knekten skrev:
Som ja skrev tidigare så väger keramiken lika mycket i alla 3st modeller av Kalmarpanna,även Kalmar V65 innehåller 35kg keramik.:)
Så då kan vi alltså med säkerhet säga att V33 har FÖR MYCKET keramik i sig då samma tillverkares panna med 2x effekt har lika mycket...

Dessutom, V65 har fortfarande mer vatten men mindre vedvolym än 60kW Effectan (150/150 mot 195/140).
 
Redigerat:
stedevil skrev:
Så då kan vi alltså med säkerhet säga att V33 har FÖR MYCKET keramik i sig då samma tillverkares panna med 2x effekt har lika mycket...
För att inte ha för många storlekar valde man kanske samma för alla :). Nu vet vi ju inte om det är lillebror som går i storebrors kläder ellet tvärtom :).
Pannvattenvolym ska man nog ställa mot värmeöverföringsytan och inte mot vedvolym, tycker jag.
gaia
 
gaia skrev:
För att inte ha för många storlekar valde man kanske samma för alla :). Nu vet vi ju inte om det är lillebror som går i storebrors kläder ellet tvärtom :).
Pannvattenvolym ska man nog ställa mot värmeöverföringsytan och inte mot vedvolym, tycker jag.
gaia
Håller med dig om det:)
Undrar om TS hade tänkt sig att tråden skulle ta den här vändningen:D
hoppas han förlåter att jag drog upp keramik i en panna:)

en liten test på hur många kw det går åt att värma olika pannor tills laddning startar ?
från 40-80c x pannvolym /860 =kw tid?
 
Redigerat:
_ap_
har nu fått svar från ETA och gissa om jag själv höll på att trilla av stolen!

Håll till godo:

Hello Andreas,

The weights are as follows:

Combustion chamber SH 20&30 110L vatten
OrderNo: 001-1800 150L ved
Weight: 96kg

Combustion chamber SH 40-60 170L vatten
OrderNo: 002-1800 225L ved
Weight: 134kg

Normally it takes app. 10-15 minutes until the boiler is on operating temperature.
I don't have any figures what the increase in temperature per minute is.

Personligen har jag uppskattat keramik vikten till något i stil med Baxis,
något som är märkligt är ju hur den kan bli varm så fort trots denna mängd keramik.

Något ännu märkligare är ju att pannan klarar dom miljötester ETA gjort från kall panna..

Vi kommer nästa år att testa den hos SP för att få "svenska" resultat och det ska bli spännande.
 
Redigerat:
-ap- du spräcker våra teorier!:D
eller använder man en mera isolerande keramik?:confused:
 
Nu ska jag svamla lite.
Hur lång tid det tar innan pannan ger 80g samt börjar brinna "rent" beror väl också på vilken effekt pannan klarar att ge i kallt läge. Här kan det vara en fördel om rastret, alt nedre delen av ved kammaren är tillverkade av ett material som inte kyler eller leder bort värmen.Jag kan tänka mig att det kan påverka tempen på gaserna som går ner till förbränngskammaren.

Min erfarenhet är att det kan skilja ganska mycket i tid på min panna innan den når 80g beroende på hur lyckad tändningen blir. f ö kan jag inte låta bli att tycka att stor acc är viktig för att minska antalet starter.
Visst vill vi alla ha pannor som blir varma snabbt men det får inte vara på bekostnad av sämre förbränning under drift. Trots allt så brinner pannan i drift fas betydligt längre än uppstart.
jämför mängden ved som går åt i start kontra drift för att se hur effektiv din anl är.
 
_ap_
pr95 skrev:
-ap- du spräcker våra teorier!:D
eller använder man en mera isolerande keramik?:confused:

Det som gjorde att jag trodde den hade lätt (i förhållande till 100kg och drygt!)
var att den består av "block" där dom som ligger närmaste "elden" är gjutna i något som jag bedömer som en tyngre keramik och dom under som ligger mot vattnet är gjorda i något som liknar keramiken i ex. kaminer, typ lite porösare och troligen lättare.

