43 080 läst · 39 svar
43k läst
39 svar
Åtgärda knarrande trappa
Tack Mikael_L! 
Jo, jag har konstruerat och sålt trappor under ~ 10 år. Jag har även under dessa år varit ute på fältet och monterat trappor.
Noterar bara att KOW, inte vet vad han talar om. Klokt av honom att välja ett enplanshus.
Jo, jag har konstruerat och sålt trappor under ~ 10 år. Jag har även under dessa år varit ute på fältet och monterat trappor.
Noterar bara att KOW, inte vet vad han talar om. Klokt av honom att välja ett enplanshus.
Menar ni att en modern trappa byggs ihop helt utan lim? Jag är nyfiken då jag skall konstruera och bygga en rätt komplicerad trappa åt min far (en spiraltrappa i trä som går runt en trästolpe, med vagnstycken på utsidan).
Ursäkta trådkapningen men kände att det var väldigt nära ämnet.
Ursäkta trådkapningen men kände att det var väldigt nära ämnet.
Inlägg 18 ägnade jag åt lite tyckande om varför trappor knarrar. Baserat på åsikter från yrkesskolan, inlasta uppfattningar från litteratur i byggnadsvård mm, en massa eget tänkande och erfarenhet från tillverkning och montering av trappor som jag vid det här laget har tappat räkningen på.KnockOnWood skrev:
Inlägg 21 försökte jag peka på svårigheterna att genomföra en rigid limning av en trappa aldeles oavsett om metoden fungerar.
Det gör den för övrigt inte därför att en trappa är en komplicerad konstruktion där virket ligger i alla möjliga riktningar och utsätts för punktbelastningar. Det är av samma skäl som ingen vettig människa försöker limma ihop ett helt skepp. Det har försökts och misslyckas alltid.
Visst går det att i varje enskilld fråga redogöra för varför. Tyvärr så har de flesta tröttnat efter tre meningar så det är rätt meningslöst. Speciellt när någon som uppenbarligen inte begriper ett skit bryter in och säger idiotier hela tiden som baserar sig på s k sunt förnuft. Samt ignorerar alla argument han får tillbaka.
Istället för att slösa bort min tid genom att försöka få troll att ge sig så kan jag ge TS med flera som verkligen vill ha användbar information ett par tumregler.
Trappor skall fästas i överkant och vara lösa i nedre änden.
Infästningar mellan vangstycken och steg skall inte limmas.
Tappar skall inte bottna
Knarr uppkommer när trä gnider mot trä.
Kunde man teoretiskt gå på alla steg samtidigt så skulle risken för knarr vara betydligt mindre. Nu är det inte så trappor används. Ett steg i taget belastas. Om trappan är så bred att steget sviktar så rör det sig i förhållade till vangstycket och då kan knarr uppstå.
Den äldre teorin (alltså den som förmedlades av yrkesskolan) är att man gör så lite som möjligt för att förhindra rörelsen för att den skall gå så lätt som möjligt och att knarret skall bli mindre eller helt utebli. Då slår man ihop trappan och sedan fäster man stegen genom att skråskruva eller skråspika underifrån
Numera (när ingen längre kan gå i den fantastiska yrkeskola som jag hade tillgång) till så försöker man fästa ihop trappor så hårt det går. Ofta ser jag ett gäng riktigt grova skruv genom vangen in i varje steg täckta med träplugg. Det verkar fungera det med, men när det knarrar är det inte ett diskret knirrande utan låter så det kan väcka döda.
Oavsett hur det knarrar så kan det försvinna om man kan förhindra stegen från att svikta. Sättsteg är klassiskt. I gamla trappor är sättstegen gjorda i massivträ som krymper. Då blir det luft under stegen och trappan kan börja knarra. Ibland säsongsvis.
I en modern trappa kan man använda plywood som inte rör sig på samma sätt det är säkrare.
I en genombruten trappa som TS har så kan man sätta en regel under varje steg som en förstyvning. Det är inte säkert att det räcker. Men det kommer att minska problemen.
