Hur länge är det klibbigt?

N Noseone skrev:
Hur länge är det klibbigt?
Klistrigt 1:a timmen och lite klibbigt ett par timmar efter.
Men inga problem att gå på, kan bli lite svart på sulorna första timmarna, men det syns inte att man gått på det.

• Gilla
GalnaÄlgen och 1 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Nu var det dags igen, 4 år har det gått sedan sist.
Förra gången blandade jag 10 L kallasfalt med 10 L lacknafta, det blev en 30% lösning och täckte bra.
Nu blandade jag 10 L Mataki kallasfalt med 5 liter lacknafta, blir en 40% lösning.
Det här är nog ”rätt” blandning, inte för tunn och inte för tjock.
Blandade direkt i en 20 liters murarhink och doppade rollen direkt i.
Mycket smidigt, tog som vanligt knappt en timme, räckte skumt nog med 15 L denna gång.
Kostnad 329+129:- 458:-
Fixade lite småsprickor dagen innan med lite Sika Blackseal som jag hade liggande.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Snyggt! Kan du länka till de produkter du köpte? Sist köpte jag fel vill jag minnas.

• Gilla
lasse 52
  • Laddar…
Såg precis i lite andra trådar att priset för asfaltering verkar ligga mellan 600-950:-/kvm.
Känns än mer värt att sköta om den man har då.
Övertygad om att min behandlig förlänger livslängden avsevärt.
Var tredje år kan nog vara lämpligt intervall.

• Gilla
Paradiset55
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Såg precis i lite andra trådar att priset för asfaltering verkar ligga mellan 600-950:-/kvm.
Känns än mer värt att sköta om den man har då.
Övertygad om att min behandlig förlänger livslängden avsevärt.
Var tredje år kan nog vara lämpligt intervall.
Hej!

Tack för uppdatering och resultat på behandlingen.

Vid ombehandling nästa gång tänkte även jag testa 10 L Mataki kallasfalt + 5 liter lacknafta.
2017 testade jag 10+10, resultatet är fortfarande riktigt bra.

Ha en skön semester!

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Väcker liv i denna tråd. Finns de inte färdiga blandningar att köpa? I Usa verkar de säljas mycket

R Rolle85 skrev:
Väcker liv i denna tråd. Finns de inte färdiga blandningar att köpa? I Usa verkar de säljas mycket
Tror inte det, i Sverige har alla så gott om pengar, så det är bättre att riva upp asfalten och asfaltera om:)

Ok lägger ner

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Ok lägger ner
Blandning kallasfalt + lacknafta är en enkel, billig och hållbar lösning under 3-4 år.
Vi pratar runt 5-600 SEK för behandling av 40-50 kvm.

Tror det är svårt att hitta en färdig blandning billigare som ger likvärdigt resultat.

Jag behandlade 2017 och jag räknar med ombehandling 2020 igen.

• Gilla
GalnaÄlgen och 1 till
  • Laddar…
Hur håller det mot kemikalier som t ex avfettning? Kallavfettning löser ju t ex asfalt. Försvinner eller missfärgas det man målat?

Hej,

Blir avfettning liggande utan att det spolas bort, löser det upp/missfärgar oavsett vilken typ av avfettning du använder.
Det bör inte vara någon strörre skillnad mellan obehandlad/behandlad yta.

Tvätthall med oljeavskiljare är att rekommendera i alla lägen :)

richardtenggren
Lika löser lika, petroleumbaserad avfettning löser asfalt, alkalibaserad löser inte asfalt, utan det löser proteiner, animaliskt och vegetabiliskt fett, kroppsoljor, mögel, bakterier, fågelskit och kolhydrater.

R Rolle85 skrev:
Såg precis att Bauhaus börjat sälja Potmix asphalt sealer, lite dyrare än hemmagjord brygd.
Blir ca 50:-/kvm mot hemmablandad som kostar 10:-/kvm.
Men det kanske fyller och håller bättre?
Hinkar av Potmix asphalt sealer staplade på butikshylla med prisinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
pruthberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.