Fast det finns ju ingen lag som säger att man måste följa standarder och göra saker på ett visst sätt i ens eget hus. (utom i vissa väldigt speciella fall)

Säljaren kanske lessnade på den ruttna altanen och tyckte det var en bra ide att lägga på ny trall ovanpå för flera år sen, innan han ens funderade på att sälja, det är ju helt upp till honnom att göra så.

En jurist skulle säkert hävda att säljaren inte tyckte det var något fel och därför inte upplyste om det - altanen var ju fin att se på och fungerade bra. Är det dessutom så att man kunde se dubbla lager i nån springa eller en kant så lär det knapapsyt anses som dolt av den anledningen heller.

Jag vet inte hur det skulle bedömas rättsligt, men jag skulle då inte vara tvärsäker på att få rätt om jag gick vidare.

• Gilla
MatCan
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Fast det finns ju ingen lag som säger att man måste följa standarder och göra saker på ett visst sätt i ens eget hus. (utom i vissa väldigt speciella fall)

Säljaren kanske lessnade på den ruttna altanen och tyckte det var en bra ide att lägga på ny trall ovanpå för flera år sen, innan han ens funderade på att sälja, det är ju helt upp till honnom att göra så.

En jurist skulle säkert hävda att säljaren inte tyckte det var något fel och därför inte upplyste om det - altanen var ju fin att se på och fungerade bra. Är det dessutom så att man kunde se dubbla lager i nån springa eller en kant så lär det knapapsyt anses som dolt av den anledningen heller.

Jag vet inte hur det skulle bedömas rättsligt, men jag skulle då inte vara tvärsäker på att få rätt om jag gick vidare.
Nja, man får som du säger göra lite hur som helst med tex en altan, även bygga in en rutten altan och dölja det ordentligt så det blir snyggt om man vill det, det finns ingen lag mot sådana dumheter. Däremot finns det regler om att man vid försäljning måste upplysa köparen om dumheterna eftersom det inte följer byggstandard (varken nuvarande eller den som gällde när altanen byggdes), vad köparen kan förvänta sig och inte går att upptäcka vid okulär besiktning.

Det hade räckt att skriva några ord på pappret mäklaren ber säljaren att fylla i. Typ "altan inte byggd av fackman enligt rådande standard" för att säljaren ska ha ryggen fri.

P Pettttter skrev:
Nja, man får som du säger göra lite hur som helst med tex en altan, även bygga in en rutten altan och dölja det ordentligt så det blir snyggt om man vill det, det finns ingen lag mot sådana dumheter. Däremot finns det regler om att man vid försäljning måste upplysa köparen om dumheterna eftersom det inte följer byggstandard (varken nuvarande eller den som gällde när altanen byggdes), vad köparen kan förvänta sig och inte går att upptäcka vid okulär besiktning.

Det hade räckt att skriva några ord på pappret mäklaren ber säljaren att fylla i. Typ "altan inte byggd av fackman enligt rådande standard" för att säljaren ska ha ryggen fri.
Det förutsätter dock att säljaren vet det... jag har så många kompisar som har så dålig koll så det är ett rent under att de vet hur man andas :)

• Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
M MatCan skrev:
Det förutsätter dock att säljaren vet det... jag har så många kompisar som har så dålig koll så det är ett rent under att de vet hur man andas :)
Ur det perspektivet är ju allt hemmafixande ok undantaget el. Och vi måste lita på TS. Säger han att det inte gick att se så gick det inte. Springorna ser täta ut och kanterna kanske hade en list.

M MatCan skrev:
Att säljarna upplyser köparna om felet förutsätter att dom förstår det ja. Att dom har krav på sig att upplysa köparna om felet förutsätter absolut inte att dom förstår det.

Sedan är det ju väldigt vanligt att det inte är säljarna som skapat problemet/fuskat/haft otur utan tidigare ägare. Tyvärr räddar inte ens det dom undan ansvar.

