9 738 läst · 42 svar
10k läst
42 svar
Alternativ för kommunens väg på min tomt
Ok jag förstår. Det ser ut som den enda vägen är att kolla med Vägverket om om min fastighet är inblandad i en vägplan och bara gilla läget om så är fallet.Claes Sörmland skrev:
Tackar för hjälpen.
En parantes i sammanhanget som inte tillför allt för mycket men Vägverket lades ner 2010 (15 år sedan), heter numera Trafikverket 🙂
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 400 inlägg
Bygg en 80cm mur istället för häcken så får du dessutom lite bullerskydd?
Det kräver väll lov?
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 400 inlägg
Låt den gå på din tomt, för en avgift skulle du kunna ta ! sätta upp en väg bom, och sedan kräva betalt ! för vareda en som åker för bi, och lastbilar då är det det dubbla.R Ravens skrev:Hej!
Sedan långt innan jag flyttade in för fem år sedan har ligger det asfalt på en liten del av min tomt. Jag misstänker att kommunen har bara tagit sig friheter utan att veta vart tomtgränsen går vid något tillfälle. Rör sig om en triangel med ca 1,5m längd på varje ben
Vad har jag för rättigheter i det här fallet? Kan jag smälla ner 80cm högt staket i hörnet på min tomt?
Så ni slipper fråga:
Hur vet jag att det är gränsen? Tomtgränsen är uppmätt o bekräftad av LM 2013.
Servitut? Det finns inga servitut.
Varför bryr jag mig om det här? I början av sommaren började kommunen härja om att jag var tvungen att klippa ner växtlighet på min tomt för siktens skull. Jag gjorde detta efter deras regelverk men de är ändå inte nöjda. Vägarna är 40kmh och korsningen är hur trygg som helst om man håller hastighet, men tydligen har det varit något påbud och de är nervösa. Folk kör väldigt fort på den raka vägen. Jag har ingen vilja att klippa ner allt på min tomt för att folk ska köra för fort, jag har nog med sättningar i huset och buller som det är. Om jag får sätta häck där min tomt verkligen startar så få jag en mycket större buffertzon gentemot vägen.
Tanken är god och lockande men det är lika lagvidrigt som om man sätter upp samma bom på gatan utanför stadshuset. Rätten att sätta upp en bom är nämligen likvärdig på båda ställena.K Kim.F skrev:
Man får helt enkelt inte hindra allmänheten tillträde till allmän plats, vilket en gata anses vara.
Hade en kollega som byggde hus på 70 talet. En tomt med tomträtt. När han valde tomten så angavs en storlek och årlig tomträttsavgälld. När den slutligen styckades blev den 4 kvm större. Den halkade då över en gräns i avgälldstabellerna, så dessa 4 kvm kostade ett par 1000 om året.
Då upptäckte han att hörnet på hans hörntomt var ritat avrundat från början, men lantmätaren hade varit lat och bara satt ut en hörnpunkt som kom en bra bit ut i vägkorsningen. Därav 4 kvm större. Han blev sur över att behöva betala 2000 om året för vägmark. Kommunen var inte pigg på att åtgärda. Då byggde han staket, högg uppasfalten och gjöt en plint i gatan. Med konsekvens att lastbilar och SL bussar inte kunde komma runt hörnet, en busslinde fick läggas om.
Det gick rekordnabbt att få en fastighetsreglering så han blev av med de extra 4 kvm.
Då upptäckte han att hörnet på hans hörntomt var ritat avrundat från början, men lantmätaren hade varit lat och bara satt ut en hörnpunkt som kom en bra bit ut i vägkorsningen. Därav 4 kvm större. Han blev sur över att behöva betala 2000 om året för vägmark. Kommunen var inte pigg på att åtgärda. Då byggde han staket, högg uppasfalten och gjöt en plint i gatan. Med konsekvens att lastbilar och SL bussar inte kunde komma runt hörnet, en busslinde fick läggas om.
Det gick rekordnabbt att få en fastighetsreglering så han blev av med de extra 4 kvm.
Det är ju din tomt, gjöra vad som helst på din tom, bara att det krävs en avgift för att köra över din tomt ! kräv en avgift...Cheesen skrev:
Redigerat:
Nej, vägen är ingen tomt över huvud taget.K Kim.F skrev:
En tomt kan aldrig omfatta allmän plats
Enligt definitionen av tomt i PBL kan en tomt aldrig omfatta allmän plats. Allmän plats är definierat i PBL som en gata, en väg, en park, ett torg eller ett annat område som enligt detaljplan är avsett för gemensamt behov.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ade-atgarder/en--och-tvabostad_tomt/tomt/#h-2
Apropå tomt och fastighet.
Fastighet är det du äger och kan sälja.
Tomt är ett luddigare begrepp som påverksr sådant som hemfrid och allemansrätt (obs skriver "påverkar", inte "bestämmer" över).
Ibland sammanfaller det, typiskt för mindre bostadsfastigheter.
Fastighet är det du äger och kan sälja.
Tomt är ett luddigare begrepp som påverksr sådant som hemfrid och allemansrätt (obs skriver "påverkar", inte "bestämmer" över).
Ibland sammanfaller det, typiskt för mindre bostadsfastigheter.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Skall kommunens information försvinna när elen försvinner?
Prepping, Survivalism -
Alternativ till Grannar.se för hantverkshjälp, IT hjälp etc.?
Övrigt husrelaterat -
Varför är kommunens pool dyrare än din?
Pool -
Mysbelysning för Sovrummet: Alternativ till Spotlights under Hyllorna
Belysning -
Vilket alternativ för placering av hus och garage tycker ni är bäst?
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design