Bättre med återvinning?

Varför inte båda?

Återvinningskoppel och vanligt laddpaket så får man båda funktionerna.

_ap_ är du verkligen emot självcirkulation? eller svider det att inte ETA har detta...

Vid självcirkulation får man ett väldigt högt delta T så det behövs inte alls nåt högt flöde för att ta tillvara på effekten.
 
_ap_
giantvalley skrev:
Vid självcirkulation får man ett väldigt högt delta T så det behövs inte alls nåt högt flöde för att ta tillvara på effekten.
Jo OM tankbotten är kall, finns inget som garanterar att den är det.

Sen har ju strömmen en förmåga att gå då den inte ska, alltså mitt i brasan.
 
För mig funkar självcirkulationen tyvärr inte så bra precis som _ap_ säger, i början är den tiptop men allt eftersom så blir den ju sämre iom att pannan står ungefär till mitt på tanken. Sen har ju jag en panna helt utan keramik och fläkt så den tuffar ju på lika bra oavsett ström eller ej.

Förra månaden small laddpumpen på laddomaten när jag just hade lagt i fullt ilägg+en massa småtjaffs (papper osv) från vedrummet jag just höll på att städa :mad

Aja blev till att pyrelda och visst fick jag tanken varm en bra bit ner men snabbt gick det ju inte precis :rolleyes:
 
_ap_ skrev:
Kom nu inte och säg att något annat skulle hända med en annan panna och "riktig" laddomat, några 40-70kW skickar man inte iväg med självcirkulation ändå.
Det ska jag inte säga, många har övertro på laddomaten. Det funkar med kall tank och en panna som slår av. Börjar tanken bli varm så kokar det. Men fördelen är att man aldrig kan koka pannan torr eftersom backventilen släpper in vatten varefter ångan avgår.

Jag har lite ideer angående ett "riktigt laddpaket" där shunten skulle styras av en motor som går till fullt öppet vid strömavbrott. Dessa shuntmotorer finns att köpa och då får man följande fördelar:

- Automatisk självcirk vid strömavbrott
- Elektronisk reglering
- Återvinningskoppel
- Mycket bättre cirkulation när tanken är varm eftersom inga trånga ventiler finns
- Säkert nåt mer jag glömt :)
 
Matss skrev:
shunten skulle styras av en motor som går till fullt öppet vid strömavbrott.
Vad drivs denna motor av för energi?
//Bosse
 
Laddkopplingen är en historia för sig.
Egentligen skulle det räcka med att låta vattnet självcirkulera igenom pannan.
Det enda som skulle behövas för en optimal laddning är en strypventil på röret till pannan.
Där skulle man strypa så att pannan lämnar typ 90° när den brinner för fullt.
Sedan skulle inget mer behöva ställas in eller regleras.
Det skulle sköta sig själv. Hade man bara haft en panna som pallat kallt returvatten så skulle en enkel strypning vara det enda som behövs.

Särskild återvinningskoppling behövs inte om pannan placeras lägre än tanken. Då ramlar det kallaste vattnet automatiskt till pannan.
 
  • laddkoppling.JPG
_ap_
Bosse_A skrev:
Vad drivs denna motor av för energi?
//Bosse
En fjäder som spänns när motorn stänger och när spänningen kopplas från drivs den tillbaka till öppet läge.
 
_ap_
roke skrev:
Laddkopplingen är en historia för sig.
Egentligen skulle det räcka med att låta vattnet självcirkulera igenom pannan.
Det enda som skulle behövas för en optimal laddning är en strypventil på röret till pannan.
Där skulle man strypa så att pannan lämnar typ 90° när den brinner för fullt.
Sedan skulle inget mer behöva ställas in eller regleras.
Det skulle sköta sig själv. Hade man bara haft en panna som pallat kallt returvatten så skulle en enkel strypning vara det enda som behövs.

Särskild återvinningskoppling behövs inte om pannan placeras lägre än tanken. Då ramlar det kallaste vattnet automatiskt till pannan.
:confused:
 
Matss skrev:
Jag har lite ideer angående ett "riktigt laddpaket" där shunten skulle styras av en motor som går till fullt öppet vid strömavbrott. Dessa shuntmotorer finns att köpa och då får man följande fördelar:

- Automatisk självcirk vid strömavbrott
- Elektronisk reglering
- Återvinningskoppel
- Mycket bättre cirkulation när tanken är varm eftersom inga trånga ventiler finns
- Säkert nåt mer jag glömt :)
Själv gjorde jag precis en sån lösning när jag bytte panna nu i höst, dessutom satte jag en liten 0-10V styrd varvtalsreglering på pumpen. Pannan är en 35kW Effecta och pumpen Wilo RS25/6 med 4 steg, vid bra fyr i pannan och pumpen i läge 1 får man trots allt låta varvtalet reglera ner en del för att hålla difftemp ca:25℃ över pannan. Det gör ganska mycket för motståndet när det sitter en ventil R32 istället för labyrinten i en Laddomat.
Återvinning av restvärmen tycker jag funkar mycket bra med denna lösning, lätt att ställa hur långt man vill kyla pannan, ingen mening att behöva starta från 20℃ varje gång. Dessutom lätt att få konstant hög laddtemp mot tank om man inte vill köra flervarvsprincipen och/eller ladda fullt.
Av någon anledning upplever jag eldningen mycket jämnare nu när man i princip kan lägga konstant last vid önskad temp ut till acken. Dessutom har ju pannan den förhatliga lambdastyrningen.:)
 
Men du har ingen shunt? Min ide´ var att köra full fart på pumpen och styra resulterande temp ur pannan med en shunt som blandar hetvatten från pannan med kallvatten från tanken.
 
_ap_ skrev:
:confused:
Äh, det var bara lite kuriosa på hur en laddkoppling skulle kunna vara om man nu mot förmodan skulle vilja förenkla det hela.
Det behöver inte vara pumpar och ventiler till höger och vänster om man tar hjälp av naturlagarna.

Men som sagt, utopi.

Förresten så pallar inte de pannorna jag känner till kallt returvatten, så den enkla laddkopplingen som jag visade går av den anledningen bort.
Men hade pannorna varit utformade för att klara av att ta hand om kallt returvatten så hade det fungerat. Men då hade det nog blivit för enkelt och för billigt för en bransch som lever av att sälja och montera delar.
 
Redigerat:
_ap_
ETA har något som dom kallar "riser pump" det är en steglöspump som "stjäl"
hett vatten från framledningen och trycker in det i returen till pannan.
Enkelt, en pump bara och öppna ledningar emellan.

Nackdel dock om man har "stort" system och den sammanlagda pumpkapaciteten överstiger "riser" pumpens då orkar den inte dra ner vatten till returen.
 
Matss skrev:
Men du har ingen shunt? Min ide´ var att köra full fart på pumpen och styra resulterande temp ur pannan med en shunt som blandar hetvatten från pannan med kallvatten från tanken.
Jo, det jag kallade R32 ventil är en trevägare med ett 0-10V styrt ställdon. Jag styr ventilen mot konstant difftemp över pannan och iaktar min retur ca:65℃, om utsignalen över eller underskrider 50% +/- 10% låter jag pumpvarvtalet ta över och återställa balansen på lite längre sikt.
 
Intressant ! Vad heter ventilen och var har du köpt den? Pumpstyrningen?

Varför styr du pumpvarvtalet, det borde räcka med ventilen?

Öppnar ventilen vid strömlöst?
 
Matss skrev:
Vad heter ventilen och var har du köpt den?
I detta fallet använder jag en reglerkulventil från Belimo, standardvara enkel att skaffa.
Det går ju bra med någon lämplig ventil från ESBE, TA, Siemens, etc med lämpligt ställdon.

Ventil: http://83.241.207.244/admin/all/download.aspx?admBloID=101647
Ställdon: http://83.241.207.244/admin/all/download.aspx?admBloID=112346

Matss skrev:
Pumpstyrningen?
En överbliven liten fassnittstyrning, avsedd för små fläktar odyl med extern 0-10V börvärde.
http://www.lsi.se/data/m210-10v/datablad_pdf/m210din10v-s.pdf

Matss skrev:
Varför styr du pumpvarvtalet, det borde räcka med ventilen
Det räcker som sagt med ventilen men varvtalstyrningen kostade inget och den ger naturligtvis bättre förutsättningar för optimal reglerstrategi.
Lite av en teknisk lek eftersom materialet fanns och regleringen även är byggd av diverse överskottsmaterial.

Matss skrev:
Öppnar ventilen vid strömlöst?
Jag har inte sett det som nödvändigt i mitt fall eftersom pannan går upp i max ca:105℃ när fläkten stoppar.
Men om man önskar kan man sätta ett sånt här ställdon med fjäderåtergång istället.
http://www.belimo.ch/pdf/e/LRF24(-O)_1_0_en.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.