Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Hur vet du att jag inte är det? Sluta med det tramssvaret nu.

Det saknar helt betydelse vilken klass jag tillhör
Inget trams, ett tips. Vet ej så klart, men antar du inte är politiskt aktiv. Annars hade du inte lagt tiden på att klaga här, utan lagt krutet i din partigrupp m.m.

Du refererar till medelklassen som inte vill. Så därför undrar jag. Skriv vilken klass du tillhör och jag skriver min sedan.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Inget trams, ett tips. Vet ej så klart, men antar du inte är politiskt aktiv. Annars hade du inte lagt tiden på att klaga här, utan lagt krutet i din partigrupp m.m.

Du refererar till medelklassen som inte vill. Så därför undrar jag. Skriv vilken klass du tillhör och jag skriver min sedan.
Du har ingen aning om vad jag lägger min tid på. Sluta spekulera i min person nu!

Jag är helt ointresserad av vilken klass DU tillhör. Att fokusera på det är meningslöst.

Att medelklassen i större städer som är rörlig över blockgränserna avgör alla val är inget som behöver ifrågasättas. Nuvarande system är extremt riggat för att bäst passa de som har löner nära brytpunkten och relativt höga bolån.

ingen sida vågar avvika från mitten utan status quo ska behållas till varje pris.

Skillnaden mellan ”höger” (finns ju ingen riktig höger i Sverige utan olika grader av vänster) och vänster är typ 1-2% diff i marginalskatt, lite vinster i välfärden.

Kvar är två alternativ som är extremt urvattnade och lika varandra.

Bara kolla i den här tråden. Folk blir galna om någon föreslår stora ändringar från status quo

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Skrev fel förut, ovan. Snittpriset på villa i Sverige är 3,8 milj kr.

Detta är väl i nivå med vad många minst har i Sthlm i vinst på sina hus, efter antal år.
Som det här huset. 100 år gammalt knarrigt, dragit hus iom äldre fönster, utan golvvärme, på pyttepyttliten tomt, inklämt mellan massa andra hus. Inte ens direkt nära Mälaren. Ingen sjöutsikt. Underhållet tar aldrig slut och kostar. Men visst det finns titthål från kök till vinkällare- en perfekt parmiddagsbräckare! Och en spis som ser ut att vara 100 år gammal, fast nyare.
Värderat 19 milj, pris 24 miljoner. 10-15 miljoner i reavinst? Synd om dem att de får behålla 78% och inte 100% av vinsten, eller?

Liknande hus, liknande skick fast 3-6 ggr så stor tomt, fast utan titthålet i köket. Det köper man för cirka 2 milj där jag bor. Svårsålda dock. Folk här vill hellre ha moderna hus. Inte 100 år gamla som aldrig blir färdigrenoverade.

https://www.bjurfors.se/sv/tillsalu...-appelviken/rojningsstigen-11-svedjevagen-13/

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Du har ingen aning om vad jag lägger min tid på. Sluta spekulera i min person nu!

Jag är helt ointresserad av vilken klass DU tillhör. Att fokusera på det är meningslöst.

Att medelklassen i större städer som är rörlig över blockgränserna avgör alla val är inget som behöver ifrågasättas. Nuvarande system är extremt riggat för att bäst passa de som har löner nära brytpunkten och relativt höga bolån.

ingen sida vågar avvika från mitten utan status quo ska behållas till varje pris.

Skillnaden mellan ”höger” (finns ju ingen riktig höger i Sverige utan olika grader av vänster) och vänster är typ 1-2% diff i marginalskatt, lite vinster i välfärden.

Kvar är två alternativ som är extremt urvattnade och lika varandra.

Bara kolla i den här tråden. Folk blir galna om någon föreslår stora ändringar från status quo
Det är för att det funkar rätt bra nu och är status quo. Ingen fastighetsskatt och låga "flyttavgifter". Låga räntor.
Många minns nog hur det var förr med fastighetsskatt och räntor konstant på omkring 5-8% eller mer.

Just det. Vi har ROT nu också.

Vem kan klaga numera egentligen? Vissa blir aldrig nöjda. Som du.

Redigerat:
Visa nu inlägget där jag skrev om att Stockholmare skulle få särregler.
Jag tror att det handlar om att du vill lösa ett Stockholmsproblem. Den situation du beskriver med att folk byter bostad ofta bara för att komma närmare ett trygghetsboende är väldigt Stockholmsspecifikt. I de allra flesta av alla Sveriges kommuner förekommer inte begrepp som bostadskarriär. Bor man i en lägenhet kanske man vill flytta till en villa. Men folk håller inte på att sälja villor för att köpa en annan villa som ligger lite närmare en viss plats och upprepar beteendet några gånger.

Så de flesta människor i detta land ser inte ditt problem. Svårare än så är det inte. Följaktligen är intresset lågt att ändra en massa saker bara för att ditt lokala problem ska lösas. Tänk om man skulle ändra lagstiftningen för hela landet för att lösa ett lokalt problem i Sveg. Hade du tyckt det var bra?

• Gilla
L Jan
  • Laddar…
Jag är övertygad om att en vänstersympatisör tvärtom anser att det inte finns någon riktig vänster i Sverige utan att allt är olika grader av höger…

A
F fribygg skrev:
Nå @Kentvirulent hur mycket inkomst av tjänst deklarerade du förra året om du betalade en mille i ren inkomstskatt?
Med TS sätt att räkna "inkomstskatt" så har han en månadslön på cirka 120 000 kr. Det ger en kostnad för arbetsgivaren på knappt 160 000 kr, och TS själv får behålla cirka drygt 70 000 kr. Dvs, cirka 85 000 i skatt varje månad, eller drygt 1 MSEK per år.

A Alexander HB skrev:
Med TS sätt att räkna "inkomstskatt" så har han en månadslön på cirka 120 000 kr. Det ger en kostnad för arbetsgivaren på knappt 160 000 kr, och TS själv får behålla cirka drygt 70 000 kr. Dvs, cirka 85 000 i skatt varje månad, eller drygt 1 MSEK per år.
70000 kr i månaden har knappt någon ens i bruttolön i Sverige. Väldigt få har det. Några få procent kanske?

Vilka olika världar det finns! Och folk som klagar på att de inte kan få ännu mer. När de har 70000 kr netto. Sjukt mkt pengar tycker jag. Bara att gratulera!

A
L L Jan skrev:
70000 kr i månaden har knappt någon ens i bruttolön i Sverige. Väldigt få har det. Några få procent kanske?

Vilka olika världar det finns! Och folk som klagar på att de inte kan få ännu mer.
Absolut. Glöm dock inte att den stora skillnaden sen är gentemot de som inte försörjer sig genom lönearbete utan genom kapital. Sverige är ett av världens bästa länder att vara rik i, då beskattningen är nästintill obefintlig (jmf skatt på lön).

A Alexander HB skrev:
Absolut. Glöm dock inte att den stora skillnaden sen är gentemot de som inte försörjer sig genom lönearbete utan genom kapital. Sverige är ett av världens bästa länder att vara rik i, då beskattningen är nästintill obefintlig (jmf skatt på lön).
Jo jag vet. Det är helt sjukt bra numera.

Själv la jag stor del av sparpengar på ISK och pension i USD i USA fonder för flera år sedan. Både USD har gått upp och börsen där ligger på max nu. USA är världens största ekonomi och även nästan störst per capita också. så de är nog att räkna med. Efter valet nu och Trump skjuter det nog på ännu mer. Trump gillar fred och inte krig = bra för ekonomin.
Bäst av allt 0 skatt från ISK, inte 30% som förr. Bara lite årlig avgift.

Även förmögenhetsskatten är borta.Även arvsskatten borta. Även gåvoskatten borta.

Vad har vissa Stockholmare och en del andra att klaga på egentligen? Eller är det kroniskt?

F
L L Jan skrev:
Jo jag vet. Det är helt sjukt bra numera.

Själv la jag stor del av sparpengar på ISK och pension i USD i USA fonder för flera år sedan. Både USD har gått upp och börsen där ligger på max nu. USA är världens största ekonomi och även nästan störst per capita också. så de är nog att räkna med. Efter valet nu och Trump skjuter det nog på ännu mer. Trump gillar fred och inte krig = bra för ekonomin.
Bäst av allt 0 skatt från ISK, inte 30% som förr. Bara lite årlig avgift.

Även förmögenhetsskatten är borta.Även arvsskatten borta. Även gåvoskatten borta.

Vad har vissa Stockholmare och en del andra att klaga på egentligen? Eller är det kroniskt?
Visst är det bra!
Det som återstår är att ta bort flyttskatter i form av pant/lagfart.

Därefter bort med alla regleringar avs byggande, generösare byggplaner, ta bort strandskydd på privatägd mark osv.

Och som kronan på verket, minska skuldbördan genom fulla avdrag på amortering 😀

Därefter effektivisera staten så vi inte behöver så mycke skatt!

Redigerat:
F
A Alexander HB skrev:
Nja, kanske enligt cervenka.
Men det har onekligen blivit bättre.
ISK är en bra kassako för medborgarna(staten) eftersom det ger ett konstant inflöde till den gemensamma kassan. Gissar att det är därför man vill öka sparandet i ISK.
Vid vanliga aktier betalas skatt intermittent vid försäljning, och det kan ta rätt lång tid.

A Alexander HB skrev:
Som sagt - det finns ingen riktig vänster i svensk politik. Alla gullar med kapitalet och gör det ännu bättre för den som är rik.

F FC_Bygg skrev:
Visst är det bra!
Det som återstår är att ta bort flyttskatter i form av pant/lagfart.

Därefter bort med alla regleringar avs byggande, generösare byggplaner, ta bort strandskydd på privatägd mark osv.

Och som kronan på verket, minska skuldbördan genom fulla avdrag på amortering 😀

Därefter effektivisera staten så vi inte behöver så mycke skatt!
Frågan är bara vart pengarna för din sjukvård, utbildning, vägar som du kör på, även polis, ambulans, handikappstöd, och allt annat skall komma ifrån? Eller man får klara sig själv? Anarki? Som det blev i El Salvador? Men till slut fick de göra nåt åt det ändå. För, för många dog där varje dag. Det blev som vilda västern film, hela landet. Eller Haiti?

L lbgu skrev:
Jag tror att det handlar om att du vill lösa ett Stockholmsproblem. Den situation du beskriver med att folk byter bostad ofta bara för att komma närmare ett trygghetsboende är väldigt Stockholmsspecifikt. I de allra flesta av alla Sveriges kommuner förekommer inte begrepp som bostadskarriär. Bor man i en lägenhet kanske man vill flytta till en villa. Men folk håller inte på att sälja villor för att köpa en annan villa som ligger lite närmare en viss plats och upprepar beteendet några gånger.

Så de flesta människor i detta land ser inte ditt problem. Svårare än så är det inte. Följaktligen är intresset lågt att ändra en massa saker bara för att ditt lokala problem ska lösas. Tänk om man skulle ändra lagstiftningen för hela landet för att lösa ett lokalt problem i Sveg. Hade du tyckt det var bra?
Vilken bra beskrivning! Nu begriper jag mer.
Nej, bostadskarriär finns knappt i större delen av landet. Kanske under långtidshorisont, men ofta för lång horisont. Även om procenten uppåt kan vara liknande i stora delar av landet så slår det rent pengamässigt fullständigt olika. Jag har gjort bostadskarriär, men mest för att jag renoverar upp och lagt enorm tid på det. Men det är långt ifrån beloppen i Sthlm.

Nej, Sthlmare får finna sig i att de inte kan bolla omkring med 10 mille villor utan vinstskatt och lagfart. Gillar man det inte så bo inte där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.