A
J jonaserik skrev:
Laddomat i all ära, men är inte bra då det bara finns en temp för laddning i dom och har en förmåga att kärva. Sen med en pump som sitter i själva laddomaten och för det mesta bara har 3 olika farter att ställa in.
Använd 4 vägsshuntar och styr laddningstemp med 0 - 10 V kan t-o-m bli billigare än laddomater. Skulle aldrig sätta in en laddomat, det gäller att få till ett flöde över värmekällan som passar laddningen och går inte med en laddomat
Intressant! Har du lust att beskriva lite mer hur du har gjort ditt system? Hur ser din egna "laddomat-reglering" ut? Har du en varvtalsstyrd pump?
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Jepp en fyrvägs som styrs med 0 - 10 V och pumpen är en wilo som går att ställa farten på. En värmemätare på utgående mot tank, då kan jag se exakt vad pannan ger och kan ställa draget för konstant effekt, i bland, det beror lite på veden. Så i bland kan det räcka med 200 C gaser och i bland 250 C, det gäller att få fart på glöden, så övrig ved gasar och ger en blå låga. I topp på pannan är det en termostat som startar laddpumpen vid ca 40 - 50 C, allt för att få igång panncirken och pannan mår bra. Inte så mycket mer att säga, bara att med 0 -10 V så kan man ladda med vilken temp som helst. Vid ca 30 C i tank så blir det inte många liter per minut i laddning. Det är där som det skiljer på pannor med olika effekter.
 
  • Gilla
ahman
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ja du , du förstår inte. Har inga problem med min laddning av någon tank. Vet exakt vad min värmekälla ger i effekt, då jag har mätare på utgående från den. Men det är många som kan ha det utan att veta om det. Det fungerar ju, men kanske inte optimalt. Gällande laddning så måste det finns ett mer eller mindre exakt flöde genom värmekällan för det optimala, och den effekt som den kan ge vid olika förbränningar i den. Det är inte säkert att det är det optimala med just den tempen som den avger. det är liksom inte bara stoppa in panna och tank + laddomat och tänka, vad bra nu har jag värme. det handlar mera om hur mycket källan ska lyfta tempen och där finns ingen logik, lyftet varierar rätt häftigt. Samt att pumpen måste ha en rätt fart på flödet med, inte för lite eller för mycket. Den bör då vara en som går att ställa farten på. Men alla är saliga i sin tro med en laddomat, det snurrar ju på. Men jag är det inte , utan har en del erfarenhet av detta.
Men inget som någon i allmänhet tänker på, så det är upp till vara och en att ha sin anläggning som värmer, tanken blir varmare och vad är rätt eller fel i det hela kan diskuteras i oändlighet.
Att på ett sådant sätt säga att jag har inga problem och inte mina grannar heller är nog att ta i en hel del, för ingen av er vet om det är optimalt, troligtvis har ni noll koll vad värmekällan ger i Kw vid laddning, om det inte sitter en värmemätare efter den.
Varför så jäkla dryg?
 
J jonaserik skrev:
Ja du , du förstår inte. Har inga problem med min laddning av någon tank. Vet exakt vad min värmekälla ger i effekt, då jag har mätare på utgående från den. Men det är många som kan ha det utan att veta om det. Det fungerar ju, men kanske inte optimalt. Gällande laddning så måste det finns ett mer eller mindre exakt flöde genom värmekällan för det optimala, och den effekt som den kan ge vid olika förbränningar i den. Det är inte säkert att det är det optimala med just den tempen som den avger. det är liksom inte bara stoppa in panna och tank + laddomat och tänka, vad bra nu har jag värme. det handlar mera om hur mycket källan ska lyfta tempen och där finns ingen logik, lyftet varierar rätt häftigt. Samt att pumpen måste ha en rätt fart på flödet med, inte för lite eller för mycket. Den bör då vara en som går att ställa farten på. Men alla är saliga i sin tro med en laddomat, det snurrar ju på. Men jag är det inte , utan har en del erfarenhet av detta.
Men inget som någon i allmänhet tänker på, så det är upp till vara och en att ha sin anläggning som värmer, tanken blir varmare och vad är rätt eller fel i det hela kan diskuteras i oändlighet.
Att på ett sådant sätt säga att jag har inga problem och inte mina grannar heller är nog att ta i en hel del, för ingen av er vet om det är optimalt, troligtvis har ni noll koll vad värmekällan ger i Kw vid laddning, om det inte sitter en värmemätare efter den.
Nu mäter man inte effekt i Kw utan kW. Men i örigt har du också en hel del fel. Det behöver inte vara en specifik temperatur över pannan, något du ofta återkommer till.
Att ha en reglerbar pump till laddningen gör att man kan sparare lite på elen till pumpen, men pannan går inte bättre av det.

Jag tror säkerligen att din laddningsstyrning fungerar bra, men det gör även en standard laddomat. Ditt påstående om att det saknas logik tyder nog mer på att du in inte förstår den.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
A AG A skrev:
Varför så jäkla dryg?
Är nog inte dryg på något sätt, bara en information av egna s.k missar vid uppbyggnad och gjort om en del, till nästan perfekt i min anläggning. 100 % går aldrig att få, så den diskutionen kan vi vara utan.
 
D Daniel 109 skrev:
Nu mäter man inte effekt i Kw utan kW. Men i örigt har du också en hel del fel. Det behöver inte vara en specifik temperatur över pannan, något du ofta återkommer till.
Att ha en reglerbar pump till laddningen gör att man kan sparare lite på elen till pumpen, men pannan går inte bättre av det.

