J Johan på hästkullen skrev:
Man öppnar visst flera pallar itaget. Det kan vara färgskiftningar i olika pallar och därför skall man vid läggning ta sten från olika pallar och blanda .Står på läggninganvisningarna från de flesta tillverkare
Vissa tillverkare har det så men det vanligaste är att man tar staplar och jobbar stapel för stapel istället för lager efter lager.

M
J Johan på hästkullen skrev:
Man öppnar visst flera pallar itaget. Det kan vara färgskiftningar i olika pallar och därför skall man vid läggning ta sten från olika pallar och blanda .Står på läggninganvisningarna från de flesta tillverkare
Oj, jag har jobbat med stenläggning i +30 år och har aldrig hört talas om detta, bör jag skämmas? Har lagt dom flesta fabrikaten på svenska marknaden. Har aldrig sett någon som hellst färgskiftning öht., inte ens vid läggning av färgat marktegel. Har inte heller åkt på någon besiktningsanmärkning pga. detta fenomenet heller, kanske haft tur med dom x antal 1000 m2 jag har lagt:D

• Gilla
Jehu och 4 till
  • Laddar…
Okej om detr en skvätt kvar, på en pall som man inte för göra retur på.
Men ha flera öppnade pallar, med sten på, som man inte för lämna tillbaka. Det känns väldigt oseriöst.
Ska kunden betala för du räknat helt galet... Orimligt.

• Gilla
Visua och 3 till
  • Laddar…
T Thors Hammare skrev:
Nu är det ju så att Niklas nu ska betala för den Sten som är lagd +den Sten som blev över på öppnade hela pallar eftersom stenen kom ju på fulla pallar går ju inte lämna tillbaka öppna pallarnas är det ni inte förstår??
Vilken dokumentation har Entreprenören över att Köparen godkänt kostanden för stenen?
Det är ganska centralt i frågan att man som köpare måste få tillfälle att tycka till om priset på en såpass viktig del av materialet till det arbete som ska utföras.
Har den kostnaden ens uppskattats och visats för Köparen innan stenen beställdes?

Som fotnpt så frågade jag i förbifarten en markentreprenör om ungefärlig kostnad för att lägga om uppfarten och fick på stående for ett pris som angavs "plus moms inkl. sten". Jag skulle bli ytterst förvånad om tingsrätten gör någon annan tolkning än att sten ingår i priset om Entreprenören inte kan visa att Köparen godkänt stenkostnaden.

Fast å andra sidan har man blivit förvånad av tingsrättsdomar förut.

• Gilla
Visua och 3 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Oj, jag har jobbat med stenläggning i +30 år och har aldrig hört talas om detta, bör jag skämmas? Har lagt dom flesta fabrikaten på svenska marknaden. Har aldrig sett någon som hellst färgskiftning öht., inte ens vid läggning av färgat marktegel. Har inte heller åkt på någon besiktningsanmärkning pga. detta fenomenet heller, kanske haft tur med dom x antal 1000 m2 jag har lagt:D
Jag har lagt sten ett par gånger och det har alltid varit med i beskrivning att sten ska tas från olika pallar.
Så lite får du nog skämmas om du missat detta.

• Gilla
pennybridge och 1 till
  • Laddar…
Tänkte att det är dags för en liten uppdatering med tanke på att det här blev den 6:e mest aktiva tråden 2021 åså

Till alla er som tyckte att jag var en klant för att inte ha tillräckligt på fötterna, att vi tyvärr skulle förlora i rätten, att jag var väldigt omogen(?!) etc så vill jag bara hälsa att ni hade fel.

Klantverkaren har alltså först dragit fakturorna till kronofogden utan framgång pga pågående tvist, och sedan startat ett case hos tingsrätten.

Men inte ens det klarade han av vilket kanske inte är jätteförvånande Älskar dock tingsrättens motivation:
”så ofullständig” det sammanfattar hela den här fadäsen från början till slut.
Pardon my english men som en vän sa, vilken pissluffare!

6 månaders tortyr är över.

• Protokoll från tingsrätten med beslut om avvisad ansökan på grund av ofullständighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nephew och 22 till
  • Laddar…
Grattis! Det var en riktig kalkon till motståndare ;)

D
Nja saken är ju inte avgjord (ansökan är avvisad) i sak så det finns inget som hindrar att entreprenören anlitar en jurist och ger in en komplett stämningsansökan.

Tar lång tid innan en fordran preskriberas.

Skumpe
D Derbyboy skrev:
Nja saken är ju inte avgjord (ansökan är avvisad) i sak så det finns inget som hindrar att entreprenören anlitar en jurist och ger in en komplett stämningsansökan.

Tar lång tid innan en fordran preskriberas.
Det mest troliga är att kompletteringarna inte kommit in därför att svaren på de frågor tingsrätten ställt inte är till entreprenörens fördel.

• Gilla
Heidina och 4 till
  • Laddar…
harry73
Jag tror att det är väldigt bra att du betalade den ostridiga delen

• Gilla
Heidina och 3 till
  • Laddar…
Nu börjar jag bli ohälsosamt provocerad av ”Torshammaren” eller vad dåren kallar sig, visst finns det någon svart lista man kan lägga till hantverkare på här?

Dags att ge svar på tal, gå till tingsrätten pga undermåligt utfört arbete (konsumentverket har hintat om detta), få hela tjänsten hävd och så får stollen betala tillbaka 108 500 riksdaler…

• Bild på ett rättsligt dokument från Svea hovrätt om avvisad ansökan och ett överklagat avgörande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
snaggletooth och 4 till
  • Laddar…
P
Är arbetet (i alla delar) undermåligt utfört)?

Det är annars rimligt att betala för de delar som är fackmannamässigt utförda och tingsrätten kommer knappast att tilldöma dig återbetalning av allting om det finns delar som är OK. Du blir då förlorande part och tvingas att betala motpartens rättegångskostnader.

• Gilla
Heidina
  • Laddar…
P pmd skrev:
Är arbetet (i alla delar) undermåligt utfört)?

Det är annars rimligt att betala för de delar som är fackmannamässigt utförda och tingsrätten kommer knappast att tilldöma dig återbetalning av allting om det finns delar som är OK. Du blir då förlorande part och tvingas att betala motpartens rättegångskostnader.
Dude vi har betalat 108 000 kr fast offerten var på 87’, har du ens läst tråden?

Hörru Torshammaren:

”Men herregud, höjden av svag-begåvade människor: Ta era jävla fakturor å stoppa upp dom, ni har sänkt er själva först i tingsrätten och sen med samma goda resultat i hovrätten?! Exakt vad är det ni inte förstår, fortsätt driv och PE Bajs och Röv kommer bli känt över hela planeten som Mark Buffel och Båg. Bara lägg ner innan vi blir provocerade på riktigt och sluta försök lura min svärmor till att betala era fejkfakturor.”

• Wow
kashieda
  • Laddar…
Vad menar du med denna kommentar?
Har det hänt något nytt i ditt ärende?

• Gilla
Leifur
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.