79 106 läst · 108 svar
79k läst
108 svar
Arga Snickaren å energisnåla EL-element?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 966 inlägg
Jag tror inte att någon kommer att ha 22,5 grader i medeltemp, men bara en grad högre medeltemp skulle innebära klart höjda förluster. Har för mig att någon talade om att om man sänker tempen med 1 grad så spar man 5% och det lär väl bli minst det samma åt andra hållet.Lostmoose skrev:Men då har du ju fått en högre medeltemperatur i rummet.
Vilket såklart inte är önskvärt även om det inte är svårare än att dra ner bimetalltermostaten till något under 20 (man tappar naturligtvis komfort, men det gör man också med en högre medeltemperatur om du frågar mig).
Jag tror att vi alla kan enas om att elektronisk termostat är att föredra framför bimetalltermostat, det som de flesta (inklusive mig) verkar ha svårt att smälta är att man försöker sälja hela radiatorn som "energisnålt element".
Däremot skulle jag personligen till nöds kunna acceptera "energibesparande styrning", men jag skulle helst se att termostaten då går att sätta mer centralt i rummet än precis intill elementet.
Jag är rätt säker på att man kommer att känna om tempen måste ner mot 18 grader innan termostaten går till då det lär ta en stund med stigande temp innan termostaten slår ifrån igen. Vet inte varför, men jag har upplevt att mest fruar brukar vara känsliga för detta.
Tror alla ledande tillverkare av el-radiatorer numer har möjlighet att välja till termostat med fjärrstyrning som du kan sätta ex vid dörren.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 966 inlägg
Hittade denna utredning hos Boverket. Intressant att nattsäkning bara ger ungefär 0,2 graders sänkt medeltemp med ändå ca 2% besparing (sid 19). Tyvärr så har man bara studerat vattenburna system i denna studie.
http://www.boverket.se/Global/Bygga..._10_energisparpot_bostäder_installationer.pdf
http://www.boverket.se/Global/Bygga..._10_energisparpot_bostäder_installationer.pdf
0,2 grader å 2% har väl att göra med dygnsmedeltemp utomhus som man har gratis som uppvärmning.Robert-san01 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 966 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden