Kontrollera detta noga. Tvivlar på att 12m spännvidd kan klaras utan stöd.
Innertaket behöver också byggas upp, eller ska detta följa elementen?

• Gilla
TeGa
  • Laddar…
T ToreJ01 skrev:
Skisser på nåt liknande.
👍
Bra skiss som kan fungera mycket bra som underlag för konstruktionsritningar.

• Gilla
TeGa
  • Laddar…
T TeGa skrev:
mina

T ToreJ01 skrev:
Kontrollera detta noga. Tvivlar på att 12m spännvidd kan klaras utan stöd.
Innertaket behöver också byggas upp, eller ska detta följa elementen?
Befintligt tak har ränndalar "mitt på" takytan och sannolikt konstruerat med bärande mellanväggar.

• Gilla
TeGa
  • Laddar…
Så här kanske det kan bli.

• 3D-modell av ett hus med tegelväggar och ett öppet takstommens ramverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av ett modernt enplanshus med sadeltak och stora glaspartier.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TeGa
  • Laddar…
T ToreJ01 skrev:
Så här kanske det kan bli.
Tack för svaret. Jag tror att det blir så här. Med tanke på att vi har betong tak

T TeGa skrev:
Tack för svaret. Jag tror att det blir så här. Med tanke på att vi har betong tak
👍
Ser helt OK ut.
Nästa steg för TS är att få hjälp med dimensionering.
Förmodligen fixar limträleverantören/takleverantören detta.
Ingen "extra" kostnad. Praxis är ofta att dimensionering ingår vid beställning av limträ och takelement. !????
Att sedan krypa ur avtalet med Arkitekten kan bli svårare. TS har uppenbarligen inte erhållit vad som överenskommits. För TS del är det viktigt att påvisa dokumenterad dialog om önskemålen. Annars kan det bli en kostnad som blir bokförd på "misstagskontot"
Bra jobbat.

• Gilla
TeGa
  • Laddar…
Jag antar att bild 2-4 är hur det ser ut idag, och att övriga bilder är arkitektens. Då gissar jag att arkitekten har uppfattat att er önskan är att behålla principen med en sarg men med en enkel lutning. Den delade taklutningen mot mitten som är idag medför en relativt låg sarg, men den enkla lutningen som jag antar att ni vill ha idag (du skriver att ni vill ha pulpettak) ger en nästan dubbel så hög sarg, vilket ju ser helt befängt ut.
Jag tror att arkitekten bara missförstått sitt uppdrag.
Så det bästa är nog att bygga enligt de två utmärkta förslagen förutom en sak. Du skriver att ni vill förbereda för solceller; då bör väl lägsta sidan vara mot söder och inte mot norr som i båda de förslagen..

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
B BSA In skrev:
Hej
Varför ritar du inte en enkel skiss på hur du vill att taket ska se ut. Jag förstår inte det underlag du visat och det gjorde kanske inte arkitekten heller.
Din lågpunkt med lutning in från entrén förstår jag inte. Var ska avrinning ske? Jag som är van att läsa ritningar har problem med ditt underlag.
Försök hitta en erfaren byggare, ofta ett mindre företag på en mindre ort ,som hjälper dig vidare. För bygglov behövs inga fullständiga konstruktionsritningar
Arkitekten förstår inget om praktiskt utförande utan han ritar upp en vision om husets utseende. Sen omvandlar konstruktören hans vision till en riktig bygghandling som byggaren kan bygga efter. Efter alla ändringar, lutningar med mera, görs en relationsritning som skickas in till kommunen för arkivering.
Alltså @BSA In men det är inte riktat mot dig personligen.

En bra arkitekt, som de jag jobbat tillsammans med som byggnadsingenjör i över 20 år, och som är erfaren och har skaffat sig kunskap om hur konstruktioner funkar ritar fina OCH tekniskt möjliga byggnader.

Visst finns det flummiga konstnärer till arkitekter precis som det finns andra jobbroller som är svåra att förstå sig på.

På firman där jag jobbade började vi mynta ett ordspråk:
Det andra (dvs vanliga människor) känner vet vi (dvs vi vet hur man placerar rum, väggar, fönster mm för att allt ska upplevas så bra som möjligt)

Till TS kan jag liksom vad många andra undra över varför han ritar en sådan rejäl snöficka med lutning och en hög taksarg?

Dessutom ska man alltid ge privatpersoner 30 dagar på sig att betala.

Vi såg inga siffror om pengar eller moms men moms ska vara redovisat till privatpersoner.

• Gilla
Bernt Ö97 och 1 till
  • Laddar…
RoTe
T TeGa skrev:
Waw, du har ritat som det borde vara från början. Synd att jag kände inte till. Men du kommer att få en tips av mig. Vi kommer att investera på Takelement, som är färdig isolerade o självbärande. Då behöver vi inte så många rakstolar.
Takelement.se? Jag hade i våras precis en liknande erfarenhet med en väletablerad arkitekt som också undervisar på arkitekthögskolan. Gjorde mig av med denna efter flera misslyckade försök och felaktig kommunikation. Får man fråga vad er arkitekt heter eller vilken byrå det är snack om?

• Gilla
TeGa
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Spännande att läsa recensionerna på arkitekten.
För 2 år sedan, dvs inte TS:
"Super vid första träff, innan kontraktet skrevs. Därefter blev allt katastrof, lyssnade inte på vad kunden önskade och man fick be om saker 10 ggr innan ändringen skedde, slutade med att vi fick byta arkitekt…"
Du beskriver precis om min arkitekt. Hade möjlighet att välja någon väletablerad 15-20 år eller ny. Jag trodde att jag gjorde rätt val. O valde den som var väletablerad. Det dumma är att jag förstod inte kontraktet, att jag ska betala fullt innan han är klar. Hur gjorde du så att du kunde byta arkitekt?

Mikael BLong Mikael BLong skrev:
Takelement.se? Jag hade i våras precis en liknande erfarenhet med en väletablerad arkitekt som också undervisar på arkitekthögskolan. Gjorde mig av med denna efter flera misslyckade försök och felaktig kommunikation. Får man fråga vad er arkitekt heter eller vilken byrå det är snack om?
Det är inte bara taket han inte kan rita, det gäller det totala. Skickar tillbaka ritningarna för rättelse, han skickar tillbaka utan rättelse. Meddelar bakom garaget finns ingen extra dörr, istället för att ta bort dörren de ritar till en dörr till. Hade valet med någon som var ny i branschen o en som är väletablerad. Gjorde tabbe o valde den väletablerad, som jag ångrar många gånger om. Det dumma är att jag förstod inte mig på avtalet o skrev under att ska betala fullt innan han är klar med ritningarna. Vet inte hur jag ska avsluta avtalet o börja med någon annan? Byggnadsnämndens har skickat Förfrågningsunderlag o komplettering, dessa är pga arkitektens bristfällig ritningar. Arkitekten har lovat att han ska hjälpa mig med det. Jag har sista fakturan kvar att betala, som jag har bet byrån att frysa fakturan till vi är klara med all A-ritningar. O har svarat på Förfrågningsunderlag o kompletteringarna är klara. De säger att jag har godkänt avtalet ska betala enligt avtal. O även byrån har lovat att de ska hjälpa mig med att göra klart ritningarna o svarat bygglovshandläggaren.

Kan någon vägleda mig hur kan jag avbryta avtalet? Utan att behöva betala klart o inte hamna hos Kronofogden? Kan jag på något sätt reservera sista betalningen o den blir utbetalt när allt är klart? Att få det ritat fram sitt drömhus är något ska vara glädje stund. Nu gäller att välja rätt konstruktorsritare o byggföretag

Mikael, jag kan inte skriva hans namn eller byråns namn, här. Men om någon vill veta kan skicka pm till mig, då kan jag svara.

• Gilla
Mikael BLong
  • Laddar…
T TeGa skrev:
Det är inte bara taket han inte kan rita, det gäller det totala. Skickar tillbaka ritningarna för rättelse, han skickar tillbaka utan rättelse. Meddelar bakom garaget finns ingen extra dörr, istället för att ta bort dörren de ritar till en dörr till. Hade valet med någon som var ny i branschen o en som är väletablerad. Gjorde tabbe o valde den väletablerad, som jag ångrar många gånger om. Det dumma är att jag förstod inte mig på avtalet o skrev under att ska betala fullt innan han är klar med ritningarna. Vet inte hur jag ska avsluta avtalet o börja med någon annan? Byggnadsnämndens har skickat Förfrågningsunderlag o komplettering, dessa är pga arkitektens bristfällig ritningar. Arkitekten har lovat att han ska hjälpa mig med det. Jag har sista fakturan kvar att betala, som jag har bet byrån att frysa fakturan till vi är klara med all A-ritningar. O har svarat på Förfrågningsunderlag o kompletteringarna är klara. De säger att jag har godkänt avtalet ska betala enligt avtal. O även byrån har lovat att de ska hjälpa mig med att göra klart ritningarna o svarat bygglovshandläggaren.

Kan någon vägleda mig hur kan jag avbryta avtalet? Utan att behöva betala klart o inte hamna hos Kronofogden? Kan jag på något sätt reservera sista betalningen o den blir utbetalt när allt är klart? Att få det ritat fram sitt drömhus är något ska vara glädje stund. Nu gäller att välja rätt konstruktorsritare o byggföretag

Mikael, jag kan inte skriva hans namn eller byråns namn, här. Men om någon vill veta kan skicka pm till mig, då kan jag svara.
Låter fruktansvärt!

Du har som konsument rätt att hålla tillbaka betalningen om tjänsten inte är enligt avtal. Jag skulle antingen ta kontakt med en advokat och be advokaten skriva det här svaret till byrån. Eller så kan det räcka med att du skriver att du kommer ta kontakt med advokat för att gå genom ärendet då du känner dig felaktigt behandlad som konsument och tjänsten är inte efter vad som kan normalt kan förväntas.

Hoppas ni får till det! Vi har byggt ett par hus nu, och att ha bra advokater är viktigt, varje projekt så har vi använt oss av dem. Hantverkare och dylikt förstår ofta inte vem som betalar, dvs vem som bestämmer, innan de får kravbrevet i brevlådan

• Gilla
TeGa
  • Laddar…
Mikael BLong Mikael BLong skrev:
Låter fruktansvärt!

Du har som konsument rätt att hålla tillbaka betalningen om tjänsten inte är enligt avtal. Jag skulle antingen ta kontakt med en advokat och be advokaten skriva det här svaret till byrån. Eller så kan det räcka med att du skriver att du kommer ta kontakt med advokat för att gå genom ärendet då du känner dig felaktigt behandlad som konsument och tjänsten är inte efter vad som kan normalt kan förväntas.

Hoppas ni får till det! Vi har byggt ett par hus nu, och att ha bra advokater är viktigt, varje projekt så har vi använt oss av dem. Hantverkare och dylikt förstår ofta inte vem som betalar, dvs vem som bestämmer, innan de får kravbrevet i brevlådan
Tack snälla för svaret. Vet inte om jag orkar gå igenom lång process. O vill inte hamna hos Kronofogden. Arkitekten o byrån har lovat att han ska fullfölja avtalet. Jag vill gärna tro på medmänniskor

• Gilla
Mikael BLong
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.