C
T Taxture skrev:
Gissar att deras ”mängdpris” på frakter gör att kostnaden är bara en bråkdel av vad ”vanliga” människor får betala för att skicka paket…..
De har säkerligen riktigt bra avtal, men vad tror du det kan kosta dem att skicka hit ett paket från tyskland?
För en privatperson via Postnord och ombud kostar det 4-500 spänn till tyskland.

Magkänslan säger att de inte betalar mindre än 50 kr iallafall(?) Transportören skall ju tjäna någonting på det.
3 x 50 = 150 spänn. Halva ordervärdet i mitt exempel.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Svårt att tänka mig att dom ens betalar ”styckpris” utan dom köper ”flakmeter”…….
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
T Taxture skrev:
Svårt att tänka mig att dom ens betalar ”styckpris” utan dom köper ”flakmeter”…….
Hur många flakmeter tror du de skickar till Skedala, Gulleråsen och Skeppshult varje dag, och vad får de för pris på det?
Paketen skall ju till alla möjliga ställen. Nog för att man alltid ser ett antal amazon-paket på ombudens hyllor även på mindre orter, men det är ju inga astronomiska mängder.

Man kan ju knappast köpa 100 flakmeter billigt och sen utnyttja dem för att skicka 10 000 paket till 2 000 olika destinationer över hela sverige.

Köper att det blir svinbilligt om de hade jobbat med upplägget jag förstått de kör med i USA, där prylarna skeppas "internt" i bulk till närmaste distributionscenter och sedan körs ut av dem som lämnar lägsta pris i deras gigg-app. Men här går det uppenbarligen nästan alltid hela vägen från t.ex. tyskland via de vanliga stora aktörerna. Jag tror inte de är beredda att dra ner byxorna hur långt som helst.
 
De betalar styckvis för paketen från sista egna lagret ut till kund. Ska prylarna från ett lager till ett annat innan, åker de med köpta flakmetrar eller pallplatser.
 
Jag undrar också ibland hur det går ihop för Amazon. Jag har precis kommit ifrån världens jobbigaste reklamationsärende.
OBS! Blir nog lite att läsa men jag ska försöka korta ner.

Börjar med att jag lyckades köpa en kap o ger, Bosch GCM 18V-305 GDC med 2 st 5.5Ah ProCore batterier och laddare. Hade väntat säkert ett år för att lyckas rycka den när Amazon sänkte priset, som ni kanske vet har ju Amazon ngn konstig prissättning där priserna hoppar fram och tillbaka. Jag fick alla fall hela paketet för under 12.000:- vilket är ett riktigt bra pris.

Allt väl tills leveransen kommer och paketet är fel såg, dom har skickat en GCM 12 SDE istället?? En bra såg men inte alls det jag var ute efter. När jag ser över paketet hittar jag en liten etikett med min sågs artikelnamn och EAN, så den var felmärkt och det får man väl förstå.
Nu börjar problemen, jag erbjuder dem att skicka tillbaka om jag får en ny: Amazon vägrar för att det var den sista dom hade(dock fanns tredjeparts säljare från 23.000:).
Efter många samtal fram och tillbaka och jag ställer även frågor till konsumentverket så kommer det fram att Amazon måste stå för mellanskillnaden om jag köper en ny och den är dyrare. Efter att till en början ha vägrat kommer vi fram till att Amazon ersätter mellanskillnaden på strax under 7000:- och jag får dem in som presentkort på mitt Amazon, helt okej för mig då jag handlar mycket hos dem.

Tyvärr tog det inte slut där då jag inte fick den ordinarie summan utbetald som lovat. Mycket fram och tillbaka och nu ändras det till att jag får pengarna upp till 2 v efter jag skickat in sågen.
Amazon ber mig ta den till närmaste inlämning så jag bär ner den till ICA vart dom vägrar ta emot den. Försöker senare enligt uppmaning från Amazon även kontakta DHL och UPS och det falerar överallt.
UPS är villiga men Amazon vill endast att jag lägger ut med pengar och frakten till Polen skulle kosta 3500:- och jag vägrade lägga ut det för vid detta laget så hade jag legat ute med nästan 12.000 i en månads tid.
Efter många bokade samtal med Amazon och ca 5 v väntetid fick jag förra helgen äntligen nästan 12.000:-, sågen ville Amazon INTE ha tillbaka(en såg som kostar +10k)!!!!!

Så visst fick jag vänta länge och många vilda diskussioner med Amazon men shit....
+Nästan 7000:- i presentkort
+Behålla Bosch GCM 12 SDE gratis
& Pengarna tillbaka förstås.

Sånt här händer väl rätt sällan men så kan det vara. Så nu har jag en extra ny såg i kartong som man ska göra något av....
Kanske orkar man slänga upp en annons på BH?

Har ni jobbiga reklamationsärenden, ge inte upp det kan lösa sig:)
 
  • Gilla
  • Wow
Rejäl och 15 till
  • Laddar…
Cheesen
SamiHus SamiHus skrev:
Jag undrar också ibland hur det går ihop för Amazon. Jag har precis kommit ifrån världens jobbigaste reklamationsärende.
OBS! Blir nog lite att läsa men jag ska försöka korta ner.

Börjar med att jag lyckades köpa en kap o ger, Bosch GCM 18V-305 GDC med 2 st 5.5Ah ProCore batterier och laddare. Hade väntat säkert ett år för att lyckas rycka den när Amazon sänkte priset, som ni kanske vet har ju Amazon ngn konstig prissättning där priserna hoppar fram och tillbaka. Jag fick alla fall hela paketet för under 12.000:- vilket är ett riktigt bra pris.

Allt väl tills leveransen kommer och paketet är fel såg, dom har skickat en GCM 12 SDE istället?? En bra såg men inte alls det jag var ute efter. När jag ser över paketet hittar jag en liten etikett med min sågs artikelnamn och EAN, så den var felmärkt och det får man väl förstå.
Nu börjar problemen, jag erbjuder dem att skicka tillbaka om jag får en ny: Amazon vägrar för att det var den sista dom hade(dock fanns tredjeparts säljare från 23.000:).
Efter många samtal fram och tillbaka och jag ställer även frågor till konsumentverket så kommer det fram att Amazon måste stå för mellanskillnaden om jag köper en ny och den är dyrare. Efter att till en början ha vägrat kommer vi fram till att Amazon ersätter mellanskillnaden på strax under 7000:- och jag får dem in som presentkort på mitt Amazon, helt okej för mig då jag handlar mycket hos dem.

Tyvärr tog det inte slut där då jag inte fick den ordinarie summan utbetald som lovat. Mycket fram och tillbaka och nu ändras det till att jag får pengarna upp till 2 v efter jag skickat in sågen.
Amazon ber mig ta den till närmaste inlämning så jag bär ner den till ICA vart dom vägrar ta emot den. Försöker senare enligt uppmaning från Amazon även kontakta DHL och UPS och det falerar överallt.
UPS är villiga men Amazon vill endast att jag lägger ut med pengar och frakten till Polen skulle kosta 3500:- och jag vägrade lägga ut det för vid detta laget så hade jag legat ute med nästan 12.000 i en månads tid.
Efter många bokade samtal med Amazon och ca 5 v väntetid fick jag förra helgen äntligen nästan 12.000:-, sågen ville Amazon INTE ha tillbaka(en såg som kostar +10k)!!!!!

Så visst fick jag vänta länge och många vilda diskussioner med Amazon men shit....
+Nästan 7000:- i presentkort
+Behålla Bosch GCM 12 SDE gratis
& Pengarna tillbaka förstås.

Sånt här händer väl rätt sällan men så kan det vara. Så nu har jag en extra ny såg i kartong som man ska göra något av....
Kanske orkar man slänga upp en annons på BH?

Har ni jobbiga reklamationsärenden, ge inte upp det kan lösa sig:)
Påminner om den där hushållassistenten som jag köpte på CDon för en mass år sen.. Kniven ttill Mixern som hörde till gick sönder efter ett par månader och då började reklamationsärendet från mörkaste afrika... Det gick inte att bara skicka en ny kniv (Den fanns som reservdel) utan att jag skickade in hela matberedaren med alla tillbehör för felsökning. Jag skickade bild på kniven som var i två delar och tyckte att det borde mer än räcka. Kundtjänst gav sig inte och skulle fixa returfrakt. Någon returfrakt kunde dom dock aldrig boka så efter ett par veckor med E-post och samtal fram och tillbaks så tröttnade jag och skrev ett rätt surt inlägg på både cdon och tillverkarens facebooksida med bilder och allt. Plötsligt började saker hända. Fick snabbt tillbaks pengar för matberedaren + kompensation från CDON någon kniv gick inte att uppbåda från tillverkaren men efter några veckor så kom plötsligt ett stort brunt paket på posten från tillverkare, En ny likadan matberedare. Så vad fock jag då till slut? jo två matberedare varav den ena hade fungerande blender och den andra inte.... Kniven kunde jag köpa några månader senare för en hundralapp från Cdon...

Jag klagar väl egentligen inte på resultatet men resan dit var både lång och krånglig... Har inte handlat speciellt mycket från cdon efter det.

Tråkigt att Amazon strulat för dig. jag har haft 4-5 reklamationer som vart helt smärtfria. Dessutom har jag fått pengar tillbaks vid ett tillfälle när leveransen försvunnit utan att jag ens noterat det. Det var ett impulsköp som jag glömt bort. Fick plötsligt tillbaks pengarna samt ett presentkort. Sågen du har hemma nu är väl en lite mera kompetent såg än den du beställt. Även om jag förstår suget efter en batterisåg så är ju SDE12:an en riktigt bra såg... så länge du inte håller på med vangstycken eller stolpar till vardags.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Tråkigt att Amazon strulat för dig. jag har haft 4-5 reklamationer som vart helt smärtfria. Dessutom har jag fått pengar tillbaks vid ett tillfälle när leveransen försvunnit utan att jag ens noterat det. Det var ett impulsköp som jag glömt bort. Fick plötsligt tillbaks pengarna samt ett presentkort. Sågen du har hemma nu är väl en lite mera kompetent såg än den du beställt. Även om jag förstår suget efter en batterisåg så är ju SDE12:an en riktigt bra såg... så länge du inte håller på med vangstycken eller stolpar till vardags.
Jag har haft flera reklamationer tidigare som gått smärtfritt. Jag har handlat på Amazon SE/DE/UK/COM hundratals gånger och kommer fortsätta med det. Det var extra tråkigt nu eftersom det var ett så stort köp och jag fick så många olika svar på samma frågor.
Hur som helst så kan jag inte vara annat än nöjd trots att det tog så lång tid innan pengarna kom tillbaka.
ca 3 v in i reklamationen så hittade jag samma paket under 1000 euro i Tyskland så jag beställde redan en ny, jag visste inte då att jag kommer få behålla den andra sågen.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Påminner om den där hushållassistenten som jag köpte på CDon för en mass år sen.. Kniven ttill Mixern som hörde till gick sönder efter ett par månader och då började reklamationsärendet från mörkaste afrika... Det gick inte att bara skicka en ny kniv (Den fanns som reservdel) utan att jag skickade in hela matberedaren med alla tillbehör för felsökning. Jag skickade bild på kniven som var i två delar och tyckte att det borde mer än räcka. Kundtjänst gav sig inte och skulle fixa returfrakt. Någon returfrakt kunde dom dock aldrig boka så efter ett par veckor med E-post och samtal fram och tillbaks så tröttnade jag och skrev ett rätt surt inlägg på både cdon och tillverkarens facebooksida med bilder och allt. Plötsligt började saker hända. Fick snabbt tillbaks pengar för matberedaren + kompensation från CDON någon kniv gick inte att uppbåda från tillverkaren men efter några veckor så kom plötsligt ett stort brunt paket på posten från tillverkare, En ny likadan matberedare. Så vad fock jag då till slut? jo två matberedare varav den ena hade fungerande blender och den andra inte.... Kniven kunde jag köpa några månader senare för en hundralapp från Cdon...

Jag klagar väl egentligen inte på resultatet men resan dit var både lång och krånglig... Har inte handlat speciellt mycket från cdon efter det.

Tråkigt att Amazon strulat för dig. jag har haft 4-5 reklamationer som vart helt smärtfria. Dessutom har jag fått pengar tillbaks vid ett tillfälle när leveransen försvunnit utan att jag ens noterat det. Det var ett impulsköp som jag glömt bort. Fick plötsligt tillbaks pengarna samt ett presentkort. Sågen du har hemma nu är väl en lite mera kompetent såg än den du beställt. Även om jag förstår suget efter en batterisåg så är ju SDE12:an en riktigt bra såg... så länge du inte håller på med vangstycken eller stolpar till vardags.
CDON bojkottar jag totalt numera efter att ha försökt använda deras kundtjänst ett par gånger.
 
  • Gilla
maglin och 3 till
  • Laddar…
C
SamiHus SamiHus skrev:
Jag undrar också ibland hur det går ihop för Amazon.
Sanningen är väl att det inte går ihop helt enkelt.

Nu redovisar mig veterligen inte Amazon någon publikt resultat för den svenska verksamheten, men den internationella versamheten som helhet går ganska kraftigt back, och sverige lär knappast tillhöra de mest lönsamma regionerna. Inte minst beroende på hur frakten går till.

Men de anser sig uppenbarligen ligga i en fas där fokus ligger på tillväxt och omsättning snarare än lönsamhet. Och om Bezos vill sponsra mig varje gång jag handlar så är jag gärna med och hjälper till så länge det varar.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Sanningen är väl att det inte går ihop helt enkelt.

Nu redovisar mig veterligen inte Amazon någon publikt resultat för den svenska verksamheten, men den internationella versamheten som helhet går ganska kraftigt back, och sverige lär knappast tillhöra de mest lönsamma regionerna. Inte minst beroende på hur frakten går till.

Men de anser sig uppenbarligen ligga i en fas där fokus ligger på tillväxt och omsättning snarare än lönsamhet. Och om Bezos vill sponsra mig varje gång jag handlar så är jag gärna med och hjälper till så länge det varar.
Jo nu går det inte så pjåkigt för Amazon efter en dipp och "städning" av bolaget.
Tvåa i världen efter Alibaba/AliExpress.
Aktien:
https://www.google.com/finance/quot..._6bgoWDAxVYRvEDHWYYCwAQ3ecFegQIcxAf&window=5Y
Om Amazon;
https://www.cnbc.com/2023/10/26/ama...s-record-high-after-ceo-jassys-cost-cuts.html
 
Kan jag stödja lokalt gör jag det och allra sist Bezos, jag gillar inte tanken att allt sköts av ett fåtal stora.

Tyvärr blir det svårt till och från, men runt enbart ett eller två köp/år från Regnskogen
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
C
P paralun skrev:
Jo nu går det inte så pjåkigt för Amazon efter en dipp och "städning" av bolaget.
Tvåa i världen efter Alibaba/AliExpress.
Ja, nu i Q3 "bara" en förlust på 95 miljoner USD internationellt.
Dessa rankningar får man ta med en nypa salt då lönsamhet sällan är en faktor i dessa.
 
La upp en annons nu på min extrasåg ifall någon är intresserad av köp eller byte mot något kul.
provar här på forumet innan blocket.
 
En mekanisk våg av märket Salter, vitt design, prissatt till 190,50 kronor, tillgänglig för leverans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Funderade på att köpa en ny våg men insåg snabbt att med Amazons kilopris blir det för dyrt då jag väger nära 0,1 ton...
 
  • Haha
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
jag har i stort sett haft bra erfarenhet av Amazon.

Men nu för någon månad sedan fick jag hem en defekt leverans. Klagade och fick retur blankett. Returnerade paketet. Sedan absolut ingenting. Försöker men klaga till Amazon hamnar man på en sida där man kan skicka meddelanden till deras leverantör, som alltså ignorerar returen.

Jag hittar inget sätt att få direkt kontakt med Amazon. Nu var det inte mycket pengar, men det stör mig att råka ut för bedragare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.