52 137 läst · 633 svar
52k läst
633 svar
Återigen extrema elpriser
Är det inte så på alla varor?
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
Inte om det finns en stor exportmarknad.Boilerplate4U skrev:
Annars är det nog bara det att ordet överskott används olika. Det finns inte överskott på el i den meningen att det finns mer än det finns avsättning för. Men produktionen i Sverige är större än behovet. Samma sak gäller spannmål, virke m.m.
Rapporten som Bolund, Bryntse och andra hänvisat till kommer från Mark Z Jacobson vid Stanford.blackarrow skrev:
https://web.stanford.edu/group/efmh/jacobson/Articles/I/CountriesWWS.pdf
För att kunna få påstå att kärnkraft släpper ut CO2 gjorde han så här - han belastade kärnkraften med den CO2 som skulle släppas ut från brinnande städer vid ett kommande kärnvapenkrig.
Det säger en del om kvaliteten på hans "forskning".
Och om de som sedan refererar till den.
Medlem
· 1 686 inlägg
Det har du rätt och jag hade kunnat vara tydligare. Min poäng var att när det förekommer ett "överskott" dvs när det finns ett för stort utbud av en vara så minskas priset ner tills det sk jämviktspriset.D Daniel 109 skrev:
Men dessa förhållanden gäller inte på den rådande elmarkanden då det är helt andra mekanismer som styr prissättningen.
Nej, det är inte andra mekanismer som styr priset. Priset hamnar i ett jämnviktsläge, även om du inte gillar var det är.
Men det stämmer att vi inte har ett överskott med den innebörden av ordet.
Men det stämmer att vi inte har ett överskott med den innebörden av ordet.
Medlem
· 1 686 inlägg
Nej, du måste hålla isär begreppen. Det är din jämförelse av elmarknaden med vanliga varor som haltar ("Är det inte så på alla varor?") vilket jag försökte förklara tidigare.D Daniel 109 skrev:
Du har inte lyckats förklara var den haltar.
Medlem
· 1 686 inlägg
Enkelt uttryckt är elmarkanden riggad.D Daniel 109 skrev:
Det beror bla på avtalsregleringar, geografiska beroenden (elområden) samt att det handlas av institutionella aktörer som förser en vital del av en nations infrastrukturella behov på en "utility market" (i brist på bättre uttryck).
Därigenom kan man inte uppnå effektiv prisbildning motsvarande en fri marknad för vanliga konsumentvaror, det är helt enkelt två olika entiteter. För att prisbildningen ska fungera optimal krävs ju dessutom att priset på en vara sätts efter marginalkostnaden.
Trots överskott av el så påverkas jämviktspriset av en rad andra faktorer jämfört med marknaden för vanliga konsumentvaror. Så visst har vi ett jämviktspris efter hur elmarkanden är reglerad men maskineriet för prisbildningen skiljer sig åt.
Ps..
Med reservation att jag använt fel terminologi på vissa ställen.
Vad då riggad?
Medlem
· 1 686 inlägg
Svårt att avgöra om du öht tagit del av innehållet, missförstått eller helt enkelt inte håller med. Jag fyller på med lite mer material i ämnet så får vi se vad det leder.D Daniel 109 skrev:
Redigerat: