16 884 läst · 67 svar
17k läst
67 svar
Arkitekt som inte kan rita pulpettak
Förstår. Dock är inte advokat en lång process. Det är 1-3h och ett brev. För att få ett garanterat avslut för ett par tusenlappar. Gäller oavsett hantverkare osv. Bra att känna till, så att man inte tror att allt måste gå hela vägen, ingen kommer gå till rätten för småpengar när konsumenten vinner som oftast, det är bara ett effektivt medel att sätta mindre seriösa aktörer på sin plats.T TeGa skrev:
Men det är ju jättebra om ni får till det med den ni nu valt, det är självklart det bästa
Självklart kan du bestrida fakturan och begära rättelse oavsett utformningen av avtalet.T TeGa skrev:Det är inte bara taket han inte kan rita, det gäller det totala. Skickar tillbaka ritningarna för rättelse, han skickar tillbaka utan rättelse. Meddelar bakom garaget finns ingen extra dörr, istället för att ta bort dörren de ritar till en dörr till. Hade valet med någon som var ny i branschen o en som är väletablerad. Gjorde tabbe o valde den väletablerad, som jag ångrar många gånger om. Det dumma är att jag förstod inte mig på avtalet o skrev under att ska betala fullt innan han är klar med ritningarna. Vet inte hur jag ska avsluta avtalet o börja med någon annan? Byggnadsnämndens har skickat Förfrågningsunderlag o komplettering, dessa är pga arkitektens bristfällig ritningar. Arkitekten har lovat att han ska hjälpa mig med det. Jag har sista fakturan kvar att betala, som jag har bet byrån att frysa fakturan till vi är klara med all A-ritningar. O har svarat på Förfrågningsunderlag o kompletteringarna är klara. De säger att jag har godkänt avtalet ska betala enligt avtal. O även byrån har lovat att de ska hjälpa mig med att göra klart ritningarna o svarat bygglovshandläggaren.
Kan någon vägleda mig hur kan jag avbryta avtalet? Utan att behöva betala klart o inte hamna hos Kronofogden? Kan jag på något sätt reservera sista betalningen o den blir utbetalt när allt är klart? Att få det ritat fram sitt drömhus är något ska vara glädje stund. Nu gäller att välja rätt konstruktorsritare o byggföretag
Mikael, jag kan inte skriva hans namn eller byråns namn, här. Men om någon vill veta kan skicka pm till mig, då kan jag svara.
Som näringsidkare har arkitekten skyldighet att leverera ett fullgott/proffesionelt utfört arbete.
Avtalet är inte "bindande" så länge du kan påvisa brister och felaktigheter i utfört arbete.
Att föreslå en taklösning med riskkonstrultion i form av risk för snöfickor och låglutande tak är inte proffesionelt, dessutom att dörrplacering mm inte stämmer med dina önskemål och att byggnadsnämnden begär komplementerande uppgifter är ytterligare indikation på oproffesionellt arbete.
Lågvattenmärke av arkitekten att försöka skrämma dig till betalning med hänvisning till ett avtal som är "ogiltigt" så länge fullgod leverans inte utförts.
Du hamnar inte hos Kronofogden för en bestriden faktura. Första steget är att arkitekten via tingsrätten ska ha ett beslut att du är betalningsskyldig.
I "småmål" som detta, försöker tingsrätten i en förberedande förhandling åstadkomma förlikning eller ta beslut på de underlag som kan redovisas.
Stämm av med konsumentverket för rådgivning.
Hej alla,B Bernt Ö97 skrev:Självklart kan du bestrida fakturan och begära rättelse oavsett utformningen av avtalet.
Som näringsidkare har arkitekten skyldighet att leverera ett fullgott/proffesionelt utfört arbete.
Avtalet är inte "bindande" så länge du kan påvisa brister och felaktigheter i utfört arbete.
Att föreslå en taklösning med riskkonstrultion i form av risk för snöfickor och låglutande tak är inte proffesionelt, dessutom att dörrplacering mm inte stämmer med dina önskemål och att byggnadsnämnden begär komplementerande uppgifter är ytterligare indikation på oproffesionellt arbete.
