Hej alla byggmästare!
Jag har tänkt bygga en altan på vårt suterränghus nu i vår och vill gärna dela med mig av processen. Eftersom detta blir mitt största bygge hittills är jag också ute efter feedback från er kunniga.
Så här ser planerna ut just nu:
Det blir en rejäl altan på cirka 50 kvm (12,6 m x 4 m) plus en trappa.
Fundamentet består av en 40x40x10 cm betongplatta på 5 cm markisolering, baserat på hur professionella snickare har byggt mina grannars altaner. Underlaget består idag av dräneringsgrus. Planen är att sätta justerbara stolpskor i betongplattorna, åtminstone där marken är så låg att stolpar behövs. Resten är jag osäker på – kan det vara en bra idé att placera 98x98 stolpar direkt på betongen med syllpapp mellan, eller blir det för ostabilt?
Altanen kommer inte att förankras i huset enligt bostadsrättsföreningens krav. Därför planerar jag tre bärlinor av dubbla 48x198 med cirka 1,5 meters mellanrum. Ovanpå dessa kommer reglar på 48x148 med 60 cm cc, samt ett utskjut på 50 cm på båda sidor av de yttersta bärlinorna.
Trappan har jag minst koll på i nuläget. Den i skissen har inte helt exakta mått, utan är mest där för visualiseringens skull. Alla tips tas därför tacksamt emot, särskilt gällande fundamentet, eftersom den inte heller ska fästas i huset.
Här är skisserna:
Jag har tänkt bygga en altan på vårt suterränghus nu i vår och vill gärna dela med mig av processen. Eftersom detta blir mitt största bygge hittills är jag också ute efter feedback från er kunniga.
Fundamentet består av en 40x40x10 cm betongplatta på 5 cm markisolering, baserat på hur professionella snickare har byggt mina grannars altaner. Underlaget består idag av dräneringsgrus. Planen är att sätta justerbara stolpskor i betongplattorna, åtminstone där marken är så låg att stolpar behövs. Resten är jag osäker på – kan det vara en bra idé att placera 98x98 stolpar direkt på betongen med syllpapp mellan, eller blir det för ostabilt?
Altanen kommer inte att förankras i huset enligt bostadsrättsföreningens krav. Därför planerar jag tre bärlinor av dubbla 48x198 med cirka 1,5 meters mellanrum. Ovanpå dessa kommer reglar på 48x148 med 60 cm cc, samt ett utskjut på 50 cm på båda sidor av de yttersta bärlinorna.
Trappan har jag minst koll på i nuläget. Den i skissen har inte helt exakta mått, utan är mest där för visualiseringens skull. Alla tips tas därför tacksamt emot, särskilt gällande fundamentet, eftersom den inte heller ska fästas i huset.
Här är skisserna:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Hur har du med tjäle där du bor?H Hobbyhubby skrev:Hej alla byggmästare!
Här är skisserna:[bild][bild][bild][bild][bild]
Bor själv i norra Sverige och skulle inte bygga sådär, hade istället gjutit rör ner till frostfritt, blir dyrare men mindre risk att altan skevar iväg efter en vinter.
Tack för din input!M Menotell skrev:
Jag bor strax utanför Oslo där tjäldjupet är mellan 1-1,2m. Själv hade jag nog också gått för den lösningen, men efter rekommendation från snickarna som byggde de andra altanerna i föreningen bör man bygga på flytande plintar. Hade nåt med grunden och jordtryck att göra har jag för mig. Har du någon erfarenhet av den typen av plintar?
Om alla andra i området bygger på det sättet och det funkar bra, samt att proffsen rekommenderar det, så är det ju svårt att säga emot.H Hobbyhubby skrev:Tack för din input!
Jag bor strax utanför Oslo där tjäldjupet är mellan 1-1,2m. Själv hade jag nog också gått för den lösningen, men efter rekommendation från snickarna som byggde de andra altanerna i föreningen bör man bygga på flytande plintar. Hade nåt med grunden och jordtryck att göra har jag för mig. Har du någon erfarenhet av den typen av plintar?
Har byggt en del altaner och annat på plattor och det funkar helt ok, men risken för att det sjunker eller kryper upp är helt klart större.
Du ser ju även ut att ha riktigt dålig åtkomst till stolparna på ena sidan om dom skulle behöva justeras.
I kort, det kommer säkert gå fint som du planerat, och om byggarna som känner och verkar i området har en rimlig anledning så ska du såklart lyssna på dom.
Men... När man ändå ska lägga tusentals kr på något till sitt eget hem tycker jag det kan vara värt någon tusenlapp extra för att slippa huvudvärk i framtiden.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ventilation av källargång på 70-tals suterränghus
Ventilation -
Tips på hantverkare Sala/Avesta - Altanbygge
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Altanbygge - vilka mått på virket?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Suterränghus från 70-talet -fallgropar?
Köpa & Sälja hus -
Altanbygge - inspiration