P
M Micke7700 skrev:
”ok, då gör jag en riktig offert” var är den?
Den tycks inte finnas. SMS-offerten verkar vara det som finns.

M Micke7700 skrev:
Är ”skall vidarebefordra till mamma” ett ingånget avtal? Är tummen upp ett ingånget avtal?
Extremt amatörmässigt av beställaren att inte ha ett tydligt avtal. Att prisförslag genom sms och ett svar skulle tolkas som ett avtal har jag svårt att se. Det finns ingen tidsram för start eller färdigställande, ingen konsekvens om tidsram inte hålls. Det här bygget kan pågå för evigt. Det finns ingen specifikation på kostnad för sten, bara material. Det finns inget firma namn ingen ansvarig…. Etc.

Att skylla på att beställaren är amatör är patetiskt. Oavsett av vad man beställer behöver man sätta sig in i vad man beställer, att skylla på att mamma betalar ger bara ett ännu mer patetiskt intryck.
Jag instämmer med övriga, du klankar på TS, istället för E som är ett proffs? Hur tänkte du nu???

Vidare du ifrågasätter tex tumme upp, men inte E han körde igång utan att tveka. Det enda jag håller med om är att det är ett kast avtal men det är E som borde skrivet en tydlig offer det är inte kunden som skall lastas för oproffsigheten

• Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag har ratat några hantverkare (en av dem var en firma med flera anställda) som jag tyckte verkade vara lite småslarviga. De gav inget bra intryck, helt enkelt. Jag hade dock inte bråttom utan kunde i lugn och ro leta vidare. (För ett av jobben har jag ännu inte hittat någon som vill/kan göra det, men det är OK).

TS tycks ha haft lite bråttom att få jobbet gjort. Det gör att utgångsläget inte var det bästa, och han tycks ha haft otur med valet av stensättare. Det är inte TS fel att det gick snett men jag hoppas att han tar vara på den här erfarenheten till nästa gång.
Nu låter du som en tjänsteman i regionen som beställt ett it-system som inte fungerar. ”Det är inte mitt fel, jag är bara tjänsteman och inte it-kunnig”

Det är väl klart att det är beställarens uppgift att ha ett tydligt avtal med entreprenören. Som du skrev, om entreprenören inte kan leverera det så får man leta efter en som kan. Problemen som TS fått är ju till 100% pga dåligt/obefintligt avtal.

Villa vista Villa vista skrev:
Jag instämmer med övriga, du klankar på TS, istället för E som är ett proffs? Hur tänkte du nu???

Vidare du ifrågasätter tex tumme upp, men inte E han körde igång utan att tveka. Det enda jag håller med om är att det är ett kast avtal men det är E som borde skrivet en tydlig offer det är inte kunden som skall lastas för oproffsigheten
Typiskt för vår nutid. Det är alltid någon annans fel, aldrig mitt.

Nej att avtalet är dåligt är beställarens fel. En beställare skall aldrig acceptera ett dåligt avtal. Om beställaren inte har koll så får han se till att skaffa sig det INNAN han accepterar avtalet.
I det här fallet skulle beställaren antingen begärt ett skriftligt avtal med tydliga poster, eller valt en annan entreprenör.
För övrigt finns det bra avtal att ladda ner ”hantverkar formuläret 14”. Om det är ifyllt korrekt så har man täckt upp det vanligaste. Att han är amatör är ingen ursäkt.

Och nej jag klankar inte ner på TS, men han måste förstå sin roll i detta för att kunna lära sig till nästa gång. Annars kommer han att göra om sitt misstag om och om igen. Det är av vänlighet jag påpekar detta.

• Gilla
  • Haha
Appendix och 3 till
  • Laddar…
P
M Micke7700 skrev:
Det är väl klart att det är beställarens uppgift att ha ett tydligt avtal med entreprenören.
Beställaren bör förstås försöka vara så tydlig som möjlig, men det är näringsidkarens sak att se till att det blir rätt. Lagen är som sagt tydlig. Kristallklar.
Som du skrev, om entreprenören inte kan leverera det så får man leta efter en som kan. Problemen som TS fått är ju till 100% pga dåligt/obefintligt avtal.
Vilket det inte hade behövt vara om stensättaren hade gjort sitt jobb även innan själva stensättningen.

