33 304 läst · 35 svar
33k läst
35 svar
Altan med valmat plåttak
Det var nånstans här jag började inse en stor tabbe. De diagonala takbjälkarna kan inte kan bli 45° med våra mått (6m x 3,8m) - det får man om takets bredd är dubbelt så stor som djup, om man drar ihop diagonalerna vid fasaden. Nu hade vi dessutom snöat in på att ha en ”platt nock” och drog isär diagonalerna ca 1,4m, med konsekvensen att vinkeln blir ännu mindre (eller större?).
Vad jag började förstå först nu var att takutsprånget skulle diffa framåt och åt sidorna. Vid t ex 45cm överhäng framåt skulle det bli endast typ 25cm åt sidorna. Suck, bara att bryta ihop ett par dar och leta nya krafter.
Började googla lösningar och hittade ett par bilder där man förlänger lite åt sidorna, vilket medför att takfotsbrädorna blir lite smalare:
Tillsamman med att putta ut diagonalerna lite, alltså så att de inte är riktigt centrerade över hörnstolparna, så blev skillnaden i överhäng acceptabel:
Ovan ser man även att takregeln till vänster har fått pallas upp. Takets ”sidor” lutar in mot fasaden med knappt 1 cm per meter, vilket inte är nån stor katastrof. Antar att det beror på att diagonalerna inte är 45°. Det kan säkert nån ingengör förklara
Vad jag började förstå först nu var att takutsprånget skulle diffa framåt och åt sidorna. Vid t ex 45cm överhäng framåt skulle det bli endast typ 25cm åt sidorna. Suck, bara att bryta ihop ett par dar och leta nya krafter.
Började googla lösningar och hittade ett par bilder där man förlänger lite åt sidorna, vilket medför att takfotsbrädorna blir lite smalare:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Tillsamman med att putta ut diagonalerna lite, alltså så att de inte är riktigt centrerade över hörnstolparna, så blev skillnaden i överhäng acceptabel:
Logga in
Skapa konto
Ovan ser man även att takregeln till vänster har fått pallas upp. Takets ”sidor” lutar in mot fasaden med knappt 1 cm per meter, vilket inte är nån stor katastrof. Antar att det beror på att diagonalerna inte är 45°. Det kan säkert nån ingengör förklara
Hade ingen vidare plan på hur övriga takreglar skulle placeras...fick bli lite på känn, blev rätt ok till slut:
Även ställning på plats. Har en jäkla bra (läs billig) kontakt för det.
Här har råsponten börjat komma på.
Fick en del blånad på konstruktionen innan taket kom på. Allt behandlades med PrickFri i höstas, för att sedan nu i våras tvättas igen innan målning.
Logga in
Skapa konto
Även ställning på plats. Har en jäkla bra (läs billig) kontakt för det.
Här har råsponten börjat komma på.
Fick en del blånad på konstruktionen innan taket kom på. Allt behandlades med PrickFri i höstas, för att sedan nu i våras tvättas igen innan målning.
Kul tråd som jag skulle haft nytta av för ett par år den när jag byggde vår altan i liknade stil.
Storleken på min är ca8000x4500,
Var från början helt inne på att ”sneda delen” skulle vara 45 grader men då blev reglarna väldigt långa med tanke på djupet. Köpte taket från Land plåt i Lidköping mycket nöjd med både plåt och service. Jag var dock inte så seriös så jag isolerade taket. I stället för råspont så la jag 95 dubbelfasspont upp och ner för att få en snygg insida.
Var från början helt inne på att ”sneda delen” skulle vara 45 grader men då blev reglarna väldigt långa med tanke på djupet. Köpte taket från Land plåt i Lidköping mycket nöjd med både plåt och service. Jag var dock inte så seriös så jag isolerade taket. I stället för råspont så la jag 95 dubbelfasspont upp och ner för att få en snygg insida.
Snyggt jobbat! Mycket fina detaljer.P Pergunnaroberg skrev:Kul tråd som jag skulle haft nytta av för ett par år den när jag byggde vår altan i liknade stil.
Vi valde bort isolering i taket till slut.
Bra tråd! Men skulle behövt läsa den tidigare. Har precis hamnat i liknande situation med hörnvinkeln... Får kanske korta av överhänget/takfoten lite7ender skrev:Det var nånstans här jag började inse en stor tabbe. De diagonala takbjälkarna kan inte kan bli 45° med våra mått (6m x 3,8m) - det får man om takets bredd är dubbelt så stor som djup, om man drar ihop diagonalerna vid fasaden. Nu hade vi dessutom snöat in på att ha en ”platt nock” och drog isär diagonalerna ca 1,4m, med konsekvensen att vinkeln blir ännu mindre (eller större?).
[bild]
[bild]
[bild]
Logga in
Skapa konto
Ja, det ser inte ut att vara för sent. Om du snedkapar änden på diagonalbjälken kan du nog jämna ut med iaf några värdefulla cm.Topsy67 skrev:
Jag har nu underkant takfotsbräda 40cm/34cm och den skillnaden lider jag inte alls av.
Som jag skrivit i en annan tråd tyckte plåtis att typ av underlagspapp var helt oväsentlig. Medan det i div produktbeskrivingar verkar vara superviktigt med rätt papp till bandtäckning. Jag vågade inte chansa. Självklart dyrare än övriga:
Pappen på, nu kan det regna. Klammrade dolt med galvat, inte rostfritt som vissa pappmärken rekommendrar.
Takavvattningen monerades (av plåtis, ingick) efter pappen. Det blev ställbara rännkrokar för enkelhetens skull (iaf för mig). Den ”skarpa” rörböjen skymtar, var nåt vi kostade på oss. Fick det inte specat men de måste kosta flera hundra mer per styck än rundade standardböjar, men helt klart värt.