Jag tror säkerligen att din laddningsstyrning fungerar bra, men det gör även en standard laddomat. Ditt påstående om att det saknas logik tyder nog mer på att du in inte förstår den.
I de stora dragen är jonaserik på rätt spår dvs om vi blundar för enheters korrekta skrivsätt och temperatur över pannans rökgasväxlare. Det går inte att jämföra funktionen för en laddomat med hur närmast perfekt det kan bli med hans lösning. Sen får ju då var och en välja efter sin fason och vad man önskar och har tillgång till för att realisera det.
 
Man kan absolut jämföra dem. Hans lösning är säkerligen bra, men vinsten med den är marginell. Nackdelarna med laddomaten som han påstår att finns finns i princip inte.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Nej det går inte jämföra något som finns med den aktiva lösningen och saknas för Laddomaterna. Som sagt kan man säkert leva lyckligt med dem men är man intresserad är allt summerat den aktiva bättre. Sen kommer det ju in att man får ha ögonen öppna och skaffa lämpliga delar om man inte ska skinnas av att beställa något av rörmokare de för det mesta inte känner till. Där ligger kanske Laddomaternas stora fördel som en dyr men lättillgänglig standardmodul.
 
J jonaserik skrev:
Jepp en fyrvägs som styrs med 0 - 10 V och pumpen är en wilo som går att ställa farten på. En värmemätare på utgående mot tank, då kan jag se exakt vad pannan ger och kan ställa draget för konstant effekt, i bland, det beror lite på veden. Så i bland kan det räcka med 200 C gaser och i bland 250 C, det gäller att få fart på glöden, så övrig ved gasar och ger en blå låga. I topp på pannan är det en termostat som startar laddpumpen vid ca 40 - 50 C, allt för att få igång panncirken och pannan mår bra. Inte så mycket mer att säga, bara att med 0 -10 V så kan man ladda med vilken temp som helst. Vid ca 30 C i tank så blir det inte många liter per minut i laddning. Det är där som det skiljer på pannor med olika effekter.
Även om du kan justera draget efter hur mycket pannan ger, så tror jag ju inte att du gör det. Pannans effekt förändras ju under varje panncykel. Du springer väl inte ut och justerar draget var 20:e minut?
All forskning jag läst säger att nya pannor ska eldas på fulla spjäll hela tiden, då den eldas mot acctank.
En Laddomat/pumpen står still tills rögaserna nått ca 100grader. Därefter cirkulerar vattnet enbart från pannan till Laddomaten och tillbaka tills vattentemperaturen nått 83 grader (kan ändras med annan termostat). Först därefter börjat Laddomaten ta lite vatten från tankens botten och blanda. Så att pannan hela tiden får 83 grader. Varefter pannan ger mer effekt, blandar Ladfomaten mer och mer vatten frpn tanken. Det finns ingen anledning till att ändra hastigheten på cirkulationspumpen. Laddomaten justerar blandningen istället. Det finns inte heller mycket som kan gå sönder eller krångla på en Laddomat.
Hur många Laddomater hade du innan du byggde ditt egna system? För det är väl inte så att du bara vill slå dig på bröstet för att ha byggt något eget som också fungerar?
Enligt det du beskriver gör j dina ventiler samma jobb som Laddomaten, bara att du måste justera den alterftersom om den ska ladda bra. Medans det sker automatiskt med en Laddomat.
 
Den har vissa fördelar. Du kan tex få till en högre laddtemperatur i början utan att den blir för hög på slutet. Du kan spara lite energi på pumpens elförbrukning tex. Men i stort håller jag med dig. Fördelarna framför en laddomat är små.
 
D Daniel 109 skrev:
Den har vissa fördelar. Du kan tex få till en högre laddtemperatur i början utan att den blir för hög på slutet. Du kan spara lite energi på pumpens elförbrukning tex. Men i stort håller jag med dig. Fördelarna framför en laddomat är små.
Det förstår jag. Dock tror jag inte att man "får det" särskilt ofta, då det ska göras också. Man måste ju springa och justera detta för att det ska bli någon nytta.
Jag tror som sagt att det går att tjäna några få kWh om man hela tiden justerar det rätt.
Men, totalt sett tror jag att man förlorar energi, då man helt enkelt, inte orkar/har tid/lust att ständigt springa och justera drag och hastighet på pumpen.
 
Det förutsätter naturligtvis att man har en automatisk styrning av shunt och pump för att det ska fungera.
 
A AG A skrev:
Det förstår jag. Dock tror jag inte att man "får det" särskilt ofta, då det ska göras också. Man måste ju springa och justera detta för att det ska bli någon nytta.
Jag tror som sagt att det går att tjäna några få kWh om man hela tiden justerar det rätt.
Men, totalt sett tror jag att man förlorar energi, då man helt enkelt, inte orkar/har tid/lust att ständigt springa och justera drag och hastighet på pumpen.
Du behöver inte springa alls om du inte vill den största fördelen med aktiva typen är konstant temp mot tanken helt oavsett allt annat. Dvs man kan ladda med den temp man önskar och med halva-hela-fllerdubbla inlägg till dess den är fylld utan sk andra varv eller onödig omblandning. Perfekt skiktning och låga flöden vid både i-urladdning är grund 1A i de här fallen. Du är inte i närheten av det med Laddomat så som sagt det är säkert inte något för de som inte har tillgång till rätt delar eller förstår att använda dem.

Draget och övriga förbränningstekniska delar sköter spjällen primär-sekundär helt själv via lambdasonden rökgasfläkten går konstant och pumpen behöver du bara se till klarar maxflödet vid laddningen.
 
Jo, även en laddomat ger vettig skiktning.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.