17 265 läst · 67 svar
17k läst
67 svar
Arkitekt som inte kan rita pulpettak
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 153 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 153 inlägg
Spännande att läsa recensionerna på arkitekten.
För 2 år sedan, dvs inte TS:
"Super vid första träff, innan kontraktet skrevs. Därefter blev allt katastrof, lyssnade inte på vad kunden önskade och man fick be om saker 10 ggr innan ändringen skedde, slutade med att vi fick byta arkitekt…"
För 2 år sedan, dvs inte TS:
"Super vid första träff, innan kontraktet skrevs. Därefter blev allt katastrof, lyssnade inte på vad kunden önskade och man fick be om saker 10 ggr innan ändringen skedde, slutade med att vi fick byta arkitekt…"
Troligtvis för att det finns så många amatörer som tror att de kan ta fram lösningar som balanserar estetik, funktion och tekniska krav utifrån förutsättningar och platsens kultur etc.T TeGa skrev:
Ställer mig även undrande varför du anlitade en arkitekt när du endast ville ha bygglovsritningar?
Du kan reklamera tjänsten och begära rättelse eller återbetalning om du kan dokumentera underlag som visar att erhållna ritningar ej följer dina önskemål.T TeGa skrev:
*Felvänd taklutning.
*Riskkonstruktion med låglutande tak och sarg runt ytterkanten, = ej fackmanamässigt.
*Felritade dörrar.
*mm.
Bifogar utdrag från konsumentverkets riktlinjer till företagare.
Redigerat:
HejT TeGa skrev:Hej, hur gör jag för att kunna häva avtalet med arkitekt? Har anlitat ett väletablerat arkitekt firma som skulle rita vårt hus. Vi skall renovera och bygga till, till det behöver jag bygglovsritningarna. Hade möte med några arkitekter som var nybörjare och väletablerade arkitekter i marknaden. Jag valde det arkitekt som var väletablerad och var lektor för universitetet. Vi hade våran möten i villan, fick info om honom o offert. Han var inte den billigaste, valde honom för han var väl etablerat.
Vi beställde ritningarna, han var i huset vi gick igenom rum för rum och förklarade hur vi vill ha det. Han fick ett skiss av oss o underlag vad vi önskar göra för varje rum. Vi bad om det fanns bättre förslag kan vi gärna ta emot men, men
För att hålla det kort kommer att bifoga ritning över pulpettak. Är det så här man ritar pulpettak?
Snälla vägled mig hur gör jag för att befintliga arkitekten ritar rätt eller hur kan jag avsluta avtalet med honom. Han har fått betalt mer än han har utfört arbete. Han svarar inte mina samtal, han svarar inte mina funderingar. Snälla vägled mig.
Varför ritar du inte en enkel skiss på hur du vill att taket ska se ut. Jag förstår inte det underlag du visat och det gjorde kanske inte arkitekten heller.
Din lågpunkt med lutning in från entrén förstår jag inte. Var ska avrinning ske? Jag som är van att läsa ritningar har problem med ditt underlag.
Försök hitta en erfaren byggare, ofta ett mindre företag på en mindre ort ,som hjälper dig vidare. För bygglov behövs inga fullständiga konstruktionsritningar
Arkitekten förstår inget om praktiskt utförande utan han ritar upp en vision om husets utseende. Sen omvandlar konstruktören hans vision till en riktig bygghandling som byggaren kan bygga efter. Efter alla ändringar, lutningar med mera, görs en relationsritning som skickas in till kommunen för arkivering.
Du som förmodligen är proffs förstår allt detta. TS har sökt hjälp och i bästa förstånd sökt hjälp anlitat en arkitekt som tagit på sig uppdraget.B BSA In skrev:Hej
Varför ritar du inte en enkel skiss på hur du vill att taket ska se ut. Jag förstår inte det underlag du visat och det gjorde kanske inte arkitekten heller.
Din lågpunkt med lutning in från entrén förstår jag inte. Var ska avrinning ske? Jag som är van att läsa ritningar har problem med ditt underlag.
Försök hitta en erfaren byggare, ofta ett mindre företag på en mindre ort ,som hjälper dig vidare. För bygglov behövs inga fullständiga konstruktionsritningar
Arkitekten förstår inget om praktiskt utförande utan han ritar upp en vision om husets utseende. Sen omvandlar konstruktören hans vision till en riktig bygghandling som byggaren kan bygga efter. Efter alla ändringar, lutningar med mera, görs en relationsritning som skickas in till kommunen för arkivering.
Jag delar din uppfattning att arkitekter ofta har för dålig kunskap i byggteknik, vilket arkitekten borde klargjort för TS när denne tog uppdraget.
I praktiska livet har jag vid många tillfällen stött på arkitekter som "designar" efter eget huvud utan tanke på praktisk verklighet, vilket medför kostsamma ändringar i ritningar eller i sämsta fall ännu mer kostsamma ändringar under byggets gång.
Nu är det som det är och rådet till TS är att reklamera utfört jobb och begära rättelse. Givetvis kan det vara lämpligt att försöka häva avtalet i sin helhet med hänvisning till att ritningar/konstruktion inte är fackmanamässigt utfört och söka hjälp av erfaren byggkonstruktör.
Dock... tiden går, TS står med ett befintligt hus med läckande tak som sannolikt borde åtgärdas före vinter och snö.
Ja, nån som super på första träffen ska man akta sig för.Dowser4711 skrev:
Skisser på nåt liknande.