P
V Niclas Binnquist skrev:
Jag har iaf lagt upp ett ärende hos konsumentverket, så får vi se hur mycket de tycker att svärmor ska betala:)
Spännande! Tack för uppdateringen. Berätta gärna mer när det händer något intressant framöver.
 
Redigerat:
P
En reflektion om kommunikation. Jag tycker att det fungerar dåligt att ha en dialog via SMS. Det blir fördröjningar som gör att det i efterhand blir knepigt att följa konversationen. Dessutom används ofta förkortningar och en knapphändig meningsbyggnad som kan leda till missförstånd.

Bättre är att prata med varandra i telefon. Det kanske finns många inte vet det, men telefoner var ursprungligen avsedda för att man skulle kunna prata med varandra över långa avstånd. :)

Man kommer snabbare fram till en samsyn i ett telefonsamtal än med SMS, men men ska förstås bekräfta överenskommelsen skriftligt också så att inte eventuella missförstånd lägger en våt filt över alltihop.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
I första SMS:et som syns i inlägg #18 står det "med material". I den andra står det att det tillkommer moms på priset för "jobbet", dvs tjänsten. Det finns ingenting som säger att material inte ingår. Alltså ingår material enligt konsumenttjänstlagen 4 §.
Riktigt så enkelt fungerar inte verkligheten. Det finns många liknade situationer där det är vanligt att visst material ingår men inte annat. Ibland gäller det att tänka lite logiskt också. Skulle det vara lika självklart för dig att stenen ingår i offerten om den kostade 1000kr/m2?

Nu har vi fått se offerten och den är både tydlig och otydlig. Otydlig därför att det står ”marksten” när entreprenören menar markstensläggning eller läggning av marksten om man så vill.

Längre ner i offerten klarnar allt. Där står det tydligt att inköp av sten ej ingår.
 
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
V Niclas Binnquist skrev:
Uppdatering:

Vi har betalat in summan vi anser vara överenskommen dvs 107 500kr.
Den överskjutande delen har vi bestridit.

Det är frun i huset som stått för kommunikationen men nu har jag en offert att dela. Den säger 87 500kr: ”Justering markyta + marksten 70kvm”

Den säger oxå att ”Markstenläggning” inte innefattar köp av sten. Men vad är då ordet ”marksten” i specen? Men observera att mailet ”offerten” kom med har vi inte svarat på, och inte signerat offerten el dylikt.

Jag bifogar även ett sms där han uttryckligen skriver att gräs däremot inte är medräknat i offerten. Det här tycker jag är extra intressant eftersom han aldrig meddelar varken i tal eller skrift(sms) att sten däremot skulle tillkomma?

Men innan ni fortsätter spekulera, min känsla är att de nu släppt just kostnaden för stenen, och att det är att ytan har blivit så pass mycket större som är den springande punkten.

Eftersom de nu i efterhand hävdar att det är VI som mätt upp ytan och att förutsättningarna för projektet ändrats (oklart hur) och därför har ytan blivit mycket större?

Jag har iaf lagt upp ett ärende hos konsumentverket, så får vi se hur mycket de tycker att svärmor ska betala:)

Simma lugnt

//N
Tack för uppdateringen. Ett spännande fall som jag fortfarande tycker är lite väl snurrigt.
Om jag nu förstått saken rätt:
Du får ett pris via sms där det står arbete och material 70”. Sen kommer ett kompletterande sms där det bla. Står 70+moms för jobbet. ”Hoppas du förstod det”. Sen står det att entreprenören ska skicka en riktig offert. Denna som du nu lagt upp.

Offerten: Hur lång tid efter sms konversationen kom offerten till dig? Jag kan hålla med dig om att ”justering markyta 70m2 + marksten är otydligt om man med marksten menar ”läggning av marksten eller markstensläggning.
Men detta förtydligas ju helt solklart längre ner i offerten. Där finns inte längre några tveksamheter.

Sen har jag förstått det som att du fått delfakturor på just markstenen. Men att du då meddelat entreprenören att du vill betala när allt är klart.

Varför tog du inte upp detta med entreprenören direkt ifall du fortfarande var osäker på om markstenen skulle ingå efter att du fått offerten och senare faktura på markstenen?

Det som för mig också känns märkligt är priset för de tillkommande 20-30m2. 5 000 kr för marksten om jag förstått saken rätt. Entreprenören har alltså bjudit på markstensläggningen på dessa tillkommande 20-30 m2?

