5 595 läst · 117 svar
6k läst
117 svar
Åsikter om inkoppling av acktank
Nej det gör den inte om man har stor ackvolym och vill köra en delladdning. Vi kanske ska likt trådarna för 10+ år sen gå lite mer på djupet i vedeldningen. Verkar vara många som famlar i tassemarkerna i någon "det funkar" mentalitet. Och funkar gör det även helt utan Laddomat också som en extrempunkt åt andra hållet.
Citerar
Har man full koll på hur pannan är, så blir det samma temp i den om alla spjäll är på rätt nivå, klart i slutet blir det mindre temp.
Det med pumpen i en laddomat som ska starta på rökgastempen är bar skit, den ska starta på ca 50 C för att få snurr på panncirken, så den blir jämnvarm utan spänningar och det gör den med en givare i pannan.
Har inte skrivit om att jag ändra farten på laddpumpen, men ställt in den så den passar exakt för temp och laddning
Jepp en laddomat reglerar laddtempen, därom finns inget tvivel, men är på en fast nivå och där är den. Jag har en perfekt nivå på laddtempen med mina grejer och gör det AUTOMATISKT
Kan du ställa om en laddomat till en annan laddtemp, som passar laddningen och pannan, det kan du inte, men det kan jag.
Sen det med att slå sig för bröstet. har aldrig framfört eller skrivet på ett sådant sätt.
Men inte för att vara med något påpekande, så verkar det som att du ska framstå som något extra i ämnet och slå sig på bröstet att JAG VET OCH KAN OCH LÄST OM DET. Tror nog att det är en skarp överkurs från dig med att framställa dig som någon, så håll undan lite med pekpinnar till andra och säga ATT DET VET DU INGET OM och si eller så ska du inte göra, andra har helt fel, för jag vet bäst.
Så länge som mitt montage fungerar perfekt, så kommer jag att tala om det, om frågan kommer upp. Och sen vad en TS frågar om och gör är upp till denne
Då du vet så mycket, hur många KW tar det innan en tank på 2000 liter går från + 30 C i botten och är fylld till 85 C i topp, har du kunskaper om det. Ovidkommande av storlek på panna.
Citerar bara denna för att det inte ska bli för långt. All forskning du har läst, men ha du i verkliga livet klarat att få snurr i en ved och tankar.A AG A skrev:
Har man full koll på hur pannan är, så blir det samma temp i den om alla spjäll är på rätt nivå, klart i slutet blir det mindre temp.
Det med pumpen i en laddomat som ska starta på rökgastempen är bar skit, den ska starta på ca 50 C för att få snurr på panncirken, så den blir jämnvarm utan spänningar och det gör den med en givare i pannan.
Har inte skrivit om att jag ändra farten på laddpumpen, men ställt in den så den passar exakt för temp och laddning
Jepp en laddomat reglerar laddtempen, därom finns inget tvivel, men är på en fast nivå och där är den. Jag har en perfekt nivå på laddtempen med mina grejer och gör det AUTOMATISKT
Kan du ställa om en laddomat till en annan laddtemp, som passar laddningen och pannan, det kan du inte, men det kan jag.
Sen det med att slå sig för bröstet. har aldrig framfört eller skrivet på ett sådant sätt.
Men inte för att vara med något påpekande, så verkar det som att du ska framstå som något extra i ämnet och slå sig på bröstet att JAG VET OCH KAN OCH LÄST OM DET. Tror nog att det är en skarp överkurs från dig med att framställa dig som någon, så håll undan lite med pekpinnar till andra och säga ATT DET VET DU INGET OM och si eller så ska du inte göra, andra har helt fel, för jag vet bäst.
Så länge som mitt montage fungerar perfekt, så kommer jag att tala om det, om frågan kommer upp. Och sen vad en TS frågar om och gör är upp till denne
Då du vet så mycket, hur många KW tar det innan en tank på 2000 liter går från + 30 C i botten och är fylld till 85 C i topp, har du kunskaper om det. Ovidkommande av storlek på panna.
Jag har inte sagt att din anledning inte fungerar bra. Jag säger att du överdriver fördelarna. Hur många kelvinwatt det behövs för att ladda en tank kan jag inte svara på. Om du frågar om kilowattimmar så har jag inget problem att svara.
Haha, det är ju märkligt att Laddomater ens är lagliga...J jonaserik skrev:Citerar
Citerar bara denna för att det inte ska bli för långt. All forskning du har läst, men ha du i verkliga livet klarat att få snurr i en ved och tankar.
Har man full koll på hur pannan är, så blir det samma temp i den om alla spjäll är på rätt nivå, klart i slutet blir det mindre temp.
Det med pumpen i en laddomat som ska starta på rökgastempen är bar skit, den ska starta på ca 50 C för att få snurr på panncirken, så den blir jämnvarm utan spänningar och det gör den med en givare i pannan.
Har inte skrivit om att jag ändra farten på laddpumpen, men ställt in den så den passar exakt för temp och laddning
Jepp en laddomat reglerar laddtempen, därom finns inget tvivel, men är på en fast nivå och där är den. Jag har en perfekt nivå på laddtempen med mina grejer och gör det AUTOMATISKT
Kan du ställa om en laddomat till en annan laddtemp, som passar laddningen och pannan, det kan du inte, men det kan jag.
Sen det med att slå sig för bröstet. har aldrig framfört eller skrivet på ett sådant sätt.
Men inte för att vara med något påpekande, så verkar det som att du ska framstå som något extra i ämnet och slå sig på bröstet att JAG VET OCH KAN OCH LÄST OM DET. Tror nog att det är en skarp överkurs från dig med att framställa dig som någon, så håll undan lite med pekpinnar till andra och säga ATT DET VET DU INGET OM och si eller så ska du inte göra, andra har helt fel, för jag vet bäst.
Så länge som mitt montage fungerar perfekt, så kommer jag att tala om det, om frågan kommer upp. Och sen vad en TS frågar om och gör är upp till denne
Då du vet så mycket, hur många KW tar det innan en tank på 2000 liter går från + 30 C i botten och är fylld till 85 C i topp, har du kunskaper om det. Ovidkommande av storlek på panna.
Du är ju bara fånig!
Du undviker kärnan i det hela, att då säga något som att en laddomat skulle vara olaglig, tyder på att du inte har en susning hur laddsysyem fungerar i olika utförande.J jonaserik skrev:
Men du kan allt det där men svarar inte på min fråga i citatet. Bara det visar på en okompitens i ämnet.
Kryp inte undan nu, utan svara snällt nu på frågan. Annars kan du vara utanför ämnet och bara läsa och lära dig av andra som kanske vet mer, utan att dom slår sig för något bröst, för sina kunskaper och erfarenheter i livets hårda skola.
Att den skulle vara olaglig var en lite humoristisk tolkning av ditt inlägg.
Någon fråga finns det dock inte i det. Det skulle kunna vara därför du inte får svar på någon.
Någon fråga finns det dock inte i det. Det skulle kunna vara därför du inte får svar på någon.
Precis som Daniel säger.J jonaserik skrev:Du undviker kärnan i det hela, att då säga något som att en laddomat skulle vara olaglig, tyder på att du inte har en susning hur laddsysyem fungerar i olika utförande.
Men du kan allt det där men svarar inte på min fråga i citatet. Bara det visar på en okompitens i ämnet.
Kryp inte undan nu, utan svara snällt nu på frågan. Annars kan du vara utanför ämnet och bara läsa och lära dig av andra som kanske vet mer, utan att dom slår sig för något bröst, för sina kunskaper och erfarenheter i livets hårda skola.
Jag drar mig ur vidare disskussion och låter dig vara salig i din utopi.
Nej varför det? Fortsätt och försök skapa något som liknar diskussion. Nu tar ju jonaserik dig på WO.A AG A skrev:
Han har trots allt ofta många korn av sanning i många av sina inlägg i olika trådar trots att det kan bli yvigt. Just i denna har han direkt enkelt insett kvalitativt rätt.
Jag har följt tråden och är uppriktigt intresserad av de olika sätten att bygga den optimala anläggningen, men jag skulle uppskatta om @GK100 och/eller @jonaserik kunde beskriva mer i detalj hur ni bygger en sån anläggning. Jag har läst det mesta i den här tråden men (för en lekman som jag) får jag inte riktigt ihop hela bilden... Och förstår inte heller hur mkt manuell hantering som krävs eller om det går att bygga en anläggning som sköter sig själv (förutom eldningen i pannan).
Med en laddomat eller Eriks speciallösning sköts laddningen helt automatiskt. Pannan hålls på en lämplig temperatur och vatten tas ut i en takt som medför skiktning i tanken. Om man har laddomat så ska pumpen gå när det brinner, något man brukar lösa med en termostat på rökgaserna.
Beror lite på vilka intentioner du har. Allt är inte guld som glimmar. Vad du har för plats att ha grejerna på. men allt utom att elda, stoppa pinnar i brasan. går bra att få till helt automatiskt. Enkelt sen hur man gör med laddningen är en annan sak. Laddomat eller elektriskt, första är enligt mitt tycke inte optimalt, men bara köpa, skruva in på 3 rör, enkelt. Har bara ett fast värde och går inte att ändra, utan att byta termostaten i den. En röris begriper inte annat än laddomat och sätter in den bara rakt av. Det andra lite mer jobb, men där du kan ställa en laddtemp till den temp som är optimal för pannan.D Dublin skrev:Jag har följt tråden och är uppriktigt intresserad av de olika sätten att bygga den optimala anläggningen, men jag skulle uppskatta om @GK100 och/eller @jonaserik kunde beskriva mer i detalj hur ni bygger en sån anläggning. Jag har läst det mesta i den här tråden men (för en lekman som jag) får jag inte riktigt ihop hela bilden... Och förstår inte heller hur mkt manuell hantering som krävs eller om det går att bygga en anläggning som sköter sig själv (förutom eldningen i pannan).
Hur vet man vad som är optimal temp för pannan?J jonaserik skrev:Beror lite på vilka intentioner du har. Allt är inte guld som glimmar. Vad du har för plats att ha grejerna på. men allt utom att elda, stoppa pinnar i brasan. går bra att få till helt automatiskt. Enkelt sen hur man gör med laddningen är en annan sak. Laddomat eller elektriskt, första är enligt mitt tycke inte optimalt, men bara köpa, skruva in på 3 rör, enkelt. Har bara ett fast värde och går inte att ändra, utan att byta termostaten i den. En röris begriper inte annat än laddomat och sätter in den bara rakt av. Det andra lite mer jobb, men där du kan ställa en laddtemp till den temp som är optimal för pannan.
Tja du optimal temp på en panna brukar ligga på ca 75 C , men den kan sticka iväg rätt bra och hamna på uppmot 90 C, men den övertempen ska laddningen ta hand om och kyla ner. Sen för att inte få övertemp så ska det normalt vara mellan ca 220 till 250 C på rökgaserna. Var läget på spjäll och drag ska var, kan ta en hel vinter att komma underfund med. Om tempen på gaserna går över, så har du nya vänner i kråkorna. Köp en riktig rökgastermometer, borra ett hål i rökröret och stoppa in. Ingen digital från Classes utan en riktigt som sitta konstant på plats. Något dyrare, men här kan du vad som finns.D Dublin skrev:
https://www.google.com/search?q=rök...g2NjkyajBqN6gCALACAA&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Men, du har ju glömt nämna "optimalt" Delta-T.J jonaserik skrev:Tja du optimal temp på en panna brukar ligga på ca 75 C , men den kan sticka iväg rätt bra och hamna på uppmot 90 C, men den övertempen ska laddningen ta hand om och kyla ner. Sen för att inte få övertemp så ska det normalt vara mellan ca 220 till 250 C på rökgaserna. Var läget på spjäll och drag ska var, kan ta en hel vinter att komma underfund med. Om tempen på gaserna går över, så har du nya vänner i kråkorna. Köp en riktig rökgastermometer, borra ett hål i rökröret och stoppa in. Ingen digital från Classes utan en riktigt som sitta konstant på plats. Något dyrare, men här kan du vad som finns.
[länk]
Samtliga värden är dimensionerande värden som pannan konstrueras ifrån och som finns med i provnings protokollet om pannan är hyffsat modern.