GK100 skrev:
En överbliven liten fassnittstyrning, avsedd för små fläktar odyl med extern 0-10V börvärde.
[länk]
Bra info. Vad kostar den?
//Bosse
 
Den kostar (kostade) kring 500:- om jag inte missminner mig.
 
GK100 skrev:
I detta fallet använder jag en reglerkulventil från Belimo, standardvara enkel att skaffa.
Det går ju bra med någon lämplig ventil från ESBE, TA, Siemens, etc med lämpligt ställdon.

Ventil: [länk]
Ställdon: [länk]


En överbliven liten fassnittstyrning, avsedd för små fläktar odyl med extern 0-10V börvärde.
[länk]


Det räcker som sagt med ventilen men varvtalstyrningen kostade inget och den ger naturligtvis bättre förutsättningar för optimal reglerstrategi.
Lite av en teknisk lek eftersom materialet fanns och regleringen även är byggd av diverse överskottsmaterial.


Jag har inte sett det som nödvändigt i mitt fall eftersom pannan går upp i max ca:105℃ när fläkten stoppar.
Men om man önskar kan man sätta ett sånt här ställdon med fjäderåtergång istället.
[länk]
Tackar! Vi har monterat Termomatik K på en vanlig shunt och två backventiler vid långa rör och hög panneffekt men jag tycker det känns lite komplicerat. Det skulle ju räcka med en shunt och ett ställdon med fjäderåtergång.
 
v-g skrev:
Som det är nu så finns ju bara fabrikantens och SPs siffror att gå på och eftersom de är mätta när pannan är som bäst så har vi ju ingen aning om hur länge under eldcykeln den befinner sig i detta område och därmed kan varken jag eller någon annan jämföra mycket vs lite keramik.

En annan jämförelse är ju bilar (opopulärt va ;) ) fabrikantens förbrukningssiffror stämmer ju sällan med vad teknikens värld eller ägaren tex kommer fram till, nog borde tex VW kunna sina saker tycker man eller? Men det skulle nog bli ramaskri om det visade sig att de mätte sina förbrukningssiffror i medlut det kan jag lova. Som det är nu så är det ju det alla panntillverkare OCH SP gör mäter när det går som bäst.
Baxi Solo Innova är ju testad enligt den gamla SP metod 1419 och nya EN 303-5. Skillnaden var 1%.
91% EN 303-5
90% SP metod 1419
SP metod 1419 är väl utformad att simulera vedpanna som eldas mot ackumulatortank
 
Andreas_Hansson skrev:
SP metod 1419 är väl utformad att simulera vedpanna som eldas mot ackumulatortank
SP:s simuleringar är intressanta. T ex vid testning av villavärmereglering så byggde man upp en testanläggning som bestod av "kaninburar" med kyldon och elvärme i varje bur. Sedan lät man en dator styra årstiderna och så komprimerade man ett år till en vecka. De reglerutrustningar som anpassade sig till hus med normal tidskonstant fick naturligtvis ett dåligt provningsresultat. Dessa resultat redovisades sedan i Råd&Rön. När jag påpekade den felaktiga testmetoden för SP så sa man att det egenutvecklade testprogrammet var det bästa man kunde ha.
Däremot testar de solfångare i realtid under minst ett år.
//Bosse
 
Simulering är väl inge fel i det bara man använder samma S-metod mot olika
testobjekt kalibrerade instrument givare osv.
Det blir sas. samma "fel"hela tiden men man får ett resultat som går att mäta under
tex kortare tid
 
pr95 skrev:
Det blir sas. samma "fel"hela tiden men man får ett resultat som går att mäta under tex kortare tid
Det är exakt detta som inte sker om en utrustning utgår från verklig tid (realtid) och som istället testas under komprimerad tid. Om det ska stämma måste man ändra i den testade maskinens program för att anpassa den till det förkortade dygnet. Det var detta som man på SP också har svårt att förstå.
//Bosse
 
Bosse_A skrev:
Däremot testar de solfångare i realtid under minst ett år.
//Bosse
Gör de? Är det nytt? Har läst att de bara simulerar där med. Har varit en del bråk med importörer av solfångare som i Tyska test (där de verkligen testar på riktigt) fått mycket bättre värden än i SPs "tester".
 
stedevil skrev:
Har läst att de bara simulerar där med.
Detta skulle inte förvåna mig för mina kontakter med SP ligger ett antal år tillbaka och då hade de olika solfångare uppmonterade på ett tak och data överfördes till dator i realtid under 1 år. Sedan korrigerades dessa data mot normaldaggrader.
//Bosse
 
Redigerat:
Att pannan är testad enligt den gamla metoden används ju ofta som ett sälj argument. Ex pannan har 80% enligt SP metod 1419 men skulle den testas mot den nya EN 303-5 så skulle den vara 90%.
Även på forumet har det sagts att det är stor skillnad i verkningsgrad mellan de olika metoderna..
Så verkar det inte vara och det är ju bra för oss konsumenter att veta
 
Trots olika mät metoder hos Sp,så kvar står ju frågan dock? Hur kan en Kalmar panna som innehåller mindre pannvattenvolym o mindre antal kilo keramik,komma upp på samma vg,som Baxi? Finns det någon som kan bringa klarhet?:)
 
knekten skrev:
Finns det någon som kan bringa klarhet?:)
Eftersom verkningsgraden till största delen bestäms av hur effektiv konvektionsdelen (värmeöverföring) är, så har inte vatten och keramik så stor inverkan, bara förbränningsutrymmet är effektivt utformat.
//Bosse
 
Bosse_A skrev:
Eftersom verkningsgraden till största delen bestäms av hur effektiv konvektionsdelen (värmeöverföring) är, så har inte vatten och keramik så stor inverkan, bara förbränningsutrymmet är effektivt utformat.
//Bosse
Ok tack för ditt klarläggande! Med andra ord så skulle man klara sig bäst med en panna med så liten vatten volym o lite keramik som möjligt(mindre med utbytbara reservdelar),bara konvektionsdelen är rätt utformad?:)
 
knekten skrev:
mindre med utbytbara reservdelar
Ja i mitt fall, Gaselle 70, så finns bara en keramisk botten bestående av 4 keramikplattor. Under springan i dessa keramikplattor finns en skål av högtemperaturstål. Denna skål ska hållas så ren som möjligt, men den är lätt att dra ut (som en byrålåda), Skålen blir strax glödande och förblir så under hela eldningen. Skålen får bytas ut efter ett antal år enligt VedSol.
//Bosse
 
Bosse_A skrev:
Ja i mitt fall, Gaselle 70, så finns bara en keramisk botten bestående av 4 keramikplattor. Under springan i dessa keramikplattor finns en skål av högtemperaturstål. Denna skål ska hållas så ren som möjligt, men den är lätt att dra ut (som en byrålåda), Skålen blir strax glödande och förblir så under hela eldningen. Skålen får bytas ut efter ett antal år enligt VedSol.
//Bosse
Aha, Tack för fin info. Jaså, metallskålen håller inte för evigt? Nåja, det finns nog inget (billigt) material som stoppar för tid och evighet i förbränningskammaren. Man förstår ju att det frestar på. kallt-1200gr-kallt-1200gr- kallt -1200gr... osv i några år. Klart det tar stryk.
Är du nöjd med pannan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.