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
P
M Micke7700 skrev:
Nej att avtalet är dåligt är beställarens fel.
Ja, det kan man kanske inte invända mot, med det är näringsidkarens uppgift att rätta till det dåliga avtalet.
Och nej jag klankar inte ner på TS, men han måste förstå sin roll i detta för att kunna lära sig till nästa gång. Annars kommer han att göra om sitt misstag om och om igen. Det är av vänlighet jag påpekar detta.
Ja, det är förstås mycket, mycket bättre om en beställare är noga med att specificera sin beställning och inte låta entreprenören gissa, men entreprenören ska förstås inte heller gissa i ett sådant fall.

I det här fallet har vi en beställare som tycks ha bråttom och inte ha full koll på allting runt beställningen samt en entreprenör som inte har förstått att det är han som är den starkare parten och som därför måste styra upp affären så att beställaren i slutänden blir nöjd (återigen: lagen är tydlig om det).

• Gilla
videopac
  • Laddar…
P pmd skrev:
Beställaren bör förstås försöka vara så tydlig som möjlig, men det är näringsidkarens sak att se till att det blir rätt. Lagen är som sagt tydlig. Kristallklar.

Vilket det inte hade behövt vara om stensättaren hade gjort sitt jobb även innan själva stensättningen.
Hur skall näringsidkaren veta om det är rätt? Det är bara beställaren som vet vad han vill ha. Näringsidkaren kan inte läsa tankar. Han kan bara skriva ett avtal, sen är det upp till beställaren att bedöma om det motsvarar det han vill. Dom avtal jag skrivit med entreprenörer har föregåtts av flera offerter innan det blivit rätt. Som beställare måste jag säkerställa att avtalet motsvarar vad jag vill. Finns det otydligheter så bör dom skrivas in. Än en gång hantverkar formulär 14 är en bra hjälp på traven. Hade det använts i TS fall så hade det varit solklart att sten inte ingick.

Vad stensättaren gjort innan är inte känt. Det enda vi vet är det en amatör som inte förstår någonting har skrivit om saken. Amatören kan enligt egen utsago inte ens mäta med tumstock. Edit: Vi vet att entreprenören skrev att han skulle göra en ordentlig offert, men den har vi inte fått se. Informationen har värre slagsida än regalskeppet Vasa.

Redigerat:
P
M Micke7700 skrev:
Hur skall näringsidkaren veta om det är rätt? Det är bara beställaren som vet vad han vill ha. Näringsidkaren kan inte läsa tankar.
Den näringsidkare som inte kan läsa tankar får istället prata med beställaren.
Han kan bara skriva ett avtal, sen är det upp till beställaren att bedöma om det motsvarar det han vill. Dom avtal jag skrivit med entreprenörer har föregåtts av flera offerter innan det blivit rätt.
Föredömligt bra! På liknande sätt borde stensättaren i det här fallet ha gjort också.
Om alla hantverkare var lika noggranna som du så skulle mycket strul och elände förhindras.

I de allra flesta fall är det knappast speciellt bråttom att komma igång. En dag eller två extra som ägnas åt förberedelser och förhandlingar kan dessutom göra att jobbet blir snabbare gjort om förhandlingarna leder till att alla är överens om vad som ska göras och vilka villkor som gäller.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Den näringsidkare som inte kan läsa tankar får istället prata med beställaren.

Föredömligt bra! På liknande sätt borde stensättaren i det här fallet ha gjort också.
Om alla hantverkare var lika noggranna som du så skulle mycket strul och elände förhindras.

I de allra flesta fall är det knappast speciellt bråttom att komma igång. En dag eller två extra som ägnas åt förberedelser och förhandlingar kan dessutom göra att jobbet blir snabbare gjort om förhandlingarna leder till att alla är överens om vad som ska göras och vilka villkor som gäller.
Tack, men jag är inte hantverkare, bara en enkel husägare som varit i samma process att beställa av hantverkare. Dock inser jag hur viktig min roll som beställare är och har agerat därefter. Har inte haft några problem eller diskussioner med de hantverkare jag har anlitat. Visst har jag kommit på förändringar jag velat göra under byggets gång, men tack vare tydliga avtal med vad extra timmar kostar har jag kunnat bedöma om det är värt det, och därmed undvikit otrevliga överraskningar på slutsumman. Som sagt, man måste som amatör sätta sig in vad man beställer.

P
M Micke7700 skrev:
Tack, men jag är inte hantverkare, bara en enkel husägare som varit i samma process att beställa av hantverkare.
Haha, där fick jag för att läsa slarvigt! :)

Jag är nog ungefär som du när det gäller att beställa hantverkstjänster. Inga hastiga överenskommelser per sms eller telefon. Skriftliga avtal är det som gäller för mig.

Icke desto mindre är det faktiskt näringsidkaren som enligt lagen ska se till att det blir rätt.

• Gilla
DrDeath100 och 2 till
  • Laddar…
nikasp
V Niclas Binnquist skrev:
För att fortfarande oavsett vad det går att utläsa ur div dokument som jag ev kan klippa ihop så är det enda vi sagt ”ok” till skriftligt är totalpriset 87500kr och i muntlig form tillägg på 15k för mur och cirkus 5k för extra sten.

Om motparten kan påvisa något annat så betalar vi gladeligen (nej svärmor) fakturan 142k eller vad den ligger på?

En del verkar tro att det handlar om att ”vi inte vill betala”? Vad är det för jävla påstående, vi vill betala för oss, pengar finns (en hel del), men vi vill betala det avtalade priset, konstigare än så är det faktiskt inte.
Finns det en offert? Du verkar inte vilja lägga upp och ej heller svara på om det existerar en sådan?

• Gilla
dicliff och 5 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
NU är ju detta klippet redan kopierat några rader längre upp. men Det går inte att vara mycket tydligare än i Entreprenören svar. Denna har levererat allt material. Det är ingen skillnad i detta avseende på grus sten, och marksten. I så fall skulle det behövts en tydlig specifikation och beskrivning. TS är dessutom den svaga parten och kan inte förväntas förutse att något annat än att allt material ingår med det svaret.

[bild]
Jag kan hålla med om att hantverkaren har gjort bort sig utifrån den information vi har. Jag tror dock fortfarande att hantverkaren menar att materialet som ingår är det som behövs för underjobbet.

Hur skulle stenen kunna ingå när man inte vet vad det ska läggas för sten?
Nu blir dock historien ännu lustigare då Ts skriver ett entreprenören själv valde sten utan att Ts fick möjlighet att välja. Jag tolkar Ts så iaf.

Mitt i soppan så kommer det dessutom 2 muntliga tilläggsbeställningar. Där verkar man vara överens.

Jag sätter nog mina slantar på att Tinget skulle döma till Ts fördel i detta fall utifrån den information vi har.
En liten pass vill jag dock lägga in. Jag tror chansen finns att man anser allt för rörigt för att se sms:et som tydligt. Därför finns en risk att man kommer kika på §36 istället. Om hantverkaren då lyckas visa orimligheten i att stenen ska ingå i priset så finns en chans för hantverkaren.
Men för att det ska bli så måste nog hantverkaren hitta något i sms konversationen som antyder att stenen inte ingår i priset.

Förhoppningsvis blir detta en nyttig läxa för entreprenören. Lite läropengar helt enkelt.
Sen undrar jag fortfarande. Skickades det någon ”riktig” offert eller inte? Jag tycker inte Ts har svarat på den frågan tydligt om jag inte missat något.

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Varför tycker du att det är plus material när det står "med material"?
Det verkar som om flera här inte vet vad MED är.

• Gilla
Bangan och 2 till
  • Laddar…
Villa vista Villa vista skrev:
Så kan det vara men skulle det gå till tinget då skulle tolkningen juridiskt vara att sten ingår i jobbet
Eller så tar de fram ordboken och kommer fram till vad ordet med betyder

F
R Rampage2216 skrev:
Precis så. Den detaljen behöver knappast diskuteras mer. Utifrån sms:en så blir bedömningen att stenen ingår.

Vad gäller offert, hantverkaren var nog lat och struntade i en ordentlig offert skriftligt. Detta resulterar i att ur en rent juridisk aspekt, sms:en fungerar som offert. Det är det som kommer gälla.

Att hantverkaren missat att upplysa om att sten tillkommer, eller förtydliga detta under arbetets gång är hans förlust.

Att ytan blivit större pga markarbete och utgrävning i samband med stenläggningen MÅSTE hantverkaren upplysa konsument om direkt då detta medför en väsentlig ökning av arbetets omfattning. Han kan inte låta bli att kommunicera och lägga på tiotals tusen på fakturan bara så.
Att han inte mätt och håller koll på omfattningen är direkt slarvigt och oproffesionellt.

Han är säkert en väldigt duktig hantverkare, men en formidabelt usel företagare.
Hur kan en yta bli större? Är man inte rätt klar på var man vill lägga plattor redan innan man gräver?

Jag har lagt plattor på min infart och framför huset 3 ggr, byggt om altanen 3 ggr och totalt gjort om gräsmattan 2 ggr. Tomten var 1100 kvm första gången och är det fortfarande.

• Gilla
  • Haha
Bangan och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.