201 296 läst · 670 svar
201k läst
670 svar
Anlitat stensättare för att göra framsidan, förvandlats till en mardröm!
Där skulle jag vara mindre oroligt för. En faktura kommer till sin natur efter att man har kommit överens om villkoren för arbetet och kommer jag överens om 100 tkr för hela jobbet, och får jag en delfaktura för 50 tkr sten, är det inte orimligt att anta att slutfakturan då är för resten av jobbet och landar på 50 tkr.Krille-72 skrev:
Att gömma nya avtalsvillkor i en faktura kommer inte att hålla.
Det var inte just delfakturan som var poängen. Det är hela ärendet sammantaget. OM man nu fått en offert via mail som man inte svarat på och sedan delfakturor där det framgår att material inte ingår i priset så blir det lite svårare att hävda att det enda man förstått och svarat på är sms.harry73 skrev:Där skulle jag vara mindre oroligt för. En faktura kommer till sin natur efter att man har kommit överens om villkoren för arbetet och kommer jag överens om 100 tkr för hela jobbet, och får jag en delfaktura för 50 tkr sten, är det inte orimligt att anta att slutfakturan då är för resten av jobbet och landar på 50 tkr.
Att gömma nya avtalsvillkor i en faktura kommer inte att hålla.
Själv skulle jag ringt upp hantverkaren väldigt snabbt om jag fick en faktura på sten där det dessutom stod att material inte ingick i priset och jag ansåg att materialet skulle ingå i priset. Men alla är vi olika.
SMS-offerten gäller, och TS svarade på den rätt snabbt. Om stensättaren vill att en ny offert ska gälla, för att riva upp avtalet, så måste han visa att den första offerten var felaktig. Exakt hur han ska visa det beror på omständigheterna, men han skulle kunna hävda att totalpriset i den första offerten dividerat med ett rimligt antal timmar för arbetet ger en rimlig timkostnad, medan det blir en orimligt låg timpenning om materialet räknas med. Om TS inte accepterar det så måste nog stensättaren stämma TS och hur det går i rätten kan vi knappast sia om med så pass lite information som vi har, men jag lutar nog åt att stensättaren åtminstone skulle ha en chans att vinna.Krille-72 skrev:
Att lämna en offert via SMS är nog inte ett exempel på en bra affärsmetod.
Nja.P pmd skrev:SMS-offerten gäller, och TS svarade på den rätt snabbt. Om stensättaren vill att en ny offert ska gälla, för att riva upp avtalet, så måste han visa att den första offerten var felaktig. Exakt hur han ska visa det beror på omständigheterna, men han skulle kunna hävda att totalpriset i den första offerten dividerat med ett rimligt antal timmar för arbetet ger en rimlig timkostnad, medan det blir en orimligt låg timpenning om materialet räknas med. Om TS inte accepterar det så måste nog stensättaren stämma TS och hur det går i rätten kan vi knappast sia om med så pass lite information som vi har, men jag lutar nog åt att stensättaren åtminstone skulle ha en chans att vinna.
Att lämna en offert via SMS är nog inte ett exempel på en bra affärsmetod.
Om TS och du hävdar att bara Sms konversationen gäller... så betyder ju det att TS varit nöjd med en skottkära grus och två gubbar som petat runt en stund...
Vad exakt är det TS har beställt?
/ATW
Det är riktigt, men enligt konsumenttjänstlagen ingår material om inget annat avtalats, så för att inte material ska ingå i det offererade priset så måste det finnas en separat överenskommelse om det. Det verkar ganska troligt att sten ingår i priset, alltså.A ArneTW skrev:
Vilket område som skulle stensättas har beställare och utförare mycket sannolikt kommit överens om innan SMS-konversationen, förutom att någon (troligen entreprenören) mätt fel och vill korrigera det i efter hand.
Det är lite som att både äta och spara kakan...P pmd skrev:Det är riktigt, men enligt konsumenttjänstlagen ingår material om inget annat avtalats, så för att inte material ska ingå i det offererade priset så måste det finnas en separat överenskommelse om det. Det verkar ganska troligt att sten ingår i priset, alltså.
Vilket område som skulle stensättas har beställare och utförare mycket sannolikt kommit överens om innan SMS-konversationen, förutom att någon (troligen entreprenören) mätt fel och vill korrigera det i efter hand.
Dvs det finns en massa överenskommet som verkar gälla trots att enda avtalet är en kort smskonversation. Den eventuella skriftliga offerten verkar inte gälla alls.
Nu när forumet är igång och TS är ohjälpsam med information... Vad exakt har entrepenören lovat mer än två gubbar och lite oidentifierat stenmaterial. (grus är ju också sten).
/ATW
Det är inte en fråga vems fel det är faktiskt. Hantverkaren är företagare, det finns konsumentlagar och det är företagaren som vill ha betalt och behöver sköta sina skyldigheter korrekt och kunna belägga det han vill ha betalt för.M mojjen skrev:Ja det är klart. Frågan är vems fel är det. Om entreprenören inte mätt rätt men fått alla förutsättningar, så är det oavsett entreprenörens ansvar. Om TS uttryck, jag skall stenlägga 70m2 så är läget lite annorlunda. Då blird et en tveksam tolkning, då entreprenören varit på palts och projekterat.
Sen är inte kostnadsökningen i relation till den tillkommande ytan, utan verkar rejält tilltagen
Det är faktiskt väldigt enkelt.
Men det är väl bara det som TS svarat jakande på som är juridiskt bindande? Annars finns ju inget avtal? Om hantverkarn ställt krav/frågor som TS ej besvarat så kan man väl inte hävda att avtal ingåtts? Att lägga till nya delar av avtalet i fotnötter och annat håller inte, vill jag minnas. (Rent teoretiskt alltså, svårt att säga nåt om det här fallet tycker jag, eftersom informationen är bristfällig).Krille-72 skrev:Det som blir lite intressant i sammanhanget är det som Ts skriver i inlägg #187 som jag citerade delar av i tidigare inlägg. Jag får känslan av att TS tycker och tror är att det enda som är juridiskt gällande är det han ”sagt ja” till.
Precis som du skriver så kan det mycket väl bli offerten som Ts skickade kort efter sms konversationen som gäller.
Det blir inte heller till Ts fördel att det skickats delfakturor på materialet där det enligt Ts står att material inte ingår i priset.
Precis som i många andra liknade trådar så blir det självfallet mycket spekulationer och åsikter. Det blir givetvis inte mindre när alla korten inte ligger på bordet…
Det är ju enda vi vet är att hantverkaren svarat på bekräftad offert i sms är han ska skicka en ”riktig” offert. Vi vet inte om det kommit någonting sådan och hur den isåfall sett ut.hamhamham skrev:Men det är väl bara det som TS svarat jakande på som är juridiskt bindande? Annars finns ju inget avtal? Om hantverkarn ställt krav/frågor som TS ej besvarat så kan man väl inte hävda att avtal ingåtts? Att lägga till nya delar av avtalet i fotnötter och annat håller inte, vill jag minnas. (Rent teoretiskt alltså, svårt att säga nåt om det här fallet tycker jag, eftersom informationen är bristfällig).
Vi kan ju leka med tanken att hantverkaren senare skickat en justerad offert med annan specifikation och pris som INTE fått en accept. Då är det ju det otydligt specificerade via sms som gäller tills något nytt accepterats.
Det är fortfarande hantverkaren som har ansvar för att säkra avtal för sina tjänster i förväg. Annars lever han på sin kunds goda vilja att få mer betalt om han inte specificerat eventuella tillägg och fått okej på dessa.
Redigerat: