Jag la min trall (också 34x145 ) kloss an i första etappen. Nu är det upp till 8 mm springor mellan dem. Men då är de nog så torra de bara kan bli. Nu när jag lägger etapp 3 (första etappen lades i maj) så är alla brädor torra och vinna... Jag har löst det genom att fullskruva var tredje bräda och mäta in den från föregående bräda på minst 3 ställen. Jag har kört bredden 145 mm för varje bräda. Dvs jag mäter in var tredje bräda med 3x145 =435 mm.
Sen lägger jag in de båda oskruvade brädorna och tvingar dem på plats med kilar. Då får man jävligt bra kontroll över resultatet.
Optimalt är ju såklart att skruva allt dag 1 men vem har sådan lyx i dagens samhälle?
Kids kids kids. Satsa på familjen såklart. Ett trädäck är knappast viktigare är kärlek från sina nära.
 
  • Gilla
Dheri och 2 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Bra svar, helt enig!
Ger man sig in i ett byggprojekt som innebär att man skall förslka lägga all trall omgående då den torkar fort nu i värmen sMt du får plika färgskiftningar.
Oftast tar det nån dag att lägga trallen. Har man inte tid att lägga 1 dag att jobba med ett sådant stort projekt så kanske man skall ta hjälp för just denna biten istället.
Menar i te att du skall skita i din familj. Trodde ärligt du förstod det.
/estwing
 
Dags för en kort projektuppdatering! :)

Nybyggt trätrall på däck med synliga skruvhuvuden och frisbräda mot stenvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trallen nu klar på det första lägre däcket!

Jag hade en del trallbrädor med mörkare (brunare) färgton, så jag valde att använda dessa för frisen så att den framträder lite tydligare. Antagligen kommer man inte märka så stor skillnad om några år, men just nu ger det en trevlig effekt!

Den uppmärksamme ser att jag var tvungen att jacka ur frisbrädan mot väggen så att den följer stenfotens utstickande partier.

Lät trallen på kortsidan närmast i bilden falla ut hela längder och kapade sedan allt med sänksågen. Fungerade bättre än jag hade hoppats på, men blev både dubbel- och trippelmätning innan... :cool:
 
  • Gilla
olomar och 6 till
  • Laddar…
Beställde ett paket med 6 st decklights med "keps" (som riktar ljuset neråt) från märke inLED:

Decklight med keps från inLED monterad på en träyta, riktad nedåt med ett svagt lysande ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får dem levererade i morgon, och om de känns ok från utseende och kvalitet hamnar det två på varje stående täckbräda på trappen.
 
Trallen ser riktgt fin ut, vart köpte du dom?
 
Har också börjat lägga trallen på det högre däcket, vinklar och stolpinpassning gör att det tar lite extra tid, men förhoppningsvis blir jag klar i morgon med den trallen.

Omonterad trall på ett pågående däckbygge med vita stolpar och trädäcksram i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
En liten översiktsbild för att få bättre känsla för hur helheten kommer att te sig...
Översiktsbild av ett gult hus med vita fönster och en nybyggd trätrappa och terrass i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
F Erica Wyse skrev:
Trallen ser riktgt fin ut, vart köpte du dom?
Tack! Köpte dom från en bygghandel här i Örnsköldsvik som heter Nordemans Jern. De har något som de kallar "plusvirke" som är den bättre sorteringen från deras leverantör. Osäker på vem de köper av, möjligen Södra...
 
Hann inte helt klart trallen på det större däcket idag!

Hade underskattat hur mycket spill det blev, trots att jag försökte få ut så stora längder som möjligt. Tillbaka till bygghandeln i morgon och skaffa mer... :rofl: Skulle gissa på ytterligare 300-400 lpm.

Flygbild så länge...

Ofullständigt trädäck under uppbyggnad, sedd uppifrån med synliga trallbrädor och stolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Passar på med en fundering så länge!

Huset är byggt 1875, så det är alltid en utmaning att renovera/förändra med hjälp av nya material och fortfarande behålla den genuint gamla stilen.

För att få den nya altanen att smälta in bättre med stilen på huset vill vi nog ha en annan färg på trallen, och tänker oss att en gråaktig ton skulle passa bra.

Hur är bästa sättet att få till det med bra resultat? Olja med pigment? I så fall, oljar jag redan första säsongen eller väntar jag till våren? Eller finns det helt andra metoder som är bättre?
 
Vänta något/några år så blir den naturligt grå.
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
E
Jäkligt fin altan och fint trallvirke. Vad kostade den per lpm och vilka längder fanns? Trallen som jag köpt på byggmax, k-rauta, hornbach o bauhaus ser för j-lig ut jmf med denna!
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
E erkka skrev:
Jäkligt fin altan och fint trallvirke. Vad kostade den per lpm och vilka längder fanns? Trallen som jag köpt på byggmax, k-rauta, hornbach o bauhaus ser för j-lig ut jmf med denna!
Håller helt med dej Erkka.
Jag bor i Stockholms området och funderar på om jag ska ringa dom på måndag och se om man kan få tag på samma leverantör här. Jag kan berätta vad dom säger om du är intresserad?
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
E
F Erica Wyse skrev:
Håller helt med dej Erkka.
Jag bor i Stockholms området och funderar på om jag ska ringa dom på måndag och se om man kan få tag på samma leverantör här. Jag kan berätta vad dom säger om du är intresserad?
Absolut! Gärna! Bor själv i Stockholms området så då delar vi säkert samma erfarenhet av utbudet här :)
 
John Vestberg John Vestberg skrev:
Tack! Köpte dom från en bygghandel här i Örnsköldsvik som heter Nordemans Jern. De har något som de kallar "plusvirke" som är den bättre sorteringen från deras leverantör. Osäker på vem de köper av, möjligen Södra...
Vad har du för mått på din trall?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.