Har ingen bild i den här datorn men kan lägga upp en senare.

Har aldrig sett någon annan panna med denna "2-stegs" keramik.
 
pr95 skrev:
Undrar om TS hade tänkt sig att tråden skulle ta den här vändningen:D
hoppas han förlåter att jag drog upp keramik i en panna:)
hehe. det är lugnt. :)
Diskussionen är ju bra.
 
Aprilia-Tobbe det var väl inget svamel klart och tydligt att greppa,
anledningen till mitt intresse är att jag byggt om min panna ett flertal gånger både med misslyckade och bra resultat :eek:
just nu fungerar det skapligt bra inga våldsamma kokningar ,problemet är att få en glödbädd
i botten som INTE blir en" grotta",tillsättningen av primärluften idag sker det genom vedlucka
alldeles för högt upp:(
Med en lyckad startbrasa tar det ca.10m. att värma från 40-80c pannvolymen är 75 l=3.5kw
Sen får jag hålla med om att en stor tank är bättre osv.:)

Visst keramiken idag har jag ca20kg orginal var tyngre hur mycket ?
eldfasta "plattor"25x155x230 kapade i lämpliga bitar
 
Redigerat:
stedevil skrev:
Ringde till Effecta. Deras keramik väger ca 30kg till 35kW pannan. Keramiken tillverkas av Höganäs och består av 4 bitar (2 i botten å vedmagasinet och 2 runt eldhärden undertill).

Antal C/min är enligt egna erfaranheter ca (72-22)/10-15min = 3,5-5C/min
Dessa värden stämmer bra med vad jag brukar nå vid eldning i Effecta:n, oftast 25->87℃ på <15min.

Om man lägger lite möda på att ladda så att tändningen blir optimal blir startfasen inte många minuter innan keramiken är rimligt varm i de delar som betyder något. Av nyttotemperaturhöjningen på vattnet vid dessa ca:15min bedömer jag att av tillgänglig effekt går till 2/3 till de 80l vatten pannan rymmer och 1/3 till keramiken.

Man får inte glömma att om det är en vettigt vald keramik har den endast ca:1/6-1/8 av vattens värmekapacitivitet och dessutom med låg värmeledningsförmåga precis som stedevil nämnt några gånger i tråden. Därför får man inte stirra sig blind på mängden keramik sett till massan, fördelningen och distributionen i tjocklek har stor betydelse så om man vid vitala delar har relativt tjocka och tunga stycken behöver det inte betyda att det blir segt att värma eller att betydande energi lagras upp där.

Det _ap_ beskriver är nog ett försök att optimera detta genom att ha en ytterligare keramiktyp som man får anta är av bättre isolerande typ, temperaturgradienten i de tyngre delarna blir då mindre och den eventuellt stabiliserande verkan av lagrad värme i förbränningszonen blir ytterligare positiv. Men vad annat skulle man förvänta sig av dessa premiumpannor.:)
 
Tack Roke !
tråden handlar mera om keramikvolym än om vattenvolym
 
pr95 skrev:
Tack Roke !
tråden handlar mera om keramikvolym än om vattenvolym
Keramik eller vatten, spela roll, det har ju samma funktion?

*duckar*
 
pr95 skrev:
problemet är att få en glödbädd i botten som INTE blir en" grotta",
Hur kan man undvika detta?
//Bosse
 
_ap_
har man bara lagt i veden ordentligt är det upp till panna att "undvika" grott bildningen.
Bildas det ändå en grotta är nog primär luftens placering inte optimal.
 
pr95 skrev:
-ap- du spräcker våra teorier!:D
Tycker den visar exakt vad jag hävdat hela tiden. Keramiken ska isolera så tempen i eldhärden kommer upp snabbt och minimerar tidenmed dålig förbränning. Värmen ska värma vattnet efter keramiken och genomvarm keramik krävs inte för rätt eldhärdstemp om rätt keramik används. Efterhand kommer ju hela keramiken bli genomvarm, med det är ju bara ett potentiellt problem efter eldningen är avslutad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.