Dessutom så är det av säkerhetsskäl väldigt klokt att begränsa mellanrummet mellan stegen så att det inte går att få in en fot emellan om/när man snubblar i trappan. Då slipper man få den sortens komplicerade underbensfrakturer som man får efter en sådan olycka.
Två flugor på smällen som man söäger
Mvh Findus
Produkter som diskuteras: "träplugg"

Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Skickar PMV vectrex skrev:
Det var ju inte för att slippa ifrån knarret förstås.Immobil skrev:
Har bott i både 1½ plans och 1½ plans + souterrängvåning, och faktiskt aldrig störts av något knarr.
Kan knarret bero på att man väljer för klena dimensioner på plan- och sättstegen?
Nej, numera bygger man ju inte "skepp" i trä, man bygger i stålplåt och svetsar. Inget knarr där!findus42 skrev:
Men jag har själv haft en hellimmad 34 fots segelbåt, den bästa båt jag har haft.
Inget knarr när den krängde över till 45° i vindbyarna.
Jag förstår att du menar mig. Tack för omdömet!findus42 skrev:
Visst går det att i varje enskilld fråga redogöra för varför. Tyvärr så har de flesta tröttnat efter tre meningar så det är rätt meningslöst. Speciellt när någon som uppenbarligen inte begriper ett skit bryter in och säger idiotier hela tiden som baserar sig på s k sunt förnuft. Samt ignorerar alla argument han får tillbaka.
OK, vi kanske talar om olika saker. I min värld limmar och skruvar/spikar man lister, säg 22x22 mm på vangstyckena, och på dessa "lister" lägger man planstegen.findus42 skrev:
Inget problem att limma där, eller hur?
Att tappa in anslutningarna mellan plansteg och vangstycke är tydligen att be om problem.
Varför gör man så då? Utseende före funktion? Knas i så fall tycker jag, som är praktiskt lagd.
Så, "mitt" ätt att bygga tappa då, utan knarr är ok då.KnockOnWood skrev:
Utom Findus mfl skol-inlärarda instruktioner om att "så här skall man göra" när man bygger trapp.
Knock
TS trappa är inte kallbakad med epoxi. Den är inte svetsad eller murad heller. Många har synpunkter på hur trappan i hemmet ser ut och vill ha ett traditionellt utseende. Dina kommentarer hjälper inte dessa.
För övrigt byggs båtar
och skepp
med traditionella metoder fortfarande. Gamla skepp finns det rätt många av som entusiaster håller vid liv med respekt för gammalt hantverk. Skeppen dör när de får en ägare som plastar in alltihop och bygger om invändigt så att det ser ut som en trea i Farsta under däck.
Mvh Findus
TS trappa är inte kallbakad med epoxi. Den är inte svetsad eller murad heller. Många har synpunkter på hur trappan i hemmet ser ut och vill ha ett traditionellt utseende. Dina kommentarer hjälper inte dessa.
För övrigt byggs båtar

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och skepp

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
med traditionella metoder fortfarande. Gamla skepp finns det rätt många av som entusiaster håller vid liv med respekt för gammalt hantverk. Skeppen dör när de får en ägare som plastar in alltihop och bygger om invändigt så att det ser ut som en trea i Farsta under däck.
Mvh Findus
Medlem
· Västra Götaland
· 1 643 inlägg
Jag kapar den här tråden lite så här drygt sex år senare då jag tycker diskussionen om att undvika knarr är väldigt intressant.
Själv har jag monterat ett gäng moderna trappor åt kunder. Då alltid av modellen med infrästa spår i vangen som planstegen trycks in i. Då vaxar man ordentligt innan å så skruvas stegen fast med rejäla skruv från vangens utsida. Verkar vara det moderna sättet att bygga och vaxet finns ju där för att undvika knarr när plansteget ofrånkomligt rör sig lite mot vangen vid belastning.
Nu till frågan.