Logga in
Skapa konto
Pappen på, nu kan det regna. Klammrade dolt med galvat, inte rostfritt som vissa pappmärken rekommendrar.
Logga in
Skapa konto
Takavvattningen monerades (av plåtis, ingick) efter pappen. Det blev ställbara rännkrokar för enkelhetens skull (iaf för mig). Den ”skarpa” rörböjen skymtar, var nåt vi kostade på oss. Fick det inte specat men de måste kosta flera hundra mer per styck än rundade standardböjar, men helt klart värt.
Nu blev det plåtslagarens tur. Vi våndades över valet av färg på plåten; tegelröd eller mörkröd.
Ibland ser man tak som ser alldeles för orange ut (kan ju ha varit nåt annat fabrikat), så vi lutade åt att välja ett tag åt att välja den mörka. Tror våra provbitar är från Plannja. Det blev dock tegelröd till slut och det ångrar vi inte.
Plåtis kollega hade glömt falsmaskinen på andra sidan stan, så det blev till att handjaga:
Nästan klart:
Plåten klar till första snön i slutet av november:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ibland ser man tak som ser alldeles för orange ut (kan ju ha varit nåt annat fabrikat), så vi lutade åt att välja ett tag åt att välja den mörka. Tror våra provbitar är från Plannja. Det blev dock tegelröd till slut och det ångrar vi inte.
Plåtis kollega hade glömt falsmaskinen på andra sidan stan, så det blev till att handjaga:
Logga in
Skapa konto
Nästan klart:
Logga in
Skapa konto
Plåten klar till första snön i slutet av november:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Efter paus i december var det i januari dags att börja leka lite med hur staketet ska se ut. Allt målas sedan inomhus under vintern. Spjälorna är 15x69 planhyvlat, 20 kr/m på Byggmax. De sattes till slut glesare än på bilden.
Logga in
Skapa konto
Målardags i mitten av april. Otroligt drygt att måla tak med alla dessa prång, ryggen har inte hämtat sig än.
Lite bilder:
Lite bilder:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kul att se! Byggde något liknande för tre år sen, men min veranda gick runt huset och var därmed lika djup som bred i hörnet. Fick således inga problem med att ha 45 grader.
Valde också att måla allt tak innan det monterades, ett bra beslut. Glömde dock att behandla med Prickfri eller motsvarande, vilket var en miss. Ska köra mögeltvätt på hela alltet nästa vecka, på förekommen anledning.
Valde också att måla allt tak innan det monterades, ett bra beslut. Glömde dock att behandla med Prickfri eller motsvarande, vilket var en miss. Ska köra mögeltvätt på hela alltet nästa vecka, på förekommen anledning.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sioo:x pålagt kring Valborg. Det skrivs ju en del skit om sioo, men nu blev det så.
Blev lite orolig när det efter några dagar såg ut såhär:
...men det var inget att oroa sig för. Tydligen accelereras processen av vatten, så när regnvattnet pärlar sig på ytan blir det så. Eftersom vi har trall både utanför och under tak spolar vi av golvet under tak nån gång i veckan för att jämna ut skillnaden.
Efter en månad:
Logga in
Skapa konto
Blev lite orolig när det efter några dagar såg ut såhär:
Logga in
Skapa konto
...men det var inget att oroa sig för. Tydligen accelereras processen av vatten, så när regnvattnet pärlar sig på ytan blir det så. Eftersom vi har trall både utanför och under tak spolar vi av golvet under tak nån gång i veckan för att jämna ut skillnaden.
Efter en månad:
Logga in
Skapa konto
Dags för staketet. Vi hade alltså provmonterat en del i vintras och sen målat det mesta nere i källaren. Konstruktionen togs från denna video:
Överliggaren är en allmogeprofil från Jabo. De kommer bara i 2,4 m så det har blivit en del spill. Underliggaren är en 95mm råspånt (hyvlade sidan ut) som fasats av 45 gr. Hade jag gjort om det hade jag valt en 70mm och något mindre fasat än 45 gr.
En del av beslagen som yttre underliggare skruvas i började rosta vid provmonteringen, så dessa rostskyddsprejades. Såg galvade ut och de heter staketbeslag, så de borde ju vara rostskyddade. Hade en sprejflaska som jag senast använde 2005, tror jag. Den som spar han har
Eftersom sektionerna inte är lika långa nojade jag över att det skulle bli fult med olika mellanrum mellan spjälorna, men jag tycker det är väldigt förlåtande. Det kan säkert diffa en cm utan att man reagerar.
Staketet typ klart (ska bara målas på en del ställen) med stolparna kapade i rätt längd och stolphattarna på:
Dekorlisten under överliggaren är en enkel läkt som fasats av.
Överliggaren är en allmogeprofil från Jabo. De kommer bara i 2,4 m så det har blivit en del spill. Underliggaren är en 95mm råspånt (hyvlade sidan ut) som fasats av 45 gr. Hade jag gjort om det hade jag valt en 70mm och något mindre fasat än 45 gr.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
En del av beslagen som yttre underliggare skruvas i började rosta vid provmonteringen, så dessa rostskyddsprejades. Såg galvade ut och de heter staketbeslag, så de borde ju vara rostskyddade. Hade en sprejflaska som jag senast använde 2005, tror jag. Den som spar han har
Eftersom sektionerna inte är lika långa nojade jag över att det skulle bli fult med olika mellanrum mellan spjälorna, men jag tycker det är väldigt förlåtande. Det kan säkert diffa en cm utan att man reagerar.
Staketet typ klart (ska bara målas på en del ställen) med stolparna kapade i rätt längd och stolphattarna på:
Logga in
Skapa konto
Dekorlisten under överliggaren är en enkel läkt som fasats av.
Redigerat: