12 416 läst · 55 svar
12k läst
55 svar
Arkitekt som inte kan rita pulpettak
För TS del måste det vara viktigast att få till ett hus som de kan trivas i och fungerar byggnadstekniskt.Dowser4711 skrev:Hur ser ert avtal ut?
Det avgör om ni kan bryta det utan kostnad/konsekvenser eller ej.
Det är ju inte omöjligt att det "bara" är någon form av missförstånd mellan vad ni bett om och vad ni fått, då vi inte vet alla diskussioner som har förts.
Om han inte svarar på samtal och har fått mer betalt än han har utfört så låter det onekligen som att du har öppning för att häva avtalet.
Om arkitektritningen är bristfällig är det bara att säga till om ändring eller kasta den i papperskorgen.
Den arkitektritning TS redovisat kan inte betinga en kostnad på mer än mx 6-8' kr.
Försumbart på husets återstående livslängd.
Självklart bör TS försöka få rättelse men att lägga ned arbete och kanske försena renoveringen för några tusenlappar är inte rätt prioritering.
Tack för svaret. Det verkar som om han läser inte mina mail eller tittar på ritningarna som jag korrigerar o skickar. Många gånger har jag sagt att vi har ingen dörr bakom garaget. Vid sista ritningen de ritade 2 dörrarB Bernt Ö97 skrev:Inte ovanligt att arkitekter ritar efter "eget huvud" där det t.o.m. kan vara svårt att genomföra byggnadstekniskt. Konstruktörer får då rita om.
I ditt fall verkar det som att arkitekten vill dölja taklutningen genom att placera en sarg runt hela taket. Enligt mig en riskkonstruktion som kan bli en ansamling av löv på hösten och snö på vintern.
Fins det detaljplan eller annat som anger takutformning.
Annars bör du ge arkitekten i uppdrag att rita om taket.
Dessutom att vända taklutningen fel är slarvigt.
Tänk även på vilken minsta taklutning som rekommenderas beroende på val av ytmaterial på taket.
Lycka till.
Arkitekten har fått uppdraget många gånger om. Minsta taklutningen ska vara 7 grader, för solceller o plåttak
Tack för svaret. Det är 60 tals hus, arkitekten sa att han måste rita huset på nytt för att kunna få det i sitt program. Vi sa att det är ok, gör det som behövs. När han skickade första ritningen, var helt galet ritat. Fast han var hemma hos oss och vi gick igenom allt. Bad om att han skall rita storlekarna på fönsterna mm, han sa att han gör inte det ingår inte i arkitektritningen. Och när vi beställer fönster får vi måtten från de.B Bernt Ö97 skrev:För TS del måste det vara viktigast att få till ett hus som de kan trivas i och fungerar byggnadstekniskt.
Om arkitektritningen är bristfällig är det bara att säga till om ändring eller kasta den i papperskorgen.
Den arkitektritning TS redovisat kan inte betinga en kostnad på mer än mx 6-8' kr.
Självklart bör TS försöka få rättelse men att lägga ned arbete och kanske försena renoveringen för några tusenlappar är inte rätt prioritering.
Tack för svaret. Jag har sagt många gånger om till honom. Men han lyssnar inte, gör som han behagarS star_daddy skrev:Vad blir det för takvinklar? Kom ihåg att alla takmateriel har en minimigräns för taklutning. Det beror på att stark vind kan blåsa regnvatten på taket uppåt, vilket kan innebära läckage till undertaket, som händer så ofta att läckvattnet aldrig hinner torka ut och kommer att ge upphov till röta, mögel och ständigt fuktig takisolering. Regnvatten ska rinna av naturligt, och varje tillverkare av takbeläggning har siffror på vad deras material normalt klarar. Sedan måste avrinningen i det visade utförandet alltid hållas rent från löv, barr och viktigast, is och snö, eftersom täta avlopp kan ge en kvarstående vattensamling på taket som garanterat läcker genom takbeläggningsmaterialet och kan få det att kollapa beroende på tyngden, och det finns tydliga anvisningar l byggnadslovanvisningarna hur stor yttre belastning (snölast) varje tak måste klara i olika landsändar.
Tack för svaret. Sektionsritningen är från framsidan S o taklutningen skall vara mott N. Han har ritat från S mot Ö. Befintliga taket sargen skall rivas ner o byggas om med nytt tak.I Ibruks skrev:Som jag kan se det har du skrivit lägsta punkt över fasaden mot norr vilket är vad arkitekten ritat?
Gradtalen speglar sig och man skriver ofta på ovansidan mot nock för att undvika missförstånd och göra texten tydlig. Den är densamma som stigningen från bärlinan.
Sargen kommer behöva bli nästan dubbelt så hög som dagens sarg eftersom du nu har takstolar som ska gå över hela huskroppen och inte mötas vid mitten.
Bilden på hur man ritar lutningen på ett tak är ju ingen ritning utan en exempelbild på färdig konstruktion.
