Håller på med en mur enligt bild. Blocken är bara löst placerade för att se hur det kommer bli (saknas f.n. 6 st i översta skiftet).
Funderar på armeringen, läser att det ska vara ovanpå det nedersta och under det översta skiftet. Och vart tredje skifte. Men eftersom muren står på lutande mark så blir det olika längd på skiftena och då tänker jag att jag borde armera enligt bilden?
Eller blir det överdrivet mycket armering? Blir inget större tryck på murens insida, parkeringen vid sidan vilar på en gammal naturstensmur. En laddstolpe kommer gjutas fast i hörnet som ses på bilden, annars blir det dränerande makadam som utfyllnad bakom muren.
Tänker jag rätt?
Funderar på armeringen, läser att det ska vara ovanpå det nedersta och under det översta skiftet. Och vart tredje skifte. Men eftersom muren står på lutande mark så blir det olika längd på skiftena och då tänker jag att jag borde armera enligt bilden?
Eller blir det överdrivet mycket armering? Blir inget större tryck på murens insida, parkeringen vid sidan vilar på en gammal naturstensmur. En laddstolpe kommer gjutas fast i hörnet som ses på bilden, annars blir det dränerande makadam som utfyllnad bakom muren.
Tänker jag rätt?
Ja, är ju lite svårt där, men planen är två armeringsjärn per skifte som går runt hörnet. Eventuellt förankrar jag där också några järn in i kallstensmuren bakom som får gå ut i lecablocken på något sätt, tänker att det kan väl iaf inte bli sämre av det.J jonaserik skrev:
Jepp, att ankra i något bakom. Då borrar du i 45 grader, räcker gott med 10 mm, stoppar i ett järn och bockar det rakt ut. I muren sen så ska det vara en 90 graders och vara min 10 cm, som passas in mellan några skift. Det går även att slå ner 12 mm järn i marken ca 40 - 50 cm och står upp ca 30 cm. Blir då att borra hål i stenarna och trä dom över, lämpligt hål är 20 - 25 mm. Sen slå i sluring i hålen ( tunn plaskig betong ).Då blir muren ankrad nertill loch kan inte flytta sig i botten. Avstånd mellan järnen i mark ca 75 cm i ditt fall eller tätare.
bra tips, tackar 👍J jonaserik skrev:Jepp, att ankra i något bakom. Då borrar du i 45 grader, räcker gott med 10 mm, stoppar i ett järn och bockar det rakt ut. I muren sen så ska det vara en 90 graders och vara min 10 cm, som passas in mellan några skift. Det går även att slå ner 12 mm järn i marken ca 40 - 50 cm och står upp ca 30 cm. Blir då att borra hål i stenarna och trä dom över, lämpligt hål är 20 - 25 mm. Sen slå i sluring i hålen ( tunn plaskig betong ).Då blir muren ankrad nertill loch kan inte flytta sig i botten. Avstånd mellan järnen i mark ca 75 cm i ditt fall eller tätare.
Klicka här för att svara
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Altan 70 cm över marken - hur tänka?
Grund & Markarbeten -
Råd vid sättning i naturstensgrund
Grund & Markarbeten -
Fuktig blindbottenskiva, byta eller självtorka efter åtgård.
Grund & Markarbeten -
Under ovanmarkspool - dilemma
Grund & Markarbeten -
Hur fästa skydd för sopkärl på marksten?
Grund & Markarbeten