M Myran82 skrev:
Hen vill ni utöka sin parkering och asfatera hela sin del.
Vet du verkligen inte om din granne är man eller kvinna?

---------------

Den här tråden började som en off topic diskussion i en annan tråd.

Här diskuterar vi nu användningen av "hen" som alternativ till hon eller han.

/Moderator

Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
martinsioland och 39 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Ts vill väl inte peka ut nån!

• Gilla
  • Haha
Mr Wiktig och 9 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Vet du inte att hen används om det inte är relevant att ange kön?

• Gilla
  • Arg
  • Älska
  • Haha
Magnus E K och 20 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Nä, det är klart. Om kön angetts hade det ju bara varit ca 5miljoner tänkbara grannar kvar. Lite väl stor risk att vi då förstått vem grannen är.

• Gilla
  • Haha
martinsioland och 24 till
  • Laddar…
H hallingguza skrev:
Hela den onödiga sub-diskussionen om pronomen hade kunnat undvikas om TS istället använt ordet "grannen" konsekvent.
"Hen vill ni utöka sin parkering" -> Grannen vill nu utöka sin parkering".

"I dagsläget får barnen leka på grannens del. Likaså att hens barn leker på vår del"
"I dagsläget får barnen leka på grannens del. Likaså att grannens barn leker på vår del"
:geek:

• Gilla
  • Älska
peter.ason och 34 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Kul att bli kallad höna …

• Gilla
Anders.o93 och 6 till
  • Laddar…
H hallingguza skrev:
Nej, det "används" inte då. Även om vissa gör det. Men bara för att några gör något, innebär det inte att det är rätt.
Hen "kan" däremot användas om ickebinära männniskor. Ibland även om könet är okänt, även om det är ett otyg.

• Gilla
  • Haha
martinsioland och 13 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Hela den onödiga sub-diskussionen om pronomen hade kunnat undvikas om TS istället använt ordet "grannen" konsekvent.

"I dagsläget får barnen leka på grannens del. Likaså att hens barn leker på vår del"
"I dagsläget får barnen leka på grannens del. Likaså att grannens barn leker på vår del"
Det var väl ändå inte relevant för frågeställningen hur ts benämnde grannen. Så det fanns överhuvudtaget ingen anledning för någon att ta upp det ens. Det hade varit bästa sättet att undvika den diskussionen. Men henfobikerna måste ju alltid passa på...

• Gilla
Emil_L och 12 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Alltså finns det något gubbigare än att hetsa upp sig över att någon skriver hen? Särskrivningar, syftningsfel och annat djävulskap låter ni passera, men skriver någon hen hugger ni som riktiga boomerkobror.

• Gilla
  • Haha
martinsioland och 62 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Alltså finns det något gubbigare än att hetsa upp sig över att någon skriver hen? Särskrivningar, syftningsfel och annat djävulskap låter ni passera, men skriver någon hen hugger ni som riktiga boomerkobror.
Visst, nu har jag kommit lite till åren och kan med rätt kallas "gubbe". Dock håller jag inte alls med dig. Jag stör mig minst lika mycka mycket på särskrivningar och syftningsfel. Nja, syftningsfel skrattar jag kanske mest åt faktiskt. Men orsaken till att jag inte kommenterar särskrivningar jämnt, beror på att de många gånger tycks bero på "autokorrekt", alternativt slarvfel. Dessutom finns det gott om människor med utländsk härkomst, samt dyslektiker.
Vet jag däremot att inte något av ovanstående exempel föreligger, så kan du ge dig på att jag "hugger som en cobra".
Att man skriver "hen" istället för han/hon, handlar knappast om något slarvfel eller dyl. Det handlar enbart om " ren och skär" dumhet.

• Gilla
  • Arg
  • Haha
  • Älska
peter.ason och 42 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Visst, nu har jag kommit lite till åren och kan med rätt kallas "gubbe". Dock håller jag inte alls med dig. Jag stör mig minst lika mycka mycket på särskrivningar och syftningsfel. Nja, syftningsfel skrattar jag kanske mest åt faktiskt. Men orsaken till att jag inte kommenterar särskrivningar jämnt, beror på att de många gånger tycks bero på "autokorrekt", alternativt slarvfel. Dessutom finns det gott om människor med utländsk härkomst, samt dyslektiker.
Vet jag däremot att inte något av ovanstående exempel föreligger, så kan du ge dig på att jag "hugger som en cobra".
Att man skriver "hen" istället för han/hon, handlar knappast om något slarvfel eller dyl. Det handlar enbart om " ren och skär" dumhet.
Sluta nu.TS använde ordet hen på ett korrekt sätt. Ordet har funnits i SAOL i snart tio år, så det är dags för dig att läsa på:

https://svenska.se/saol/?id=1105387&pz=7

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 25 till
  • Laddar…
nikasp
A AG A skrev:
Det heter kobra.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
shs och 22 till
  • Laddar…
Unikt namn
nikasp nikasp skrev:
Det heter kobra.
Person använder en gul bensindriven markvibrator för att bryta asfalt eller betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Beror på vilken Cobra? :thinking:

• Haha
  • Gilla
olleg07 och 7 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:

Tänk om hum(manligt neutral pronomen) inte identifierar sig som granne utan boende själv ute på stäppen, hur blir det då?

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Sona2012 och 5 till
  • Laddar…
Rent praktiskt skulle ”hen” kunna fylla en funktion, men sättet det introducerades på förgiftade det från början, eftersom det fick en politisk betydelse snarare än en rent språklig betydelse.

Jobbar själv som översättare och skulle aldrig använda det, eftersom det bryter mot översättarens första lag:

Gör inte läsaren uppmärksam på att det är en översättning. D.v.s. allt som ”sticker ut” och får folk att reagera på översättningen är tabu.

• Gilla
  • Älska
Jakobk och 21 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.