Tack för svaretB Bernt Ö97 skrev:Vid närmare eftertanke skulle jag personligen föreslå att taket utformas som ett traditionellt sadeltak eller kanske saxtakstolar över hela bredden (13,076m) som ger en fantastisk möjlighet till förvandling av huset med luftig inervolym och god möjlighet att isolera taket mycket väl (400-500mm). Utdraget tak över entré och källartrapp ger skydd och bekvämlighet.
Båda varianterna är kostnadseffektiva och vädersäkra jämfört med pulpettak.
Rita huset på nytt????T TeGa skrev:Tack för svaret. Det är 60 tals hus, arkitekten sa att han måste rita huset på nytt för att kunna få det i sitt program. Vi sa att det är ok, gör det som behövs. När han skickade första ritningen, var helt galet ritat. Fast han var hemma hos oss och vi gick igenom allt. Bad om att han skall rita storlekarna på fönsterna mm, han sa att han gör inte det ingår inte i arkitektritningen. Och när vi beställer fönster får vi måtten från de.
Jag uppfattar på ditt underlag att det fins originalritng på nuvarande hus.
Att scanna originalritning och lägga in i cad-program tar max 30 min. Då har du ett "starthus som är mycket enkelt att modifiera och "byta tak" på i Cad-programet
Att sedan rita nödvändiga ändringar som nytt "lager" på den scannade ritningen i cadprogramet tar maximalt 2-4 timmar.
Planering av ändringar och samråd med dig tar givetvis lite tid i "grubbelboa"
Arkitektförslag och bygglovsritningar är enkelt att göra efter detta om man besitter någorlunda vana med cad-ritning.
Beträffande pulpettak mot söder för optimering av soltak fins det de som förespråkar sadeltak i nord/sydlig riktning för att jämna ut solinstrålningen under hela den ljusa tiden på dygnet. Toppeffekten minskar något men det blir fler timmar med solenergi under hela dygnet, i stort sett samma elproduktion under dygnet. Kan vara viktigt med jämn solinstrålning nu när effekttariffer införs. Toppeffekter bestraffas med hög avgift under höglasttid.
Som jag skrev tidigare förirdar jag pulpettak även ned tanke på solceller.
T TeGa skrev:
Tack för svaret. Det som gör ont i mig, att han inte bryr sig. Han svarar inte på mina frågor. Han har fått betalt 3 gånger om.B Bernt Ö97 skrev:För TS del måste det vara viktigast att få till ett hus som de kan trivas i och fungerar byggnadstekniskt.
Tack för svaret. Tillbyggnad är dagens uterum ska byggas ut ca 1.5 o anslutas med köket o vardagsrummetM MetteKson skrev:
Tack för svaret.Dowser4711 skrev:Hur ser ert avtal ut?
Det är ju inte omöjligt att det "bara" är någon form av missförstånd mellan vad ni bett om och vad ni fått, då vi inte vet alla diskussioner som har förts.
Om han inte svarar på samtal och har fått mer betalt än han har utfört så låter det onekligen som att du har öppning för att häva avtalet.
B Bernt Ö97 skrev:Rita huset på nytt????
Att scanna originalritning och lägga in i cad-program tar max 30 min. Då har du ett "starthus som är mycket enkelt att modifiera och "byta tak" på i Cad-programet
Att sedan rita nödvändiga ändringar som nytt "lager" på den scannade ritningen i cadprogramet tar maximalt 2-4 timmar.
Arkitektförslag och bygglovsritningar är enkelt att göra efter detta om man besitter någorlunda vana med cad-ritning.
Beträffande pulpettak mot söder för optimering av soltak fins det de som förespråkar sadeltak i nord/sydlig riktning för att jämna ut solinstrålningen under hela den ljusa tiden på dygnet. Toppeffekten minskar något men det blir fler timmar med solenergi under hela dygnet, i stort sett samma elproduktion under dygnet. Kan vara viktigt med jämn solinstrålning nu när effekttariffer införs. Toppeffekter bestraffas med hög avgift under höglasttid.
Tack för svaret. Idag är taket konkav, lutningen är mot mitten o sargen är lika runtom huset.Marcus0321 skrev:
B Bernt Ö97 skrev:Rita huset på nytt????
Dowser4711 skrev:Hur ser ert avtal ut?
En arkitekt är ingen byggnadskonstruktör, utan mer konstnär är tekniker. Taket måste i detta fall detaljkonstrueras av en byggnadsingenjör och grattis till att hitta en sådan som förstår hela problemets vidd, bland annat vilka laster som kan bäras av undervåningen och fundamenteringen i mark (den som inte kan ändras efteråt)...M MetteKson skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 034 inlägg
Vilka...intressanta betalningsvillkor. Det står i klartext att oavsett om arkitekten lyckas producera några ritningar enligt offerten eller ej, så ska firman ändå ha fullt betalt bara för att det gått 10 veckor sedan uppdraget påbörjats.