Förutsättningarna är att jag bygger helt ny trappa. Se bilder. Beställde CNC-frästa vangstycken för att få dem exakta. Cirka 1 meter mellan vangstycken. Plan och sättsteg i 40 mm stavlimmad ek ursågade ur från bänkskivor. Dessa ska mattlackas innan montering.
Det som skiljer från många andra trappor är att jag ska lägga stegen uppe på vangstyckena, inte fälla in dem mellan.
Att undvika knarr är en viktig fråga för mig. Hur bör jag göra infästningarna?
Mina tankar går så här:
* Sättstegen som står upp borde ge en oerhörd liten nedböjning. Ej mätbar. Framkanten av planstegen borde kunna få nytta av det på nåt sätt?
Limma ihop dem? Sätta en list bakom för att skruva ihop dem?
Slå i små stift som håller ihop dem?
* Stegen är redan tillsågade. Funderar på att med notfräs göra spår för en fjäder i samma material som binder samman sätt- och plansteg i framkanten. Limma dessa?
* Sättstegens nederkant kan med lätthet skruvas in i planstegens kankant.
* Limma fast plansteg och sättsteg mot vangen? Vilket lim?
* Eller, såga till lister på 30x30 mm, alternativt metallvinklar, för att fästa plan och sättsteg underifrån mot vangen?
När jag läser tråden finns många kloka åsikter kring lim eller inte.
Intressant vad gäller knarr är att de tillfälliga steg som jag lagt idag (mestadels tryckta reglar 45 x 220) och skruvat fast med rejäla träskruv rakt ner i vangen, de låter knirrar ingenting. Så vid montaget av de riktiga trappstegen kan det bara bli sämre... 🤣
Själv har jag monterat ett gäng moderna trappor åt kunder. Då alltid av modellen med infrästa spår i vangen som planstegen trycks in i. Då vaxar man ordentligt innan å så skruvas stegen fast med rejäla skruv från vangens utsida. Verkar vara det moderna sättet att bygga och vaxet finns ju där för att undvika knarr när plansteget ofrånkomligt rör sig lite mot vangen vid belastning.
Nu till frågan.
Förutsättningarna är att jag bygger helt ny trappa. Se bilder. Beställde CNC-frästa vangstycken för att få dem exakta. Cirka 1 meter mellan vangstycken. Plan och sättsteg i 40 mm stavlimmad ek ursågade ur från bänkskivor. Dessa ska mattlackas innan montering.
Det som skiljer från många andra trappor är att jag ska lägga stegen uppe på vangstyckena, inte fälla in dem mellan.
Att undvika knarr är en viktig fråga för mig. Hur bör jag göra infästningarna?
Mina tankar går så här:
* Sättstegen som står upp borde ge en oerhörd liten nedböjning. Ej mätbar. Framkanten av planstegen borde kunna få nytta av det på nåt sätt?
Limma ihop dem? Sätta en list bakom för att skruva ihop dem?
Slå i små stift som håller ihop dem?
* Stegen är redan tillsågade. Funderar på att med notfräs göra spår för en fjäder i samma material som binder samman sätt- och plansteg i framkanten. Limma dessa?
* Sättstegens nederkant kan med lätthet skruvas in i planstegens kankant.
* Limma fast plansteg och sättsteg mot vangen? Vilket lim?
* Eller, såga till lister på 30x30 mm, alternativt metallvinklar, för att fästa plan och sättsteg underifrån mot vangen?
När jag läser tråden finns många kloka åsikter kring lim eller inte.
Intressant vad gäller knarr är att de tillfälliga steg som jag lagt idag (mestadels tryckta reglar 45 x 220) och skruvat fast med rejäla träskruv rakt ner i vangen, de låter knirrar ingenting. Så vid montaget av de riktiga trappstegen kan det bara bli sämre... 🤣
Sättstegen kommer att röra sig under årstiderna. Jag tror att det kan bli knas om man försöker fästa dem stumt med lim och skruv. För övrigt skall planstegen göras med limfog som inte har ändskarvar mitt i skivan. Det är möjligt att den bänkskiva du skriver om inte har ändskarvar, men det kan vara värt att påpeka.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden