Jag asfalterade om för 180kr/m2

• Gilla
Filbert och 1 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Såg precis att Bauhaus börjat sälja Potmix asphalt sealer, lite dyrare än hemmagjord brygd.
Blir ca 50:-/kvm mot hemmablandad som kostar 10:-/kvm.
Men det kanske fyller och håller bättre?
[bild]
Åtgång 0,8 - 1,5 kilo per kvadratmeter.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Nu var det dags igen, 4 år har det gått sedan sist.
Förra gången blandade jag 10 L kallasfalt med 10 L lacknafta, det blev en 30% lösning och täckte bra.
Nu blandade jag 10 L Mataki kallasfalt med 5 liter lacknafta, blir en 40% lösning.
Det här är nog ”rätt” blandning, inte för tunn och inte för tjock.
Blandade direkt i en 20 liters murarhink och doppade rollen direkt i.
Mycket smidigt, tog som vanligt knappt en timme, räckte skumt nog med 15 L denna gång.
Kostnad 329+129:- 458:-
Fixade lite småsprickor dagen innan med lite Sika Blackseal som jag hade liggande.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
10 liter lacknafta ut på din uppfart. Är det här verkligen lagligt? :thinking: Låter som miljöbrott i mina öron.
En annan får dåligt samvete när papper med avtorkad lacknafta åker i brännbart.

• Gilla
Filbert och 1 till
  • Laddar…
A Alko skrev:
10 liter lacknafta ut på din uppfart. Är det här verkligen lagligt? :thinking: Låter som miljöbrott i mina öron.
En annan får dåligt samvete när papper med avtorkad lacknafta åker i brännbart.
Är det värre än att hälla ut olja på uppfarten (alltså asfaltera)?

Okarlsson Okarlsson skrev:
Är det värre än att hälla ut olja på uppfarten (alltså asfaltera)?
Ingen aning, föreställer mig att lacknafta hamnar i jorden och tar död på livet därnere, till skillnad frön den fasta asfalten. Lite som diesel. Tror inte det är ok att hälla ut i marken, men kanske du skulle höra med kommunen?

• Gilla
Pelle i Boa och 1 till
  • Laddar…
Slutade med att jag asfalterade om i fjol. 180kr/m2.

A Alko skrev:
Ingen aning, föreställer mig att lacknafta hamnar i jorden och tar död på livet därnere, till skillnad frön den fasta asfalten. Lite som diesel. Tror inte det är ok att hälla ut i marken, men kanske du skulle höra med kommunen?
Tänker att om Bauhaus säljer så är det godkänt.

Magnus E K
Okarlsson Okarlsson skrev:
Tänker att om Bauhaus säljer så är det godkänt.
Ungefär samma logik som att för att Ikea säljer knivar så får man använda dem för att springa runt och sticka ner folk.

A Alko skrev:
lacknafta är ett lösningsmedel som avdunstar. Färg förr i tiden hade alltid lösningsmedel. Så om man blandar (förtunnar) tex asfalt binder man lösningsmedlet som sedan avdunstar. Däremot ska man inte hälla ut det i avloppet då man istället binder det till vatten (vilket dem som bor i vattnet inte gillar)

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Ungefär samma logik som att för att Ikea säljer knivar så får man använda dem för att springa runt och sticka ner folk.
Men nu säljs ju detta som "asfaltsfärg". Ikea säljer ju inte macheten Styckmord:crysmile:

• Gilla
  • Haha
GalnaÄlgen och 8 till
  • Laddar…
Förstår inte varför du har i lacknaftan? Varför inte bara köra med ”ren” kallasfalt? Jag dränerade i fjol och var tvungen att ta upp en bit av uppfarten, som sedan asfalterades över. Det gör att man ser en tydlig kontrast, som fält. Detta löser ju det problemet, klockrent! Tack för välavhandlad tråd!

P Peter.r.sjogren skrev:
Förstår inte varför du har i lacknaftan? Varför inte bara köra med ”ren” kallasfalt? Jag dränerade i fjol och var tvungen att ta upp en bit av uppfarten, som sedan asfalterades över. Det gör att man ser en tydlig kontrast, som fält. Detta löser ju det problemet, klockrent! Tack för välavhandlad tråd!
Svårt att måla med outspädd kallasfalt, tänker att det även är bättre med en tunnare blandning som tränger ner djupare.
Tror inte det ser ut som asfalt om man lägger på det för tjockt heller.

• Gilla
Peter.r.sjogren
  • Laddar…
Färgar det av sig för er några dagar efter målning?

Jag testmålade en liten bit för några dagar sedan med Protego Kallasfalt, gnider jag fingret mot så blir jag fortfarande lite svart. Inte så att det fortfarande rinnigt, utan bara att det färgar av sig.

https://www.jemfix.se/kallasfalt-10-l/4211/9040735/

S Sixten76 skrev:
Färgar det av sig för er några dagar efter målning?

Jag testmålade en liten bit för några dagar sedan med Protego Kallasfalt, gnider jag fingret mot så blir jag fortfarande lite svart. Inte så att det fortfarande rinnigt, utan bara att det färgar av sig.

[länk]
Spädde du med lacknafta eller målade du med ren kallasfalt?

Raskus Raskus skrev:
Spädde du med lacknafta eller målade du med ren kallasfalt?
Detta var ren kallasfalt. Har tänkt att späda ut den, men gjorde inte det vid testet. Det gör kanske skillnad?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.