Nu har två elektroniska apparater på kort tid pajjat. Först kaffebryggaren som löste ut jordfelsbrytaren och sedan slutade fungera och en dryg vecka senare så hände "nästan" samma sak. Slår på tv:n och det plingar till lite innan säkringen går (automatsäkringar). Testar först att slå på säkringen igen, men den slår av direkt.
Tv:n är efter detta att betrakta som stendöd...
Allting fungerar i uttagen som vanligt nu, har ställt dit en annan tv så länge.
Kan det vara en slump eller bör man ta hit någon som kontrollerar? Kaffebryggaren startade iof efter haveriet men värme och vatten (mellan behållare och kanna) fungerade inte.
Apparaternas säkringar sitter på samma rad i centralen, men eftersom den ena löste ut jordfelsbrytaren och den andra löste ut säkringen tänker jag att det ev inte behöver vara sammankopplat?
Tankar kring detta?
Edit; huset är byggt 2011.
Kan det vara en slump eller bör man ta hit någon som kontrollerar? Kaffebryggaren startade iof efter haveriet men värme och vatten (mellan behållare och kanna) fungerade inte.
Apparaternas säkringar sitter på samma rad i centralen, men eftersom den ena löste ut jordfelsbrytaren och den andra löste ut säkringen tänker jag att det ev inte behöver vara sammankopplat?
Tankar kring detta?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 070 inlägg
Jag gissar på slumpen. Jag kan inte se vilket gemensamt fel, t.ex överspänning eller glapp som kan förstöra kaffebryggare och TV. Men har du en multimeter kan du alltid mäta spänningen på varje fas. Det kan där vara intressant ifall kaffebryggare och TV ligger på samma fas. Har det tillkommit någon ny elapparat på sistone som ni använder, stavmixer eller vad som helst?
Produkter som diskuteras: "multimeter"

Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Det där låter lite mysko.C carlbanan skrev:Nu har två elektroniska apparater på kort tid pajjat. Först kaffebryggaren som löste ut jordfelsbrytaren och sedan slutade fungera och en dryg vecka senare så hände "nästan" samma sak. Slår på tv:n och det plingar till lite innan säkringen går (automatsäkringar). Testar först att slå på säkringen igen, men den slår av direkt.
Tankar kring detta?
Vad var det för kaffebryggare?
Du kan ringa elektriker nästa vecka, detta blir omöjligt att felsöka på ett forum. Det har gått tio år nu så det är dags för statusuppdatering och service ändå.
Det mest troliga här är nog slump. Men man kan tänka sig någon form av problem med överspänning. Men det borde visa sig på fler sätt. Blinkande lampor, annat som går sönder. En kaffebryggare är ganska okänslig för överspänning. Om det handlar om det, så är det en ordentlig överspänning, som borde knäcka annat på löpande band.
Nej, det har inte tillkommit något speciellt. Kaffebryggaren och TV:n har olika säkringar men ligger på samma rad, (rad 2 av 3) i centralen.Bo.Siltberg skrev:
Jag gissar på slumpen. Jag kan inte se vilket gemensamt fel, t.ex överspänning eller glapp som kan förstöra kaffebryggare och TV. Men har du en multimeter kan du alltid mäta spänningen på varje fas. Det kan där vara intressant ifall kaffebryggare och TV ligger på samma fas. Har det tillkommit någon ny elapparat på sistone som ni använder, stavmixer eller vad som helst?
Men det kanske var en gammal bryggare som gjort sitt. Det kanske kom in vatten i den då du slabbade som sen torkade up, därför håller jordfelsbrytare.C carlbanan skrev:
Är nog inne på föregående talare, slump, men håll ögonen öppna och hör med familjen vad de sett och hört samt ta dit elektriker för allmän genomgång och testning.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 962 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 9 962 inlägg
Tyvärr tror jag inte det är lönsamt om det inte är en exklusiv apparat.C carlbanan skrev:
Har du elkunskaper så kan man mäta upp delarna och se vart kortslutningen är.
Får du för dig att skruva isär apparaten så är det viktigt att vara medveten om att det kan finnas högspänning även i nya apparater.
Här har du en likadan bara att handla...C carlbanan skrev:
https://telewizorki.pl/zasilacze/zasilacz-do-tv-sony-195v-52a-acdp-100d01.html
Självbyggare
· Stockholm
· 9 962 inlägg
Vad händer om du bara kopplar in nätdelen, dvs utan TV?