9 753 läst · 42 svar
10k läst
42 svar
Alternativ för kommunens väg på min tomt

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 087 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 087 inlägg
Nej, processen för att ta mark i bruk med vägrätt är att staten skapar en vägplan, sen meddelas markägare, får ersättning och kan överklaga. Först sen kan tvångsvis mark tas i bruk.R Ravens skrev:
D v s vägrätten växer inte för att en entreprenör asfalterar eller schaktar fel för den allmänna vägen. Men äldre allmänna vägar brukas ofta som de är. Regelverket för allmän väg har varierat över tiden.
Du kan kolla vad historien är bakom din väg och var den ligger med vägrätt med Trafikverket. Det är allmänna handlingar som du har rätt att ta del av.
Ajdå, om det är statlig väg så ska du nästan vara glad att du fick möjlighet att klippa växtligheten själv. Häromkring brukar de lösa problemet med häckar som inkräktar på vägområdet med slåttermaskinen när de klipper vägkanter.
Kompromissviljan är låg.
Kompromissviljan är låg.
Förlåt, jag editerade mitt tidigare inlägg under tiden du svarade.Claes Sörmland skrev:
Nej, processen för att ta mark i bruk med vägrätt är att staten skapar en vägplan, sen meddelas markägare, får ersättning och kan överklaga. Först sen kan tvångsvis mark tas i bruk.
D v s vägrätten växer inte för att en entreprenör asfalterar eller schaktar den allmänna fel. Men äldre allmänna vägar brukas ofta som de är. Regelverket för allmän väg har varierat över tiden.
Du kan kolla vad historien är bakom din väg och var den ligger med vägrätt med Trafikverket. Det är allmänna handlingar som du har rätt att ta del av.
Ok, så jag tror jag ska kolla med vägverket. Om jag förstår rätt så ska det finnas en vägplan där det är dokumenterat att de behöver ha ett par kvadratmeter av min fastighet. om det inte är fallet kan det bara vara anlagt fel i stridens hetta.?
Jag har hört det också, grejjen är att jag inte inkräktar på vägområdet det minsta, jag klipper alltid efter alla konstens regler. Vägverket har inga problem med växtligheten, det är den klassiska "sura gubbjäveln" som klagat till kommunenC cotillion skrev:

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 087 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 087 inlägg
Jag förstår ditt dilemma och @Claes Sörmland har tyvärr rätt. Jag har också en hörntomt med landsväg men det var lättare för mig eftersom jag kunde planera tomten vid nybygget. 80 cm höjd vid vägkorsning gäller överallt. Ett litet tips är att fylla marken vid vägen med låga häckar (jag har valt bok då den är snygg även på vintern i Skåne) eftersom marken inte kan användas till något vettigt och för att längre in (10 m) sätta 2 m hög häck som insyns/bullerskydd. Det är således en stor trädgårdsyta som inte kan användas till något vettigt.
Det kan inte jag svara på. Det hela kom på tal efter en granne som bor längre ner på vägen klagat till kommunen. Tydligen höll han på att bli påkörd av en bil som skar kurvan så hårt att han var helt inne på fel sida av vägen.... Som sagt, folk kör lite som de vill här uteD Dilato skrev:
Men du har en poäng, de har väl egentligen inget att göra med de vägarna...
Vägområdet är väl oftast rätt rejält mycket bredare än den vägbana man ser på bilder och kartor. Så det är stor risk att vägområdet egentligen sträcker sig flera meter in på din fastighet.
Det var min initiala plan, tänkte bara se hur långt ut jag kan sträcka det hela. Min tomt ligger i snitt en meter under vägbanan så en 80cm hög häck gör en stor skillnadyonna skrev:
Jag förstår ditt dilemma och @Claes Sörmland har tyvärr rätt. Jag har också en hörntomt med landsväg men det var lättare för mig eftersom jag kunde planera tomten vid nybygget. 80 cm höjd vid vägkorsning gäller överallt. Ett litet tips är att fylla marken vid vägen med låga häckar (jag har valt bok då den är snygg även på vintern i Skåne) eftersom marken inte kan användas till något vettigt och för att längre in (10 m) sätta 2 m hög häck som insyns/bullerskydd. Det är således en stor trädgårdsyta som inte kan användas till något vettigt.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 087 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 087 inlägg
Jodå men kommunen har ansvar för tillsynen av alla tomter. Även tomter som ligger bredvid Trafikverkets väg. Det är vad du har råkat ut för genom att någon anmälde din tomt som ovårdad till kommunen avseende trafiksäkerhet.R Ravens skrev: