P Pappa1986 skrev:
Kommer bli riktigt snyggt. Jabo är fina grejer som jag själv skulle vilja ha men tyvärr för dyrt. Hehe. Använd såna här bultar.
Tycker jag är kanon[bild]
Japp, blev såna skruvar till sist. Blev enormt stabilt!
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Varför inte bygga upp en stenmur framför istället för kjol?
Tycker det blir för mycket när folk bygger ner stora kjolar. Förstör altanen och framförallt huset.
Idag har du en gamnal stensockel. Låt då den fortsätta.

Kika på min gärdsgård runt altanen så ser du hur jag menar.
/estwing
 
  • Gilla
OTTO_75 och 2 till
  • Laddar…
estwing estwing skrev:
Varför inte bygga upp en stenmur framför istället för kjol?
Tycker det blir för mycket när folk bygger ner stora kjolar. Förstör altanen och framförallt huset.
Idag har du en gamnal stensockel. Låt då den fortsätta.

Kika på min gärdsgård runt altanen så ser du hur jag menar.
/estwing
Jo, det skulle iofs kunna bli riktigt snyggt, framförallt om man får till stenar som matchar befintliga stenfoten. Körde du med blandade stenar bara? Hur fäste du upp det, cementklick på varje sten?
 
  • Gilla
Tjoloho
  • Laddar…
Nej kullersten endast. Byggde som en gärdsgård
 
estwing estwing skrev:
Nej kullersten endast. Byggde som en gärdsgård
ok! Kanske ger mig i kast med det om det blir sämre väder! :cool: Stapla sten i 30 graders värme känns sådär... :sweat:
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
John Vestberg John Vestberg skrev:
ok! Kanske ger mig i kast med det om det blir sämre väder! :cool: Stapla sten i 30 graders värme känns sådär... :sweat:
Eller kjolen i samma gula färg som huset kanske? Fast det blir skitsnyggt med vit kjol med.
 
P Pappa1986 skrev:
Eller kjolen i samma gula färg som huset kanske? Fast det blir skitsnyggt med vit kjol med.
Gamla altanen hade vit kjol, och det passade bra, så därför tänker jag mig att göra likadant, men denna är som sagt både högre och bredare, så kanske upplevs som för mycket. Vi får se!
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Hur gör ni med inklädnadsbrädor vid trappor? Dvs vad klär ni in sättsteget med?

Har själv köpt några tryckade 22x145, men är inte helt nöjd. Dels var kvaliten "sådär": lite väl böjda och lätt för att spricka, och dels tycker jag att färgen är lite rödaktig i jämförelse med trallen...
 
John Vestberg John Vestberg skrev:
Hur gör ni med inklädnadsbrädor vid trappor? Dvs vad klär ni in sättsteget med?

Har själv köpt några tryckade 22x145, men är inte helt nöjd. Dels var kvaliten "sådär": lite väl böjda och lätt för att spricka, och dels tycker jag att färgen är lite rödaktig i jämförelse med trallen...
Om du ändå tänkte sätt kjol och måla den vi varför inte göra det samma här, dvs stående yta (kjol o sättsteg) vitmålat och liggande yta (plansteg o trall) i tryckat.
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Lite buskar framför altanen så blir det bra det där! Håller med dem som tror att det blir lite för påträngande med bara en stor vit kjol, men det finns som sagt organiskt material man kan lätta upp synintrycket med också. :)
 
Mazen Mazen skrev:
Om du ändå tänkte sätt kjol och måla den vi varför inte göra det samma här, dvs stående yta (kjol o sättsteg) vitmålat och liggande yta (plansteg o trall) i tryckat.
Njae, funderade på det faktiskt, men tycker det blir för plottrigt med vita inslag mellan trappstegen.

Min tanke nu är att ta trallvirket, 34x145, och försöka klyva ner tjockleken till 22x145.
 
Har inte hunnit lägga mer än fem trallbrädor och lagt dem helt tight, men i den här värmen krymper de snabbt, så jag har ett par mm glipor redan.

Hur borde jag tänka kring resten av trallen, fortfarande lägga tight eller lägga med någon mm glipa och anta att de nya brädorna redan har krympt i värmen och behöver mer utrymme när det blir fuktigare igen?

Eller borde jag dränka trallhögen och de lagda brädorna i vatten så att de sväller igen...? :D
 
Ändarna är oftast väldigt mycket torrare än längre in på trallbrädan så tänk på det vid läggning.
 
Äntligen klar med första trappen! Spontant känns det som det gick åt orealistiskt många timmar bara för en liten trapp, men jag får väl skylla på bristande erfarenhet, och att jag kanske är alldeles för petnoga med alla vinklar... :rolleyes:

"Skönt" att det bara är en likadan trapp kvar att bygga på andra sidan! :devilish:

Första frisbrädan också på plats på det högre däcket.
 
  • Nybyggd trätrapp som leder upp till ett halvfärdigt däck vid ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.