Jag målade en bit av uppfarten idag, jag gjorde som jag skrev tidigare i tråden och det ser nyasfalterat ut. Det gick väldigt smidigt med trycksprutan, några minuter tog min provbit att måla återstår bara att se hur bra det håller!
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1341769166.116739.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1341769183.816408.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kluring
  • Laddar…
Ska man tro på vad harry73 skrev så är oljetekniken som att pissa i byxorna......
 
harry73
Nimajneb skrev:
Ska man tro på vad harry73 skrev så är oljetekniken som att pissa i byxorna......
Man ska alltid tro mig, men i det här fallet har jag desutom rätt :D, men om man inte överdriver är det bara några droppar som man pissar sig i byxorna ;)
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Biltemas olja verkar ju innehålla lacknafta, som dunstar bort fort, och bitumen men om det är någon olja i är mer än jag kan se på infobladet.
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1341776959.445700.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra att du vågade, återkom hemskt gärna med observationer på hållbarheten osv, för 159 kronor hinken kan man fräsha upp den varje år, men det beror ju förstås på om man förkortar livslängden eller inte...
 
Nu har jag målat hela uppfarten ca80 m2, det gick åt 4 hinkar färg alltså 16 liter eller 5m2/liter kommer fler bilder senare.
Det ser nyasfalterat ut, det luktar nyasfalterat och folk som går förbi och kollar tror att det är nyasfalterat, då är det väl nyasfalterat?

Återstår att se hur det håller över tid, kostnaden ca 700:- totalt kan man ju leva med även om man i värsta fall behöver ett nytt lager varje år.
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1342815732.117972.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Plutus och 5 till
  • Laddar…
Intressant :)

Har i flera år funderat på hur man efter att ha lagt i lite asfaltlagare i några hål får hela asfaltytan i samma färg.
Du har ju lösningen :D

Har några frågor till dej.
Sprutade du allt eller körde du med kvast, borste eller pensel också ?
Vilken spruta använde du ?
Torktid 12-24 h. Stämde det ?
 
Svammel: Anledningen till att det blir "grått" är att finpartiklar fastnar i butumenklistret. Således blir det inte en så långvarig effekt av att väta upp limmet med lösningsmedel.
 
Jag målade först med elementpensel vid kanter och djupare hålor sen körde jag med biltemas 39:- väggrollerset.

Det skvätter lätt när man använder rollern men samtidigt så är den lättare att få till en jämn yta med.

Torktiden är nog ca 3-4 timmar men det är inga problem att gå runt på under tiden man målar, det syns inte förutom att sulorna svarta. Man ska inte ha på sig några kläder man är rädd om när man håller på.
Dagen efter finns det en viss klibbighet på asfalten precis som om det vore nyasfalterat och det luktar som det ska.

Att det skulle ha blivit grått någonstans har jag inte märkt av.

Det finns en nyasfalterad plätt en bit utanför min tomt som jag tänkte ta kort på och jämföra tidens tand men.
 
Det känns tryggt att proffsen använder en liknande produkt "Vägbitumenlösning" enda skillnaden jag kan se är att den innehåller en högre halt av bitumen och har mindre än 1 % klister i sig.

Dom använder produkten för att få bättre vidhäftning för asfalten, men den borde inte göra någon skada iallafall.
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1342956996.432330.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jimmyleandersson
  • Laddar…
Nu har jag tagit lite fler bilder, dels på min uppfart och dels på en två veckor gammal asfaltsbit utanför min tomt
så har man något att jämföra med.

Två första bilderna är målade
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1342979286.835950.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1342979300.510709.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1342979338.861793.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1342979349.356398.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mycket bra initiativ, gråter inombords när jag ser min bleknande uppfart.
Hur rengjorde du ytan innan du satte igång? Sopade du av den eller körde högtryckstvätt?
 
Jag körde med sopborste och lövblås, asfalten ska nog va så torr som möjligt så att det suger in ordentligt.
Lycka till om du vågar prova!
 
Hej Peter,
Hur gick det sen, fungerade det bra? Oljan löste inte upp asfalten?
Hur ser asfalten ut i dag.
Har funderingar att köra på som du, samt att blanda i lite och laga några sprickor med bitumen.
Tacksam för ditt inlägg och om ni vill svara på min frågor.
Hälsningar Benny
 
Hej Balmoral
Asfalten har inte lösts upp! Trots att jag blev varnad för att den skulle det.

Det ser fortfarande bra ut, klart att det har blekts över vintern, men det hade ju även ny asfalt gjort.

Jag ska vid tillfälle ta nya bilder av tidigare platser så man kan jämföra

Kul att nån tyckte det var en bra ide.
 
  • Gilla
fresve
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.