Charlieflower Charlieflower skrev:
Intressant att följa hur det går för dig med tanke på de vitt skilda åsikterna om värdet av besiktningar! Lite märkligt att säljaren inte tog upp det som känt fel i samband med försäljningen och att vederbörande uppenbarligen använt badrummet med skada i våtzon under lång tid. :surprised:
ja, jag instämmer med dig. Om de av någon anledning lyckas ta sig ur detta med hänvisning till avtalsvillkoren så betyder det att deras besiktningar är totalt värdelösa och nästan på gränsen till bedrägeri. Nån ansvar måste de ta om de orsakar ekonomisk skada för de som har anlitat dem.

på sin hemsida skriver de under tjänsten bostadsrättsbesiktning (jag som markerat i fetstil)

"Ska du köpa eller sälja din lägenhet? Då är det skönt att känna till dess skick. Brister i våtutrymmen, felaktiga elinstallationer eller skadade ledningar kan orsaka problem som varken säljare eller köpare vill oroa dig för. Vi vet var de vanligaste skadorna brukar uppstå i en bostadsrätt. Anlita oss för en bostadsrättsbesiktning.

Köparens undersökningsplikt av bostadsrätten
Om du ska köpa en lägenhet är det viktigt att du undersöker bostadsrätten ordentligt. Du får inte ersättning av säljaren i efterhand för saker som du skulle ha hittat om du undersökt bostadsrätten innan du köpte den. Du köper en bostadsrätt i befintligt skick, dolda fel och Jordabalken gäller inte. En besiktning av en besiktningstekniker gör att bostadsaffären blir tryggare."

så man betalar 3500kr för att det ska bli en tryggare affär och för att de ska hjälpa en med undersökningsplikten eftersom man inte kan få ersättning i efterhand av säljaren.

Det är precis detta som har inträffat och besiktningsmannen har missat stora synliga sprickor på flera ställen i badrummet under sin "Grundliga okulär kontroll av brister och fel invändigt i lägenheten". Han har lallat runt och under den korta tid han var i lägenheten bara anmärkt på att två knappar saknas till strömbrytarna och att slangen till dismaskinen är inte fäst ordentligt. Det var allt!

de skriver vidare på sin hemsida:

"Våra besiktningstekniker är personcertifierade av det oberoende certifieringsbolaget Kiwa.
...Med bakgrund i att ha tredjepartscertifierade tekniker kan vi ha ett konkurrenskraftigt erbjudande på besiktningsmarknaden. Vi är en av få aktörer att ha en ansvarstid för samtliga våra överlåtelsebesiktningar om tre år."

De skryter med att de gör 26000 besiktningar om året och att de tar ansvar för dessa besiktningar. Så nu är det upp till bevis då mitt fall kan inte vara tydligare och mer självklar än så och det finns inget utrymme att skylla på dolda fel, skada efter besiktning etc.

• Gilla
tompajo och 2 till
  • Laddar…
Verkligen. Håller också tummarna för att det inte blivit fuktskador under sprickorna eftersom de inte åtgärdats tidigare.

D David_1975 skrev:
hej alla

på tisdag i nästa vecka kommer besiktningsmannen och vi har också tagit in två offerter på vad som behöver göras. Båda firmorna säger att allt måste ner och kaklas om (det finns en liten spricka även i zon 1). jag har inte fått offerterna skriftligt ännu men de nämnde 150-200 tusen för arbetet, vilket kommer att vara det som jag kräver i skadestånd då det skulle ha varit den summa som jag hade krävt i avdrag vid köpet.

det bästa av allt, jag har nu fått kontakt med säljaren och skickade fotona till hen som har skriftligt bekräftat att de sprickorna fanns där sedan tidigare (till och med innan hen köpte lägenheten för tre år sedan).

Så jag tänker att nu borde det vara helt omöjligt för Anticimex att slingra sig ur detta.

så fort jag har allting klart skickar jag in det för slutreglering och kommer att hålla er underrättad om vad de säger.
200.000 för att kakla om ett badrum?! Du borde kanske ta in fler offerter (hoppas jag, har ingen koll med det låter vansinnigt dyrt?)

Och, som sagt, innan du ger dig in i en process så läs igenom avtalsvillkoren mycket noggrant. Om du förlorar ett tvistemål åker du på att betala motpartens rättegångskostnader. Du får också, tyvärr, vara beredd på att vänta en två-tre år på lagakraftvunnen dom, ifall den part som förlorar i första instans överklagar till hovrätten - tvistemål har låg prioritet.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
BirgitS
Lite märkligt att säljaren inte tog upp det som känt fel i samband med försäljningen och att vederbörande uppenbarligen använt badrummet med skada i våtzon under lång tid
Nåja, som säljare räknar man väl inte med att man måste peka ut sprickor i kaklet på ställen som är väldigt syntliga.

En liten spricka i kaklet i zon 1 är ju inget problem eftersom det inte är kaklet som ska vara tätt utan tätskiktet bakom.

• Gilla
perra i skogen och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
1 10_tummar skrev:
200.000 för att kakla om ett badrum?! Du borde kanske ta in fler offerter (hoppas jag, har ingen koll med det låter vansinnigt dyrt?)
150 - 200 000 är normalt för ett kaklat badrum i Stockholmsområdet när det är en välrenommerad firma som gör det.

Jag tänker att besiktningsmannen får kika och mäta på tisdag och ge sitt professionella och oberoende yttrande om skadan och åtgärd.

Sprickorna i zon 1 är inte lika stora men är precis under duschen och har de funnits ett tag kan fukten ha tagit sig in. (Se foton)

• Sprickor i takhörn precis under duschen, där fukt kan ha trängt in.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i vit kakelplatta belägen precis under duschen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Ja, vattnet kan ta sig in till tätskiktet precis som vattnet alltid gör, även om det i huvudsak är via fogarna. Men tätskiktet behöver ju inte vara skadat för att kaklet har spruckit.

• Gilla
perra i skogen och 6 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nåja, som säljare räknar man väl inte med att man måste peka ut sprickor i kaklet på ställen som är väldigt syntliga.

En liten spricka i kaklet i zon 1 är ju inget problem eftersom det inte är kaklet som ska vara tätt utan tätskiktet bakom.
Vid de lägenhetsaffärer jag varit inblandad i har folk tagit upp skavanker in absurdum (typ repor på yttertröskel och normalslitage på 15 år gamla ytskikt) men det kanske inte är norm?:thinking:

BirgitS BirgitS skrev:
Ja, vattnet kan ta sig in till tätskiktet precis som vattnet alltid gör, även om det i huvudsak är via fogarna. Men tätskiktet behöver ju inte vara skadat för att kaklet har spruckit.
Enig med det, men nog brukar det (och borde) markeras i ett besiktingsprotokoll om det är sprickor under duschen.

BirgitS
Hep Hep skrev:
Enig med det, men nog brukar det (och borde) markeras i ett besiktingsprotokoll om det är sprickor under duschen.
Absolut, jag tycker också att Anticimex borde ha haft med det i sitt protokoll.

BirgitS BirgitS skrev:
150 - 200 000 är normalt för ett kaklat badrum i Stockholmsområdet när det är en välrenommerad firma som gör det.
Men då är det väl ett badrum dom gör betongrent, nya skivor/tätskikt/plattor/badkar+handfat/golvvärme osv?
Här är väl "bara" några kakelplattor som ska bytas?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vid de lägenhetsaffärer jag varit inblandad i har folk tagit upp skavanker in absurdum (typ repor på yttertröskel och normalslitage på 15 år gamla ytskikt) men det kanske inte är norm?:thinking:
Säljaren har ingen skyldighet (utom möjligen mot sitt eget samvete) att upplysa om några fel som kunnat upptäckas vid en noggrann besiktning. Juridiken lägger allt ansvar på köparen.

När jag sålde radhuset förra året försökte jag visa på de fel jag kände till, så sover jag gott om nätterna.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
1 10_tummar skrev:
Men då är det väl ett badrum dom gör betongrent, nya skivor/tätskikt/plattor/badkar+handfat/golvvärme osv?
Här är väl "bara" några kakelplattor som ska bytas?
båda två företagen säger att allt måste ner, nytt tätskikt och kaklas upp igen. Det finns ingen golvärme i lägenheten (radiator) och inget av det du nämner (badkar, handfat etc ska bytas ut eller ska tillkomma). så det är enbart för att kakla om och räknat på standardkakel.

Jag hade gissat på ca 100-120, men tänker att detta är två i området välkända bolag och ligger båda i det området så är det troligtvis så.

Ska nämnas att det verkar vara högsäsong för kaklare...vi har varit i kontakt med säkert 8-9 bolag och de flesta säger att de inte har tid att komma ut och mäta och lämna offert eller att de inte tar in nya kunder just nu. Så vi är ändå tacksamma att vi fick tag på två stycken... :)

1 10_tummar skrev:
Säljaren har ingen skyldighet (utom möjligen mot sitt eget samvete) att upplysa om några fel som kunnat upptäckas vid en noggrann besiktning. Juridiken lägger allt ansvar på köparen.

När jag sålde radhuset förra året försökte jag visa på de fel jag kände till, så sover jag gott om nätterna.
Precis, det är väl smålänningarna som är samvetsgranna :rofl:

D David_1975 skrev:
båda två företagen säger att allt måste ner, nytt tätskikt och kaklas upp igen. Det finns ingen golvärme i lägenheten (radiator) och inget av det du nämner (badkar, handfat etc ska bytas ut eller ska tillkomma). så det är enbart för att kakla om och räknat på standardkakel.

Jag hade gissat på ca 100-120, men tänker att detta är två i området välkända bolag och ligger båda i det området så är det troligtvis så.

Ska nämnas att det verkar vara högsäsong för kaklare...vi har varit i kontakt med säkert 8-9 bolag och de flesta säger att de inte har tid att komma ut och mäta och lämna offert eller att de inte tar in nya kunder just nu. Så vi är ändå tacksamma att vi fick tag på två stycken... :)
Vad sitter de för tätskikt nu? Är det matta bakom så kan man ju lyckas byta plattorna utan någon större insats.

• Gilla
10_tummar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.