L lat skrev:
Att du förklarar ovanstående avseende "rätt flöde över pannan".
Vad och hur vill du få något förklarat? Tala om vad du är ute efter och tönker dig i stället för dina kryptiska enradare.

I fallen här med kaminer och pannor finns inte mycket avgörande mer än ett minflöde som om man vill också är beroende av effekten man råkar ligga vid. Så med det flödet lagt så min klarar full effekt behöver man inte tänka mee på det. Med lite eller för all del ganska mycket högre flöde öider man inte heller mer än i procent av verkningsgrad på VVX. Se det först som rena medeltemperaturer och sen för sakens skull kanske via logaritmisk medeltemp.

Som sagt vore intressant om du beskriver vad du menar så kan vi gå lite djupare in på i sig för detta fallet ovesäntliga detaljer kring pannan. Temat var här i huvudsak funktionen för olika sätt att ordna laddomat så hur ser du på de olika tankarna där.
 
  • Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Den här tråden har inget alls med en laddomat att göra...
 
Det borde den ha, det är den absolut vanligaste varianten av inkoppling av acktank mot en eldstad.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Kanske det men det var inte med i min frågeställning och är inte aktuell i min installation på något vis.
 
Skumrask bygg Danne218 skrev:
Backventiler kan nog vara en bra ide ja.

Menar du att 750 liter är för lite för kaminen?
Kan inte svara för det. Men om du tänker att du får ut 20 kW som max och fyller tanken till hälften. för att ha den andra delen för sol. En tanke, den övre delen är då ca 350 L och har en temp på ca 70 C om du har tur. Och tempen ute är ca minus 10 C så är framtemp min ca 45 C, då finns det bara ca 150 liter värme, sen är tanken tom på värme. Allt är beroende på det flöde som behövs i huset. Kaminen måste kunna lada ett större flöde än vad som åtgår i husets system. Men du har en pellets med som kan gå in och stötta mot tanken. Kanske det ska vara en funktion av delarna, med shuntar i sekvens.
 
Sen det med laddomat eller annan form av reglering av värme till tanken är ovidkommande i det hela. Två stycken enskilda regleringar som inte har ned varandra att göra.
Det som är viktigt är att tillfört flöde till tanken måste vara större än flödet ut i huset, annars töms tanken på värme och det blir svalt i huset. Det är meningen att tanken ska laddas med värme. Som din skiss visar så vill mata in på topp men ta ut värmen på halva vägen, för lite energi finns i tanken. Sen att returen från tanken och värma ( svalt/kallt ) gör att värmekällorna har svårt att lyfta tempen till kanske 70 -75 C. Flödet till tank kanske bara blir 10 liter per minut 75 C i början och räcker inte att försörja huset, utan hela tanken kallnar ner. Lite att tänka på.
 
Fast då kommer ju pelletsbrännare hoppa igång när den övre delen av tanken sjunker ned till typ 60 grader eller, det får jag prova mig fram.

Jag tar inte ut värmen halvvägs ned utan den tas ut i längst upp.

Det är tänkte så här:

I första hand kommer huset värmas av strålningsvärme av kamin, när jag eldar så är cirkulationspumpen till radiatorerna avstängda så all värme lagras i tanken utan att något uttag sker, detta funkar ned till ca 20 minus.

I andra hand om det är minus 10 eller mer så kommer radiatorerna behöva gå in på natten för att då sjunker temperaturen för mycket i huset innan jag hinner börja elda på morgonen.
Förhoppningsvis ska det finnas så pass mycket värme kvar i tanken att pelletsen inte ska hinna gå in innan jag börjar elda igen.

I tredje hand om det är riktigt jäkla kallt eller om vi är borta en längre tid så kommer pelletsen gå in och hålla den övre delen av tanken mellan 60 - 75 grader.
 
Redigerat:
Jonaserik: Det intressanta är vilken effekt som tillförs tanken, inte vilket flöde det är.
Om kaminen tillför mindre än vad som tas ut så får pelletspannan hoppa in och stötta.
Om det är laddomater eller andra typer av laddventiler håller jag med om att det inte påverkar resonemanget.
 
Skumrask bygg Danne218 skrev:
Fast då kommer ju pelletsbrännare hoppa igång när den övre delen av tanken sjunker ned till typ 60 grader eller, det får jag prova mig fram.

Jag tar inte ut värmen halvvägs ned utan den tas ut i längst upp.

Det är tänkte så här:

I första hand kommer huset värmas av strålningsvärme av kamin, när jag eldar så är cirkulationspumpen till radiatorerna avstängda så all värme lagras i tanken utan att något uttag sker, detta funkar ned till ca 20 minus.

I andra hand om det är minus 10 eller mer så kommer radiatorerna behöva gå in på natten för att då sjunker temperaturen för mycket i huset innan jag hinner börja elda på morgonen.
Förhoppningsvis ska det finnas så pass mycket värme kvar i tanken att pelletsen inte ska hinna gå in innan jag börjar elda igen.

I tredje hand om det är riktigt jäkla kallt eller om vi är borta en längre tid så kommer pelletsen gå in och hålla den övre delen av tanken mellan 60 - 75 grader.
Det med att bara stråplningsvärme ska ordna värmen i huset. Tja kanske går, men då måste det finns en form av neddragning av värmen ut från tanken. kanske en termostat som ställer shunten ut på noll, hur det ska gå till finns bot för. Några shuntautomatiker har inkoppling för innegivare. Då under tiden som shunten är stängd så laddas tanken upp. Kan gå att ha det så, men har inte provat. Men ändå så måste tanken nog laddas till fullt för att ha någon nytta med värmen.
 
Att värma med strålningsvärme har funkat dom sista 20 åren med min Contura 510 så det vet jag funkar.

Har idag shuntautomatik som reglerar shunten med innegivare vilket funkar förträffligt samt att om det blir mer än 20 grader i huset så stänger cirkulationspumpen till radiatorerna av sig.

Varför skulle jag inte ha nytta av värme om tanken bara är laddad till säg 60%?
 
Inget sagt om nytta, bara att om den är laddad till hälften så räcker det inte länge, när behovet börjar bli mot 45 C till huset. Är det då i överdelen ca 70 C och en mängd på ca 350 L . Så finns bara värme i tanken ner till 45 C , sen är det slut. Detta naturligtvis om bara har element, är det bara GV så håller det några timmar till. Så ingen skugga över dina tankar om värmen, det kan fungera det med.
 
Om allt funkar som jag tänkte så ska inte pelletsen låtar den övre delen av tanken bli så kall utan den ska se till att det inte blir kallare än typ 55 grader i toppen. Då ska den ladda på igen tills toppen blir runt 75 grader.
Pannan och Brännaren sitter sen länge i huset och den klarar av av värma pannans 140 liter till 95 grader fast den jag shuntar ut 45 grader till elementen så i teorin ska det fungera :)
 
Skumrask bygg Danne218 skrev:
Kanske det men det var inte med i min frågeställning och är inte aktuell i min installation på något vis.
Varför har du med funktionen i #88 med din skiss som pos 2? Och ska du ha backventiler för tillopp från dina två källor se till att de har lågt öppningstryck.
 
Nr 2 är en laddventil inte en laddomat.

Jag tror att backventiler är överflödiga eftersom laddventilerna stänger kretsen när den inte används.
Men eftersom fler har påpekat det och dom kostar bara nån hundralapp så kanske dom får följa med ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.