B
Jag har inga problem med självcirkulation vid strömavbrott, med en vanlig laddomat. 28mm cu rör räcker i mitt fall. Utan batteri eller syr, så håller självcirkulation min panna från att koka.

Pannans effekt sjunker betänkligt vid strömavbrott. Och det blir även självcirkulation i radiatorkretsen för min del, så pannan får lite kallt vatten därifrån även om botten på acktanken skulle vara varm när strömavbrottet inträffar.
 
B BSOD skrev:
Jag har inga problem med självcirkulation vid strömavbrott, med en vanlig laddomat. 28mm cu rör räcker i mitt fall. Utan batteri eller syr, så håller självcirkulation min panna från att koka.

Pannans effekt sjunker betänkligt vid strömavbrott. Och det blir även självcirkulation i radiatorkretsen för min del, så pannan får lite kallt vatten därifrån även om botten på acktanken skulle vara varm när strömavbrottet inträffar.
Utan att veta hur din anläggning är.
Men troligtvis har du en panna med fläkt och då sjunker tempen i härden i pannan ganska omgående. sen har du nog inte mer än kanske någon meter till tank/ar och kanske t.o.m. laddar dom paralellt.
Även uttag av värme från tank/ar och en shunt stannar på det som läget är tillfället och är lite öppen. Inte att förakta att du har radiaorer och inte GV, då blir det som i gamla dagar självcirk
 
J jonaserik skrev:
Det med självcirk fungerar även det dåligt med en laddomat, allt är beroende av vad som finns i brännbart i pannan och framför att grovleken på rören mellan panna och tank. Med en 4 vägs går det att ställa om den till max genomflöde, så dä finns inga problem. Sen är det så att alla med pannor måste vara vaksamma på strömavbrott så inte pannan kokar. Det finns inga genvägar för strömavbrott ´, utan backupp för pump och styrning.
Men jag fattar fortfarande inte hur det är kopplat, en fyrvägsshunt har ju fyra ingångar (det har jag greppat i alla fall 🙂) men hur är den då kopplad mellan panna och tank? Finns det en ritning som man kan se och lära av?
 
  • Gilla
ahman
  • Laddar…
Det blir liknande funktion som en laddomat, men med en mittanslutning på tanken. När pannan är kall cirkuleras vattnet runt, när den blir varm börjar man blanda in vatten från mittanslutningen i allt större grad när temperaturen stiger, när det blir för varmt börjar man ta vatten från tankbotten.
 
D Dublin skrev:
Men jag fattar fortfarande inte hur det är kopplat, en fyrvägsshunt har ju fyra ingångar (det har jag greppat i alla fall 🙂) men hur är den då kopplad mellan panna och tank? Finns det en ritning som man kan se och lära av?
Du kan lika gärna använda en trevägsventil och om fyrvägs ska du inte använda den som bivalent utan som en konventionell förr kallad dubbelshunt.
 
Så har jag sökt upp några gamla trådar där vedeldning, ackar, laddomater förekommer i olika tappningar. Finns också lite tumregler, formler osv man kan ha nytta av när man funderar.

Att snabbt ögna igenom går bra även om det är långa trådar. Vi får fortsätta sen här med några hållpunkter som visar att det jonaserik fört fram är vettigt och alltid något lite bättre än laddomaterna.

Det finns i varianter sen 15 år bakåt men i några nyare figurerar redan både Daniel och jonaserik fast den senare under annat nick. Samma kollisioner redan då vi börjar med några ur högen.

https://www.byggahus.se/forum/threads/roerdragning-till-ackumulatortank.326226/

https://www.byggahus.se/forum/biobr...innehalla-mycket-eller-lite-vatten-8.html#120

Börjar yvigt med lite orealistiska ansatser men på slutet verkar TS hamnat i pumpar och laddningsfunktioner som lite passar in här.

https://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/111982-sjaelvcirkulation.html

Vi fortsätter sen vartefter i arkeologin här om det behövs.
 
  • Gilla
roke och 1 till
  • Laddar…
Efter att ha jobbat med vvs & värme i måånga år så har jag lärt mig att RÄTT flöde, ALLTID underlättar en korrekt funktion oavsett om vi pratar fjärrvärmeverk, små vedpannor, radiatorsystem eller som i mitt nuvarande fall, en liten vattenmantlad pelletskamin mot en ack & golvvärme.
 
L lat skrev:
Efter att ha jobbat med vvs & värme i måånga år så har jag lärt mig att RÄTT flöde, ALLTID underlättar en korrekt funktion oavsett om vi pratar fjärrvärmeverk, små vedpannor, radiatorsystem eller som i mitt nuvarande fall, en liten vattenmantlad pelletskamin mot en ack & golvvärme.
Det är väl ingen som motsätter sig det, sen kan ju rätt flöde i de här fallen variera lite beroende på driftpunkt. Där hjälper lösningar likt jonsseriks till att hålla den parametern vettig och även en laddomat men inget man kan kontrollera optimalt då.
 
På vilket sätt & varför skulle flödet över pannan variera under eldning?
 
L lat skrev:
På vilket sätt & varför skulle flödet över pannan variera under eldning?
Du får förklara vad du menar och är ute efter. Innehåller du ett minflöde genom pannan som klarar att föra maxeffekten vid lämplig difftemp över rökgasväxlaren är du hemma. Sen kan man ofta vinna lite på att pumpa lite mer inom rimliga gränser men givetvis inte orimligt och det är i så fall rejält högt.

Man kan tänka sig många kopplingar som ger lite variation av pannflödet men det har inte med laddomatfunktionen att göra oavsett hur den är gjord. Reglerar du tempen ut mot tankarna aktivt får du på köpet bra förhållanden oavsett effekt och hur förbränningen går.
 
GK100 GK100 skrev:
sen kan ju rätt flöde i de här fallen variera lite beroende på driftpunkt.
Att du förklarar ovanstående avseende "rätt flöde över pannan".
 
L lat skrev:
Att du förklarar ovanstående avseende "rätt flöde över pannan".
Skulle du kunna förklara varför”RÄTT flöde, ALLTID underlättar en korrekt funktion” Vilken är nackdelen med ett högre flöde än nödvändigt över pannan?
 
Teknisk ritning av värmesystem med komponentbilder och anslutningsscheman.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då du har två värmekällor så måste du även ha två backventiler på heta rören från dom, innan inlopp i tanken, om inte så kommer varmt flöde gå runt som det vill i systemet, vatten går alltid lättaste vägen.
Sen det med endast 750 liter och uttag på hälften, kommer den volymen att räcka för dig när det blir kallt. Tror inte det, pellets kan klara det, men tveksamt med kaminen. Det är lite udda koppling du tänker.
 
Backventiler kan nog vara en bra ide ja.

Menar du att 750 liter är för lite för kaminen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.