98 409 läst · 125 svar
98k läst
125 svar
Återfå asfaltens forna glans
Körde lite med högtryckstvätten för att testa, mossan sitter verkligen rejält fast. Köpte Grön Fri igår som tydligen ska ta bort det, får se. Tänkte jag kör med Grön Fri på hela ytan sen avfettning och sist måla.F1Alex skrev:
Har nyligen målat uppfarten med Biltemas kallasfalt och 50% lacknafta. Mycket nöjd med resultatet. Fasadpensel längs kantsten och fasad och grov roller på övriga ytor. Högtryckstvätt och noggrann sopning innan det.
Förutom det estetiska hoppas jag på förlängd livslängd.
Förutom det estetiska hoppas jag på förlängd livslängd.
Har inte testat. Men om tempen ligger neråt nollan eller lägre har man flera bekymmer.S Sixten76 skrev:
* Du bör tvätta av den befintliga ytan. Kör du högtryckstvätt får du en isbana som inte går att måla på.
* Ytan ska vara torr vid målning. Den torkar sämre vid låg temp.
* Kallasfalten blir mer trögflytande och svårare att stryka ut.
* Kallasfalten torkar långsammare.
Ovanstående är tillräckligt för att avskräcka mej. Men jag vill gärna att du testar så att jag får veta om mina farhågor stämmer 😁
Fast, det är väl ingen som minns en fegis?janwide skrev:Har inte testat. Men om tempen ligger neråt nollan eller lägre har man flera bekymmer.
* Du bör tvätta av den befintliga ytan. Kör du högtryckstvätt får du en isbana som inte går att måla på.
* Ytan ska vara torr vid målning. Den torkar sämre vid låg temp.
* Kallasfalten blir mer trögflytande och svårare att stryka ut.
* Kallasfalten torkar långsammare.
Ovanstående är tillräckligt för att avskräcka mej. Men jag vill gärna att du testar så att jag får veta om mina farhågor stämmer 😁
Återkommer eventuellt när alla familjens skor, halva huset och bilen är täckt i kallasfalt.
Eller så fegar jag ur och testar på någon liten yta först.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 551 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 551 inlägg
Kallasfalt härdar genom att lösningsmedlet avdunstar och det bör väl inte vara något problem bara det förvaras varmt innan, att få ytan ren och torr känns som "problemet".
Tänker du att gasolbrännare är lösningen (vilket det kanske är) så vill jag bara varna att lösningsmedlet är extremt brandfarligt.
Tänker du att gasolbrännare är lösningen (vilket det kanske är) så vill jag bara varna att lösningsmedlet är extremt brandfarligt.