Blir otroligt intressant att se vad Arn har att säga om fallet. Tidigare i tråden har jag skrivit att jag med den information som finns lägger mina slantar på att entreprenören skulle förlora i Tinget.

Lite beroende på när du fick offerten efter sms konversationen så svänger jag nu över på att det är du som kommer förlora i Tinget.

Jag tror även Arn kommer svara på samma sätt. Om det nu inte är så att offerten kommit efter att arbetet var klart.

Att du bara ”godkänt” skriftligen via sms lär vara av mindre betydelse OM du fått offerten kort efter sms:et.
 
  • Gilla
Skaalman och 2 till
  • Laddar…
V Niclas Binnquist skrev:
Uppdatering:

Vi har betalat in summan vi anser vara överenskommen dvs 107 500kr.
Den överskjutande delen har vi bestridit.

Det är frun i huset som stått för kommunikationen men nu har jag en offert att dela. Den säger 87 500kr: ”Justering markyta + marksten 70kvm”

Den säger oxå att ”Markstenläggning” inte innefattar köp av sten. Men vad är då ordet ”marksten” i specen? Men observera att mailet ”offerten” kom med har vi inte svarat på, och inte signerat offerten el dylikt.

Jag bifogar även ett sms där han uttryckligen skriver att gräs däremot inte är medräknat i offerten. Det här tycker jag är extra intressant eftersom han aldrig meddelar varken i tal eller skrift(sms) att sten däremot skulle tillkomma?

Men innan ni fortsätter spekulera, min känsla är att de nu släppt just kostnaden för stenen, och att det är att ytan har blivit så pass mycket större som är den springande punkten.

Eftersom de nu i efterhand hävdar att det är VI som mätt upp ytan och att förutsättningarna för projektet ändrats (oklart hur) och därför har ytan blivit mycket större?

Jag har iaf lagt upp ett ärende hos konsumentverket, så får vi se hur mycket de tycker att svärmor ska betala:)

Simma lugnt

//N
Jag tycker hantverkarens tanke är rätt tydlig. Men han har gjort ett stort misstag som KAN kosta. På offertraden står +marksten 70 kvm

men i texten under står MARKSTENSLÄGGNING och där ingår inte stenen.

Så jag TROR att detta är en slarvig felformulering av hantverkaren men som är såpass olycklig att man absolut kan förstå det som att sten ska ingå. Och det skulle kunna förklara varför TS inte brytt sig om val. De har ändå sannolikt nämnt något om tex släta betongstenar eller liknande.

Det som dock får mig att undra lite är TS konstiga beteende med offerten. Den har efterfrågats sedan något av de första inläggen MÅNGA gånger och TS har svarat på många andra inlägg men väldigt tydligt undvikit just det om offerten. Det är självklart upp till TS och dela den (inte säker att jag själv gjort det i motsvarande fall berodde på hur den är upplagd och avslöjande kring hantverkare etc) men säg då att du inte vill dela den. Nu tycker åtminstone jag att det är uppenbart att du undanhåller lite och jag tror att du är på samma spår som mig om att stenen kanske ändå är tänkt att inte ingå.
Summa summarum: det känns inte som du är ärlig i tråden men jag kan ha fel.
 
  • Gilla
Tony Rosendahl och 4 till
  • Laddar…
K koolla skrev:
Jag tycker hantverkarens tanke är rätt tydlig. Men han har gjort ett stort misstag som KAN kosta. På offertraden står +marksten 70 kvm

men i texten under står MARKSTENSLÄGGNING och där ingår inte stenen.

Så jag TROR att detta är en slarvig felformulering av hantverkaren men som är såpass olycklig att man absolut kan förstå det som att sten ska ingå. Och det skulle kunna förklara varför TS inte brytt sig om val. De har ändå sannolikt nämnt något om tex släta betongstenar eller liknande.

Det som dock får mig att undra lite är TS konstiga beteende med offerten. Den har efterfrågats sedan något av de första inläggen MÅNGA gånger och TS har svarat på många andra inlägg men väldigt tydligt undvikit just det om offerten. Det är självklart upp till TS och dela den (inte säker att jag själv gjort det i motsvarande fall berodde på hur den är upplagd och avslöjande kring hantverkare etc) men säg då att du inte vill dela den. Nu tycker åtminstone jag att det är uppenbart att du undanhåller lite och jag tror att du är på samma spår som mig om att stenen kanske ändå är tänkt att inte ingå.
Summa summarum: det känns inte som du är ärlig i tråden men jag kan ha fel.
Jag kanske är korkad. Hur kan man få det till att markstenen igår när det tydligt längre ner står att den inte ingår? Om inte annat så borde man väl reagera och ställa frågan om man nu är osäker?

