1 970 läst · 23 svar
2k läst
23 svar
Åtgärda kökslådor som skapar trädamm?
Strosade på Hornbach och kollade på lack/olja/vax men blev lite överväldigad av alla alternativ och kunde inte läsa mig till vilken som skulle passa bäst. Har du något tips på produkt?O skrev:
Är lite förvirrad över att det blir damm i översta lådan också....
Hm... Ser inte framför mig hur jag ska genomföra det... Är liksom minimalt med utrymme. Antar att jag hade behövt "hyvla" av lådan eller ribborna så det hade fått plats isf?H heimlaga skrev:
Strosade på Hornbach och kollade på lack/olja/vax men blev lite överväldigad av alla alternativ och kunde inte läsa mig till vilken som skulle passa bäst. Har du något tips på produkt?Roga1337 skrev:
Det kanske kan vara läge att ta ut alla lådorna och ta lite bilder på hur det ser ut där de sitter samt på själva lådorna så att folk på forumet kan få lite bättre översikt på situationen.
Shellacklösning borde kunna fungera fint som uppstyvare av porösa material.
Shellacklösning borde kunna fungera fint som uppstyvare av porösa material.
Jag har inget direkt förslag att rekommendera, men eftersom du strosade på Hornbach…så finns ju både pensel- samt Spray Lack där😉
https://www.hornbach.se/s/färglös klarlack?isInitialRequest=false
https://www.hornbach.se/s/färglös klarlack?isInitialRequest=false
Varför har jag inte fotat tidigare? Självklart bra idé.P Pettman skrev:
Har lådinsatser i samtliga lådor så insidan av lådorna borde ju inte vara bidragande till dammet.
Hobbysnickare
· Stockholms Län
· 27 inlägg
Ser ut som spånskiva på sidorna. Kan det vara dem som dammar när lådorna skrapar emot? Måste nästan vara det eftersom du säger att du får damm i samtliga lådor.
Gällande träolja och vax så är de olika typerna väl rätt så likvärdiga. Men jag är tveksam på att det kommer hjälpa.
Jag tycker du borde identifiera varifrån dammet kommer och sedan lacka de ytorna istället. Shellack verkar bra. Det är giftfritt direkt och det torkar riktigt fort dessutom så du blir klar på nån timme.
Gällande träolja och vax så är de olika typerna väl rätt så likvärdiga. Men jag är tveksam på att det kommer hjälpa.
Jag tycker du borde identifiera varifrån dammet kommer och sedan lacka de ytorna istället. Shellack verkar bra. Det är giftfritt direkt och det torkar riktigt fort dessutom så du blir klar på nån timme.
Redigerat:
Du har lådor av trä som glider mot lister av trä — trä som nöter mot trä bildar trädamm. Att vaxa eller lacka ytorna kan hjälpa men innebär att behandlingen behöver upprepas eftersom det är ett konstant slitage.
Om du googlar ”Low friction tape for drawers” kommer du att hitta olika former av tejp som man applicerar på en av ytorna, låda eller glidlist, och därmed upphör ditt problem med att det bildas trädamm i lådorna.
//Ronnie
Om du googlar ”Low friction tape for drawers” kommer du att hitta olika former av tejp som man applicerar på en av ytorna, låda eller glidlist, och därmed upphör ditt problem med att det bildas trädamm i lådorna.
//Ronnie
Klicka här för att svara