engs
C cpalm skrev:
Är det inte lite sent påtänkt att beställa hem varor till julruschen i slutet på November?
Från grossist? Nej det tror jag inte, inte på den tiden ivf. Nu säljs ju allt direkt från grossen från 357 webbshoppar med identisk layout och pris.

Precis hur de skötte det logistiska vet jag ej men poängen var i vilket fall att rea ut hyllvärmarna så man fick plats med nya prylar.
 
Cheesen
engs engs skrev:
Ursprunget till Black Friday var att man på varuhusen ville frigöra lagret på udda utgående modeller så man kunde beställa hem det senaste inför julruschen. Så man la ut dessa udda modeller till väldigt lågt pris, men det fanns då också kanske bara en handfull varor av varje.

Det här har ju mer eller mindre helt försvunnit, eller i vilket fall drunknar, i allt annat. Fejkade reor osv.
Eh, nej ursprunget är väl att det är en klämdag i USA (dagen efter thanksgiving). Med mängder lediga och lite att göra annat än att drälla i varuhus...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Eh, nej ursprunget är väl att det är en klämdag i USA (dagen efter thanksgiving). Med mängder lediga och lite att göra annat än att drälla i varuhus...
Som att kolla på football i Philladelphia, dricka sprit och mucka med polisen. Handlarna försökte ändra namnet till Big Fridy när de skulle utnyttja dagen till att ha reor på, men det sket sig.
 
Det här var något nytt 🙂
E-post från Amazon.se om återbetalning av 0.36 kr för prissänkt artikel efter Black Friday-köp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Alfredo och 6 till
  • Laddar…
Ingen jättesumma men bra gjort av dom
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Fick liknande jag precis, lite större summa.
E-postmeddelande om återbetalning från Amazon.se för prissänkt produkt; länk och information om processen innehålls.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Måste konstatera att medias "70% av svenskarna handlar inte från AMAZON!!!" (men 30% gör det) nog blivit ett bevis på hur journalister inte riktigt kan.

För tittade in hos mitt postombud och 1/3 av alla paket var från amazon.

Det har blivit helt enormt stort att handla från amazon. Ja. Många saker kanske är 10% billigare.

Men det är en kundservice som får 99% av alla svenska företag att framstå som små torghandlare.


(För övrigt betalade de tillbaka 1000 kr två år efter att jag hade köpt min första Kindle från deras USA sida. De hade processat mot tullen och vunnit. Efter två år hade de kunnat behålla pengarna. Men att ge ut dem till mig i form av pengar på kontot och inte ett tiollgodokvitto kändes stort)
 
  • Gilla
  • Älska
Garderobssnickarn och 7 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Måste konstatera att medias "70% av svenskarna handlar inte från AMAZON!!!" (men 30% gör det) nog blivit ett bevis på hur journalister inte riktigt kan.

För tittade in hos mitt postombud och 1/3 av alla paket var från amazon.
Där har vi ju också lite av ett bevis för hur statistik inte fungerar :p

Om det nu inte var så att alla i området hade exakt ett paket var väntandes på ombudet.


En av deras nackdelar är att typ allt man beställer kommer i små egna paket, saker ska typ råka ligga på samma hylla i samma lager för att dom ska fraktas tillsammans.
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Det här var något nytt 🙂
Har du funderat på hur du ska använda pengarna? 😂
 
  • Haha
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
C
TeroM TeroM skrev:
Det här var något nytt 🙂
I och för sig utmärkt service ur kundperspektiv, men ett typexempel på sådana rutiner amazon ägnar sig åt som måste kosta enorma summor.

Jag menar, beställer prylar för t.ex. 300 spänn som inte går att finna billigare någon annanstans, får 3 separata paket från Tyskland och Spanien och sedan en kreditering på 30 öre.
Hur f-n kan de tjäna pengar på det?
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
C cpalm skrev:
I och för sig utmärkt service ur kundperspektiv, men ett typexempel på sådana rutiner amazon ägnar sig åt som måste kosta enorma summor.

Jag menar, beställer prylar för t.ex. 300 spänn som inte går att finna billigare någon annanstans, får 3 separata paket från Tyskland och Spanien och sedan en kreditering på 30 öre.
Hur f-n kan de tjäna pengar på det?
Allt handlar i slutändan om stora sålda volymer inkl då att man kan pressa priserna från grossister/tillverkare.
Har själv inga problem med att handla från Amazon.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
P paralun skrev:
Har själv inga problem med att handla från Amazon.
lnte jag heller, om någon vill sälja något till mig med förlust är jag den siste att tacka nej.

Det slår mig bara hur ofta amazon måste gå back på mina köp. Pressade inköpspriser kan omöjligen kompensera för t.ex. kostnaden för att skicka tre separata paket från tyskland. Bara det äter ju upp en avsevärd del av hela ordersumman.

Gungor och karuseller så klart, men jag gissar att väldigt många utnyttjar gungorna.
 
Redigerat:
Gissar att deras ”mängdpris” på frakter gör att kostnaden är bara en bråkdel av vad ”vanliga” människor får betala för att skicka paket….. för dom är det dyrare att sampacka än att skicka separat från olika ställen
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Har du funderat på hur du ska använda pengarna? 😂
Julklapp till frun 🙂
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Snigla och 5 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Gissar att deras ”mängdpris” på frakter gör att kostnaden är bara en bråkdel av vad ”vanliga” människor får betala för att skicka paket….. för dom är det dyrare att sampacka än att skicka separat från olika ställen
Visst har de bättre avtal än du och jag kan få, men faktiskt inte så mycket bättre än andra lite större ehandlare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.