P
useless useless skrev:
I princip räknas allt som påverkar fastighetens värde. En relativt stor och nybyggd altan borde påverka värdet.
Värdet ja. Men man kan inte dra det som dolt fel.

Jo, läs lagen. Det finns inga undantag eller specifikationer på vilka typer av byggnader och tillbehör som ingår. dolt fel gäller hela fastigheten.

Därmed inte sagt att just det här specifika fallet är ett klart dolt fel.

Gick som sagt nyligen igenom en tvist och vann angående dolt fel och det var inte säljaren som hade byggt fel utan tidigare ägare men säljarna/säljarnas försäkringsbolag åkte på det ändå. Juristen som hjälpte oss nämnde något om att säljarna i sin tur eventuellt kunde stämma sina säljare om det gått mindre än 10 år sedan deras köp, vet inte alls om det stämmer men det nämndes i alla fall men inget dom valde att göra.

När det gäller upplysningsplikten som säljare får jag göra en pudel jag uttryckte mig lite slarvigt och överdrivet. Man får naturligtvis inte ge vilseledande information osv men behöver inte upplysa om allt hemmapul bara om det är uppenbart att hemmapulet skapat ett problem som inte går att hitta för köparen via normal besiktning.

Upplysningsplikten är sjukt luddig och otydlig, men oavsett så är det inte så att det är extra lätt att bli ersättningsskyldig för dolt fel för att man undanhöll information så det skadar inte (annat än etiskt) att vara tyst. O andra sidan kommer man oftast undan ersättningskraven om man gett information om än så vag vilket någonstans kanske är en motsägelse till förra meningen =)

Dolt fel eller inte, det har gjorts utfästelser om ny altan, och det är fuskbyggd. Det är rimligt att diskutera en ersättning.

Eftersom jag själv ofta läser trådar som engagerar väldigt mycket i början men som man kanske inte alltid få se hur det löste sig så kommer här en liten uppdatering.

Sommaren spenderades med att
Byta tak på garage (det som egentligen var det enda vi skulle göra)
Renovera hela insidan av garaget
Ny el i garage med en egen matning och central
Ny belysning ute
Ny altan med inbyggd blomlåda och spaljé
Bredare uppfart med plats för 2 bilar
Lite småfix är kvar pga vinter, snö(som ju som bekant uteblev ironiskt nog) och tillökning i familjen
Renoverat garage med nytt tak, vit garageport och uppdaterad exteriör inklusive ny altan med spaljé och breddad uppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd träaltan med inbyggd blomlåda och spaljé vid husets ingång under kvällsbelysning.
Skapa konto
Renoverat garage interiör med arbetsbänkar, verktygsförvaring och ny elinstallation.
Skapa konto
Nybyggd träaltan med inbyggd blomlåda och ett träspaljé i uppbyggnadsfasen, oavslutade arbetsmaterial synliga.
Skapa konto
Nyrenoverad husgrund med singel och kantsten vid en uppfart.
Skapa konto

• Gilla
em72 och 10 till
  • Laddar…
J
Kanonfint!

• Gilla
Akronym
  • Laddar…
A Akronym skrev:
Nej bygga nytt det gör jag bäst själv. Det är bara det tråkiga i att behöva riva upp det som såldes som "nyrenoverat"
Kan man se i kortändan att det är 2 lager?
Kan man på något sätt se att det är ett lager ovanpå ett annat är det inte ett dolt fel, exempelvis om du lägger dig på knä och tittar mellan springorna, Är det då trä under altanbrädorna mellan varje springa så ser man ju att det är ett annat golv under.
Ligger alla brädor så kloss an varann att det i princip blir en sjö på altangolvet när det regnar, samtidigt som du inte kan se på ändträt att det är 2 lager då kan du ha något att komma med.
Men ingen ide dra det till rätten eller så, alldeles för lite pengar. Prata med säljarna, fråga om de pyntar för det nya virket.

Nu är det hela passerat och jag valde tillslut att inte ägna mer tid på att jaga säljaren.
Men den gamla ruttna altanen slutade en bit in närmre huset än den "nya" och på övriga sidor mötte den emot vårt och grannens garage. Så gick inte att se utan att riva bort änden som var mot uppfarten. Och det hade inneburit att riva hela spaljén som var där

Nu ligger den fritt från båda garagen, ca 5 cm mellan fris och dropplisten på panelen. Dessutom är den bara i en höjd så det är betydligt luftigare under nu :)

• Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.