När det sedan dimper ner en faktura på sten borde väl poletten trilla ner? Då kontaktade TS hantverkaren och bad om att få betala när allt var klart.

På tal om stenen. Ts har skrivit att hantverkaren valt sten och att han tyckte det var konstigt. Uppenbarligen var han hemma under projektet.
Jag får inte riktigt ihop detta. Hur kan man beställa ett arbete för 70”+moms där man tror att stenen ingår men man har aldrig pratat om vilken sten som ingår och när stenen väl anländer så är det entreprenören som valt stenen?
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag kanske är korkad. Hur kan man få det till att markstenen igår när det tydligt längre ner står att den inte ingår? Om inte annat så borde man väl reagera och ställa frågan om man nu är osäker?

När det sedan dimper ner en faktura på sten borde väl poletten trilla ner? Då kontaktade TS hantverkaren och bad om att få betala när allt var klart.

På tal om stenen. Ts har skrivit att hantverkaren valt sten och att han tyckte det var konstigt. Uppenbarligen var han hemma under projektet.
Jag får inte riktigt ihop detta. Hur kan man beställa ett arbete för 70”+moms där man tror att stenen ingår men man har aldrig pratat om vilken sten som ingår och när stenen väl anländer så är det entreprenören som valt stenen?
Därför att i deT FINSTILTA heter det MARKSTENSLÄGGNING och en förklaring på det. Men på raden heter det MARKSTEN. om det stått på två olika rader där den ena hetat bara Marksten hade nog du också kunnat uppfatta det som jag menar här. dvs det finstilta stämmer inte med hur hantverkaren uttrycker sig ovanför på raden.

Om du tänker bort det finstilta så ser du hur stor skillnad det är på MARKSTEN och MARKSTENSLÄGGNING. Dvs utan det finstilta är det ingen tvekan utan att stenen ingår tycker jag. Nu finns en finstilt mening som beskriver att arbetstypen MARKSTENSLÄGGNING inte innefattar sten. Men det finns ingen sådan post offererad. Det finstilta står nog som standard på alla hans offerter men ändras vid behov.

håller med dig om valet av sten. Konstigt åt båda hållen. Om hantverkaren valt sten för 2000kr/m2. Hade han väntat sig betalt då eftersom han ansåg stenen inte ingick. Eller om han tag en ful skitsten. Hade TS varit nöjd då? Nej här är en hund begraven.
 
Redigerat:
  • Gilla
TobiasStockholm och 3 till
  • Laddar…
ok, nu när offerten är upplagd så känns det ju rätt solklart för mig iaf, som helt novis amatör


Du får två sms där det står arbete och material 70 tusen, respektive 70+moms Hoppas du förstod det.

här borde ju entrepenören lagt till "sen tillkommer ju kostnaden för stenen också såklart, beroende på vilken du väljer

men det står ju faktiskt att han skall skicka en riktigt offert också i sms:et och där tycker jag att ni blir överens om att riktiga offerten gäller

även om det är lite slarvigt skrivet längst upp, när markstensläggning har förkortats till bara marksten, så står det ju mycket tydligt längst ner i offerten att marksten tillkommer

där hade det ju iaf för min del inte varit några tvivel om att den kostnaden tillkommer

om jag dessutom som TS reagerat över att det kändes billigt med 87.000, jag hade räknat med cirka 100.000

så är ju saken klar, för min del


nästa fråga är ju då ytan.

hade det varit en garageuppfart som jag hade velat haft lagt, så hade jag ju troligvis mätt upp ytan själv

är det inte det, så hade jag antagligen pekat för entrepenören, "denna ytan vill jag ha stenlagd"

-"ok det är 100 kvadrat" säger han

- "säger du det så" hade mitt svar varit, han är expert och jag har ingen aning

där tycker jag entrepenören får ta på sig ansvaret om han varit ute och inte mätt själv

men jag är inte jurist, bara glad (oftast) amatör
 
K koolla skrev:
Därför att i deT FINSTILTA heter det MARKSTENSLÄGGNING och en förklaring på det. Men på raden heter det MARKSTEN. om det stått på två olika rader där den ena hetat bara Marksten hade nog du också kunnat uppfatta det som mig.
Ok. Nu fattar jag hur du tänker. En bra poäng för Ts och en dålig för entreprenören. :rofl:

”Justering markyta + marksten 70 m2” skulle alltså kunna innebära att entreprenören justerar markytan och ställer dit 70 m2 marksten på pallar?:rofl:

En annan spännande detalj från offerten är:
”Innefattar ej läggning av gräsmatta”

Men jag tolkar Ts senaste inlägg som att läggning av gräsmatta ingick men inte inköp av gräsmatta. Varför skulle han annars ens ta upp gräsmatta i senaste inlägget och skriva:

”Jag bifogar även ett sms där han uttryckligen skriver att gräs däremot inte är medräknat i offerten. Det här tycker jag är extra intressant eftersom han aldrig meddelar varken i tal eller skrift(sms) att sten däremot skulle tillkomma?”
 
  • Gilla
  • Haha
TobiasStockholm och 2 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Ok. Nu fattar jag hur du tänker. En bra poäng för Ts och en dålig för entreprenören. :rofl:

”Justering markyta + marksten 70 m2” skulle alltså kunna innebära att entreprenören justerar markytan och ställer dit 70 m2 marksten på pallar?:rofl:

En annan spännande detalj från offerten är:
”Innefattar ej läggning av gräsmatta”

Men jag tolkar Ts senaste inlägg som att läggning av gräsmatta ingick men inte inköp av gräsmatta. Varför skulle han annars ens ta upp gräsmatta i senaste inlägget och skriva:

”Jag bifogar även ett sms där han uttryckligen skriver att gräs däremot inte är medräknat i offerten. Det här tycker jag är extra intressant eftersom han aldrig meddelar varken i tal eller skrift(sms) att sten däremot skulle tillkomma?”
Dvs jag fattar vad hantverkaren menat men också förstås att det kan bli missförstånd här. Båda två är dåliga kommunikatörer helt enkelt.
Och det hade varit kul om markstenen bara dumpades på pallar faktiskt.
Så logiskt är väl att mötas mittemellan någonstans. Som i de flesta missförstånd. Men det är för mig fortfarande ett under att en erfaren hantverkare (eller det kanske han inte är) inte jag en vettig offert. Och man kan inte skylla på något. Då tar man hjälp av proffs som fixat en vettig mall.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 4 till
  • Laddar…
Hade jag fått en sådan offert så hade jag ringt/mejlat entreprenören och frågat om markstenen ingår eller ej och utrett detta innan något arbete har fått påbörjas.
Det ser ju ut som om det skulle stått "+markstensläggning" på den första raden men det blev bara "+marksten".
Ett slarv från entreprenören, men även beställaren har lite ansvar här. Får man en tvetydig offert så bör man reda ut tvetydigheterna med en gång och inte vänta till det är klart och man skall betala.
 
  • Gilla
Skaalman och 4 till
  • Laddar…
K koolla skrev:
Dvs jag fattar vad hantverkaren menat men också förstås att det kan bli missförstånd här. Båda två är dåliga kommunikatörer helt enkelt.
Och det hade varit kul om markstenen bara dumpades på pallar faktiskt.
Så logiskt är väl att mötas mittemellan någonstans. Som i de flesta missförstånd. Men det är för mig fortfarande ett under att en erfaren hantverkare (eller det kanske han inte är) inte jag en vettig offert. Och man kan inte skylla på något. Då tar man hjälp av proffs som fixat en vettig mall.
”Men det är för mig fortfarande ett under att en erfaren hantverkare (eller det kanske han inte är) inte jag en vettig offert”

Det är en intressant fråga du tar upp. Det är väl människan i ett nötskal antar jag. Jag hade faktiskt förväntat mig än ännu sämre offert. Eftersom jag verkat i hantverksbranschen i ca 20 år har man sett en del. Speciellt äldre hantverkare som är vana vid handslag har ofta otroligt slarviga offerter. Dom litar antagligen fortfarande på folk precis som vissa privatpersoner litar på hantverkare.
Men det är ju bara idioti med slarviga offerter eftersom det är så otroligt lätt för missförstånd speciellt när pengar är inblandade.

En forfarande ganska vanlig offert både mot privatpersoner och b2b lyder:
Efter syn på plats har vi nu nöjet att inkomma med ett anbud a` 100”kr.

Eller:
Renovering badrum 100”kr

Hur kan man fortfarande 2021 skicka den här typen av offerter? Och hur kan man fortfarande acceptera den här typen av offert?:crysmile:

Vi har ganska många Ue som vi jobbar med. Då blir det en lite annan sak eftersom vi känner varandra. Då behövs inte alltid en superavancerad arbetsbeskrivning.