Lågvattenmärke av arkitekten att försöka skrämma dig till betalning med hänvisning till ett avtal som är "ogiltigt" så länge fullgod leverans inte utförts.
Du hamnar inte hos Kronofogden för en bestriden faktura. Första steget är att arkitekten via tingsrätten ska ha ett beslut att du är betalningsskyldig.
I "småmål" som detta, försöker tingsrätten i en förberedande förhandling åstadkomma förlikning eller ta beslut på de underlag som kan redovisas.
Stämm av med konsumentverket för rådgivning.
Många intressanta upplägg i denna tråd. Träguiden har utmärkta konstruktionsexempel.
Där kan man även gör överslagsberäkningar för konstruktion.
Avtal mellan arkitekt och kund regleras normalt i AB 04. Där finns även en detaljerade förklaringar för när man kan häva avtalet.
6 grader tak är inte optimalt för solceller men frågan är det måste vara ett lågt pulpet tak ur Stadsbyggnadskontoret synpunkt.självklart måste taket luta mot söder om solceller ska ge någonting.
Tråkigt med alla som har en massa negativa erfarenheter av Arkitekter, några av oss kan faktiskt både, design, normer och byggnadsteknik. Anlita gärna en äldre så brukar det bli bra.
AB04 är nog aldrig gällande avtal för ett arkitektuppdrag…. I teorin kan kanske en arkitekt jobbat under ABT06 men normalt avtalar man om ABK09.A arkitekt_1 skrev:Hej alla,
Många intressanta upplägg i denna tråd. Träguiden har utmärkta konstruktionsexempel.
Där kan man även gör överslagsberäkningar för konstruktion.
Avtal mellan arkitekt och kund regleras normalt i AB 04. Där finns även en detaljerade förklaringar för när man kan häva avtalet.
6 grader tak är inte optimalt för solceller men frågan är det måste vara ett lågt pulpet tak ur Stadsbyggnadskontoret synpunkt.självklart måste taket luta mot söder om solceller ska ge någonting.
Tråkigt med alla som har en massa negativa erfarenheter av Arkitekter, några av oss kan faktiskt både, design, normer och byggnadsteknik. Anlita gärna en äldre så brukar det bli bra.
I detta fall uppfattar jag att det är en privatperson som är kund och då blir det ju konsumenttjänstlagen. AB gäller mellan företag
Aha, du har rätt!L Liljeros skrev:
"Tyvärr" var det inte jag som hade den erfarenheten, utan det var ett citat från någon annan som recenserade just din arkitekt.T TeGa skrev:Du beskriver precis om min arkitekt. Hade möjlighet att välja någon väletablerad 15-20 år eller ny. Jag trodde att jag gjorde rätt val. O valde den som var väletablerad. Det dumma är att jag förstod inte kontraktet, att jag ska betala fullt innan han är klar. Hur gjorde du så att du kunde byta arkitekt?
TS problem är inte de kunniga och "proffesionella" arkitekterna. Självklart fins de.FreQa skrev:
TS vill ha råd om hur han hanterar ett undermåligt utfört arbete av en arkitekt som inte följer önskemål och vedertagen byggteknik kombinerat med märklig avtalstext.
Den anlitade Arkitekten bedriver dessutom utbildning av blivande arkitekter. Det borde borga för hög yrkeskompetens. Tråkigt för er som är kunniga och seriösa att bli ihopklumpade med de som har låg kompetens.
Hur ser ditt råd till TS ut?
Liknande trådar
-
Behöver man Arkitektritad plank?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Arkitektritade hus som blir för dyra
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Förvandlar kataloghuset till arkitektritat - Grand Designs
Artikelkommentarer -
Hjälp med värdering av nybyggt arkitektritad enplansvilla/fritidshus
Köpa & Sälja hus -
Bollebygdshus kan inte hantera arkitektritat