F Erica Wyse skrev:
Vad har du för mått på din trall?
34x145
 
Intensivt regnande ett par dagar nu har satt lite stopp i maskineriet. Väntar också på leverans av mer trallvirke som ska komma i morgon.

Mellan regnskurarna har jag reglat upp det andra lägre trädäcket. Öppningen för spabadet krävde en liten extra stödline-konstruktion så att alla korta reglar får minst två stödpunkter. Dessutom lite klurande för att kunna gå tätt med trallen mot badet och ändå kunna öppna en stor nog service-lucka...

Regelverk för ett trädäck under konstruktion bredvid en gul vägg med fönster, med stödben och fundament.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästomme till trädäck i byggfas med reglar och stödpunkter nära husvägg och spabadets öppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
John Vestberg John Vestberg skrev:
Intensivt regnande ett par dagar nu har satt lite stopp i maskineriet. Väntar också på leverans av mer trallvirke som ska komma i morgon.

Mellan regnskurarna har jag reglat upp det andra lägre trädäcket. Öppningen för spabadet krävde en liten extra stödline-konstruktion så att alla korta reglar får minst två stödpunkter. Dessutom lite klurande för att kunna gå tätt med trallen mot badet och ändå kunna öppna en stor nog service-lucka...

[bild] [bild]
När du är klar med detta så får du bju in på lite kaffe tycker jag :crysmile:;)
OBS! Spa-avdelningen måste vara klar;)
 
  • Gilla
John Vestberg
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
När du är klar med detta så får du bju in på lite kaffe tycker jag :crysmile:;)
OBS! Spa-avdelningen måste vara klar;)
Låter som du bor i närheten? :cool:
 
Då var trallen levererad, och det högre trädäcket är färdiglagt. Klart nöjd med kvaliten på virket!

Nyfärdiglagt trädäck vid gul trävilla i skymningen, kvalitetsvirke synligt, lite belysning tänd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Danne_W och 6 till
  • Laddar…
Nu återstår "bara" att bygga trapp till det andra lägre däcket, lägga trall på det, bygga trappor från de lägre däcken ner till marken, bygga kjol, bygga upp räcket, bygga in belysning och såklart återställa marken runtom... Behöver säkert minst ett par dagar till...! :cool:;)
 
  • Gilla
Pappa1986 och 2 till
  • Laddar…
John Vestberg John Vestberg skrev:
Låter som du bor i närheten? :cool:
Inte alls, men ska på sverigeresa nästa år.:cool: Så vem vet. En smålänning på besök i foppaland kanske:crysmile:
 
Så var den andra trappan uppreglad. Gick betydligt snabbare denna gång!
Nyligen uppbyggd trätrappstomme vid hus med gul fasad och terrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
aiskylos2 och 4 till
  • Laddar…
Hur gick det med detta projekt?
 
P Pappa1986 skrev:
Hur gick det med detta projekt?
Resor och jobb har dragit ner tempot ordentligt ett tag, men nu går det framåt igen! Återkommer inom kort med uppdatering och bilder...
 
  • Gilla
Carro_D och 3 till
  • Laddar…
Wow, vilket projekt!
Rktigt fint och ser ut att passa in fint med huset!

Missat denna tråden helt men ser fram emot att följa den till sista skruven är i. :)
 
  • Gilla
MasMats
  • Laddar…
John Vestberg John Vestberg skrev:
Passar på med en fundering så länge!

Huset är byggt 1875, så det är alltid en utmaning att renovera/förändra med hjälp av nya material och fortfarande behålla den genuint gamla stilen.

För att få den nya altanen att smälta in bättre med stilen på huset vill vi nog ha en annan färg på trallen, och tänker oss att en gråaktig ton skulle passa bra.

Hur är bästa sättet att få till det med bra resultat? Olja med pigment? I så fall, oljar jag redan första säsongen eller väntar jag till våren? Eller finns det helt andra metoder som är bättre?
Hej, nu finns det ju en hel drös av olika metoder för detta men jag kan varmt rekommendera Demidekks grå terasslasyr. Jag la på den för 3 år sedan och den ser fortfarande helt ok ut, funderade i år på att lägga ett nytt lager men väntar 1 säsong till. Enligt tillverkaren ska den hålla sig 2-3 år och det kan jag skriva under på
 
  • Grå terasslasyrerad trätrall som ser välhållen ut, framför ett svart trähus, efter tre år.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
John Vestberg och 2 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
"jesus" vad häftigt, skulle man kunna säga.
600kvm låter som en dröm :)
600 kvadrat låter som en dröm - ända till man städat.
 
  • Gilla
nerx och 1 till
  • Laddar…
Ruttenrot Ruttenrot skrev:
600 kvadrat låter som en dröm - ända till man städat.
Ja det skulle nog vara det som sätter käppar i hjulen :crysmile:
 
  • Gilla
abygg och 1 till
  • Laddar…
Tjoloho Tjoloho skrev:
Hej, nu finns det ju en hel drös av olika metoder för detta men jag kan varmt rekommendera Demidekks grå terasslasyr. Jag la på den för 3 år sedan och den ser fortfarande helt ok ut, funderade i år på att lägga ett nytt lager men väntar 1 säsong till. Enligt tillverkaren ska den hålla sig 2-3 år och det kan jag skriva under på
Vi använde "samma" lasyr på vår altan (impregnerat virke, men torkat några år innan vi laserade). Kan hålla med om att det blev jättesnyggt, men efter 3-4 år började den lossna från träet i strimlor liksom - lite svårt att beskriva, men det gick att peta bort långsmala remsor. Är det fler som har samma erfarenhet av Demidekk, eller hade vi bara otur? Skulle gärna använda den på den altan vi ska bygga, men törs inte om det blir samma resultat efter några år.
 
  • Gilla
f_s_81 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.