Men en duktig rörmokare vi anlitar tar ändå priset. Oftast när han ska lämna pris får man tjata på han. Man skickar ett sms och frågar var priset är. ”I brevlådan” svarar han. Mycket riktigt så ligger det ett kuvert i Brevlådan med logga och allt fast utan frimärke. Man öppnar brevet med spänning och ser ett brevpapper med logga. Sen står det handskrivet. ”Anbud Byggahus stigen 1. Demontering samt återmontering av diskmaskin inkl 2 resor och material. 2320 kr”

Han vägrar att lämna pris via telefon. Inte ens när vi pratar pris runt 2000kr.
Han vägrar att lämna pris via sms för eftersom han har så stora fingrar så kan det bli fel. Mailen har han lagt ner för det tog sån jävla tid att skriva och så visste man aldrig om priset kom fram eller inte…:crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Skaalman och 5 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
”Men det är för mig fortfarande ett under att en erfaren hantverkare (eller det kanske han inte är) inte jag en vettig offert”

Det är en intressant fråga du tar upp. Det är väl människan i ett nötskal antar jag. Jag hade faktiskt förväntat mig än ännu sämre offert. Eftersom jag verkat i hantverksbranschen i ca 20 år har man sett en del. Speciellt äldre hantverkare som är vana vid handslag har ofta otroligt slarviga offerter. Dom litar antagligen fortfarande på folk precis som vissa privatpersoner litar på hantverkare.
Men det är ju bara idioti med slarviga offerter eftersom det är så otroligt lätt för missförstånd speciellt när pengar är inblandade.

En forfarande ganska vanlig offert både mot privatpersoner och b2b lyder:
Efter syn på plats har vi nu nöjet att inkomma med ett anbud a` 100”kr.

Eller:
Renovering badrum 100”kr

Hur kan man fortfarande 2021 skicka den här typen av offerter? Och hur kan man fortfarande acceptera den här typen av offert?:crysmile:

Vi har ganska många Ue som vi jobbar med. Då blir det en lite annan sak eftersom vi känner varandra. Då behövs inte alltid en superavancerad arbetsbeskrivning.

Men en duktig rörmokare vi anlitar tar ändå priset. Oftast när han ska lämna pris får man tjata på han. Man skickar ett sms och frågar var priset är. ”I brevlådan” svarar han. Mycket riktigt så ligger det ett kuvert i Brevlådan med logga och allt fast utan frimärke. Man öppnar brevet med spänning och ser ett brevpapper med logga. Sen står det handskrivet. ”Anbud Byggahus stigen 1. Demontering samt återmontering av diskmaskin inkl 2 resor och material. 2320 kr”

Han vägrar att lämna pris via telefon. Inte ens när vi pratar pris runt 2000kr.
Han vägrar att lämna pris via sms för eftersom han har så stora fingrar så kan det bli fel. Mailen har han lagt ner för det tog sån jävla tid att skriva och så visste man aldrig om priset kom fram eller inte…:crysmile:
Sen får man inte glömma en viktig sak. Om ens fallenhet inte ligger i att skriva offert så tar det förstås betydligt längre tid. Och om det då tillräckligt sällan blir diskussion så är det kanske värt risken. Men då får man som hantverkare se sitt eget problem också och ta smällen eller iallafall inte skälla och bara arg.

dvs lite som att jag envisas med Swish när jag handlar på tex Facebook eller tradera. Det finns säkrare betalningar etc. Men de är klumpigare så jag tar risken för summor under kanske 1500kr. Beroende på hur motparten känns förstås (störst risk är kanske egentligen med de som känns seriösast )
 
V Niclas Binnquist skrev:
Uppdatering:

Vi har betalat in summan vi anser vara överenskommen dvs 107 500kr.
Den överskjutande delen har vi bestridit.

Det är frun i huset som stått för kommunikationen men nu har jag en offert att dela. Den säger 87 500kr: ”Justering markyta + marksten 70kvm”

Den säger oxå att ”Markstenläggning” inte innefattar köp av sten. Men vad är då ordet ”marksten” i specen? Men observera att mailet ”offerten” kom med har vi inte svarat på, och inte signerat offerten el dylikt.

Jag bifogar även ett sms där han uttryckligen skriver att gräs däremot inte är medräknat i offerten. Det här tycker jag är extra intressant eftersom han aldrig meddelar varken i tal eller skrift(sms) att sten däremot skulle tillkomma?

Men innan ni fortsätter spekulera, min känsla är att de nu släppt just kostnaden för stenen, och att det är att ytan har blivit så pass mycket större som är den springande punkten.

Eftersom de nu i efterhand hävdar att det är VI som mätt upp ytan och att förutsättningarna för projektet ändrats (oklart hur) och därför har ytan blivit mycket större?

Jag har iaf lagt upp ett ärende hos konsumentverket, så får vi se hur mycket de tycker att svärmor ska betala:)

Simma lugnt

//N
Tack för uppdateringen. Du bevisade mig fel när jag misstänkte dig för att undanhålla fakta.

Dock står det längst ner att sten inte ingår. Vilket innebär att du behöver antingen köpa det själv eller betala entreprenören att göra det.

Som jag skrev tidigare så rekommenderar jag att använda hantverkar formulär 14 nästa gång du beställer ett jobb. Det finns gratis på konsument verkets hemsida.
 
V Niclas Binnquist skrev:
Uppdatering:

Vi har betalat in summan vi anser vara överenskommen dvs 107 500kr.
Den överskjutande delen har vi bestridit.

Det är frun i huset som stått för kommunikationen men nu har jag en offert att dela. Den säger 87 500kr: ”Justering markyta + marksten 70kvm”

Den säger oxå att ”Markstenläggning” inte innefattar köp av sten. Men vad är då ordet ”marksten” i specen? Men observera att mailet ”offerten” kom med har vi inte svarat på, och inte signerat offerten el dylikt.

Jag bifogar även ett sms där han uttryckligen skriver att gräs däremot inte är medräknat i offerten. Det här tycker jag är extra intressant eftersom han aldrig meddelar varken i tal eller skrift(sms) att sten däremot skulle tillkomma?

Men innan ni fortsätter spekulera, min känsla är att de nu släppt just kostnaden för stenen, och att det är att ytan har blivit så pass mycket större som är den springande punkten.

Eftersom de nu i efterhand hävdar att det är VI som mätt upp ytan och att förutsättningarna för projektet ändrats (oklart hur) och därför har ytan blivit mycket större?

Jag har iaf lagt upp ett ärende hos konsumentverket, så får vi se hur mycket de tycker att svärmor ska betala:)

Simma lugnt

//N
V Niclas Binnquist skrev:
Uppdatering:

Vi har betalat in summan vi anser vara överenskommen dvs 107 500kr.
Den överskjutande delen har vi bestridit.

Det är frun i huset som stått för kommunikationen men nu har jag en offert att dela. Den säger 87 500kr: ”Justering markyta + marksten 70kvm”

Den säger oxå att ”Markstenläggning” inte innefattar köp av sten. Men vad är då ordet ”marksten” i specen? Men observera att mailet ”offerten” kom med har vi inte svarat på, och inte signerat offerten el dylikt.

Jag bifogar även ett sms där han uttryckligen skriver att gräs däremot inte är medräknat i offerten. Det här tycker jag är extra intressant eftersom han aldrig meddelar varken i tal eller skrift(sms) att sten däremot skulle tillkomma?

Men innan ni fortsätter spekulera, min känsla är att de nu släppt just kostnaden för stenen, och att det är att ytan har blivit så pass mycket större som är den springande punkten.

Eftersom de nu i efterhand hävdar att det är VI som mätt upp ytan och att förutsättningarna för projektet ändrats (oklart hur) och därför har ytan blivit mycket större?

Jag har iaf lagt upp ett ärende hos konsumentverket, så får vi se hur mycket de tycker att svärmor ska betala:)

Simma lugnt

//N
Jag skulle säga att dels är offerten lite hopplös med sin otydlighet. Det blir väldigt svårt att bedöma om specifikationen på första raden ska gälla eller fritexten längre ner.

Det som antagligen är mest intressant är vilken sms-dialog ni haft EFTER att han skickat sin ”förtydligande” offert med denna tvetydighet.

Om det är som det ser ut i bilderna du lagt upp att ni sagt ”när kan ni börja?” efter att ni mottagit denna offert spelar det ingen roll om ni svarat på mailet eller inte, det kan ändå ses som en accept då det är kommunikation mellan parterna.

Frågan är som sagt vad som i sånt fall accepterats… du ”räddas” antagligen i ett sådant fall av att om det här går till tvist och man konstaterar otydligheten så brukar såna utfall gå mot konsumenten då det är företagaren som ska vara tydlig gentemot konsumenten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.