roke skrev:
Är du nöjd med pannan?
Efter att vi har eldat i 29 år i en Veda 70 (helvedspanna) så är det en hel del nya saker att tänka på. Förut var det bara att slänga in en skottkärra ved. Tända i framkanten, starta den tryckande fläkten och stänga luckan. Sedan brann det i 4 timmar vid den inställda rökgastemperaturen (250 gr). Efter eldningen lummade det ut mycket värme från pannrummet pga den varma frontluckan och den varma skorstenen gav värme på andra våningen.
Med den nya pannan är veden kortare och lättare att hantera, men upptändningen och laddningen av ved måste göras mycket omsorgsfullt för att få en fin gasförbränning under 2.5 timmar. Nu tycker jag att det är intressant att göra justeringar och kontrollera i siktglaset att lågan är åt det blåa hållet och att skålen glöder och jag tycker jag börjar få till det. Någon värme från pannrummet kommer det inte så mycket längre och skorstenen förblir nästan kall efter eldningen (rökgastemp 170 - 200 grader).
Min granne har också bytt från helved till en Baxi 45 kW och han har liknande erfarenheter. Hans vedmagasin verkar bättre på så sätt att det hänger en lös plåt på varje sida och det gör tydligen att han aldrig har fått någon hängning i vedmagasinet. Däremot verkar det mycket mer komplicerat byta keramiken i hans panna.
//Bosse
 
Aha, jag känner igen mig i beskrivningen om att kontrollera i siktglaset. :) Gjorde det hela tiden i början och pillade på spjällen. Numer bryr jag mig inte så noga. Jag tycker pannan brinner bra utan att jag behöver justera hela tiden. Jag håller lite koll på rökgastemperaturen, samt kollar att det är vit aska på turbulatorerna och i tuberna när jag sotar. (calmar v33)
 
Bosse_A skrev:
Ja i mitt fall, Gaselle 70, så finns bara en keramisk botten bestående av 4 keramikplattor. Under springan i dessa keramikplattor finns en skål av högtemperaturstål. Denna skål ska hållas så ren som möjligt, men den är lätt att dra ut (som en byrålåda), Skålen blir strax glödande och förblir så under hela eldningen. Skålen får bytas ut efter ett antal år enligt VedSol.
//Bosse
Precis så enkelt som det bara går att göra det :wow:finns det bild på skålen:blushing:
kostnad för byte av skål/keramik ?minimal eller:D
 
Bosse_A skrev:
Ja i mitt fall, Gaselle 70, så finns bara en keramisk botten bestående av 4 keramikplattor. Under springan i dessa keramikplattor finns en skål av högtemperaturstål. Denna skål ska hållas så ren som möjligt, men den är lätt att dra ut (som en byrålåda), Skålen blir strax glödande och förblir så under hela eldningen. Skålen får bytas ut efter ett antal år enligt VedSol.
//Bosse
Har du någon ide om varför den skulle hållas så ren som möjligt?
Effectapannorna har en liknande byrålåda och vad jag sett på den skulle det inte göra så mycket om det finns lite aska kvar där. Konstruktionen verkar vara väldigt lik mellan dessa pannor, det är även på Effecta fyra keramikplattor två över och två under spalten med sekundärluftinsläppet. Vitsen med skålen i plåt ser jag som att man har ett "termiskt lätt" utrymme där lågan tvingas virvla och blandas rejält vid slutförbränningen utan att kylas av nämnvärt. Den bör ju rimligtvis vara billig att byta eller tillverka själv.
 
GK100 skrev:
Har du någon ide om varför den skulle hållas så ren som möjligt?
Man har sagt att den blir olika kyld? vad detta nu innebär. I en annan tråd här på forumet skrev någon att han fått byta skålen för att han låtit aska växa i skålen.
//Bosse
 
Bosse_A skrev:
Man har sagt att den blir olika kyld? vad detta nu innebär. I en annan tråd här på forumet skrev någon att han fått byta skålen för att han låtit aska växa i skålen.
//Bosse
Eller värmd :)askan isolerar
 
Vilka fodringar bör man ställa på en vedpanna? :rolleyes:
Först att förbränningen sker så fullständigt som möjligt, tjärbildning ska inte förekomma.
För att eliminera denna olägenhet finns flera lösningar ,gemensamt för dessa är i princip
omvänd förbränning de flyktiga tjärgaserna får passera genom ett glödande träkolsskikt
och förbränns härvid till största delen.
Hur kan man åstadkomma det ?
Genom att utforma eldstaden så att man får en så kallad torrdestilering av veden genom hög temperatur med ELDFAST material/ KERAMISKA stenar
Denna anordning kommer att fungera som förbränningsaccelerator,genom beröringen med de heta materialet erhåller man en förbränning av tjärgaserna.
Ett annat sätt är att de ytor som bestryks av rökgaser är så heta att tjärgaserna förbränns.
Dessa ytor bör tåla en temperatur på upp till 1300*c och vara isolerade från panna.
Gaselle 70,är ett bra exempel här finns bara en keramisk botten bestående av 4 keramikplattor. Under springan i dessa keramikplattor finns en skål av högtemperaturstål

Får passa på att tack GK100 för fin information om laddstyrningd^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.