Med andra ord, var så ärliga men vaga som möjligt vid försäljning och skaffa dolt fel försäkring.

elpaco elpaco skrev:
Ur det perspektivet är ju allt hemmafixande ok undantaget el. Och vi måste lita på TS. Säger han att det inte gick att se så gick det inte. Springorna ser täta ut och kanterna kanske hade en list.
Kanterna kanske inte hade en list :)

Ja allt hemmafixande är ok utom el. Du får göra hur dåligt jobb som helst så länge du håller dig inom de regler som finns gällande tex bygglov och handikappanpassning.
Försäkringsbolaget kommer dock inte hålla med tex vid en vattenskada men det är en annan fråga.

TS säger inte att det inte gick att se. Han säger att dom inte kände lukt samt ”Och trallen såg ok ut”.
Jag hävdar ändå att det mycket väl kan ha funnits tecken på att en fördjupad undersökning var nödvändig. De vet vi inte.
Jag tror inte vi kommer att komma överens här.
Jag hävdar att det inte är ett solklart dolt fel, antagligen inte ens ett troligt dolt fel. Vill TS dra det som ett dolt fel så får han göra det. Jag skulle aldrig ha gjort det.
Jag kanske hade påpekat det för säljaren i hopp om någon form av ersättning, men antagligen inte. Bättre att spara på krutet tills den dag det verkligen behövs.

Om du inte litar på TS version är det meningslöst att försöka ”hjälpa till”.

Och du har ett utmärkt svar ovanför om skillnaden mellan att bygga som ett klantarsel och sälja detsamma.

elpaco elpaco skrev:
Ja men vilken version då? Du hänvisar ju till något som han inte skrivit. Dessutom ser vissa springor ut att vara upp till 5mm så med en ficklampas hjälp så ser man ner i dom.

Wow. Nu blev det många svar. Ska försöka sammanfatta lite.

Vi tittade på huset 3 gånger och upptäckte inte något konstigt med altanen då. Varken lukt eller att den kändes konstigt att gå på (den kändes för övrigt bra även nu precis innan vi rev den)
När vi rivit första 2 brädorna där det var som mest ruttet under så gick vi och försökte se hur mycket av trallen som var lagd ovanpå gammal trall. Det gick inte att se med blotta ögat i dagsljus så vi fick trycka ner en kniv mellan brädorna för att känna. Trallen var skruvad ganska tajt, ca 2mm glapp, även om jag tycker det är lite tajt så bör det inte vara tillräckligt för att kunna gissa sig till detta scenario

En sak som slagit mig under rivningen är att vi då kunde se början till beväxning mellan brädorna vilket får mig att fundera på om trallen nyligen var tvättad med högtryck när vi var på visning

Jag förstår att det kanske är trivialt att tvista om men det är inte första grejen som dykt upp.
När vi bytte en frånluftsfläkt i ett badrum upptäcktes att frånluftskanalen inte mötte hålet för fläkten - fuktig luft pumpades rätt ut i väggen och kall luft utifrån fyllde väggen när fläkten stod stilla.

Angående besiktning så ingick inte garaget och altanerna. Vet inte om det är någon sort praxis.

Tyvärr är huset köpt av en person som endast ägde det i ca 1 år pga att hen blev sjuk. Så trallen och badrum är gjort av ägaren innan dess

Jaja vi kan ju glädjas åt att hur dåligt jag än skulle lyckas lägga den nya trallen så kan det omöjligt bli sämre

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Men hur han det lukta "unket" från lite trä som ligger och ruttnar ute i det fria?
Växter växer upp, lever, dör och ruttnar.
Inte luktar det ruttet när man är ute och vandrar i skogen, fast det troligen finns massor med tall- björk- och aspträd och -stubbar som har dött och håller på att ruttna ner.
För att inte tala om alla komposthögar som väl vi alla har i ett hörn i trädgården.
Där ligger allt möjligt och multnar (=ruttnar) ner till mull.

Varför luktar det unket?
Ingen luft mellan gammal och ny trall, så fukt samlas och någon viss sorts mögel gror där?

elpaco elpaco skrev:
Du väljer dessutom att tro att TS har superkoll. Han kan ju vara i stort sett lika okunnig som säljaren och tycka att det ser ok ut trots att det finns stora uppenbara brister.
Jag säger inte att det är så men vi vet faktiskt väldigt lite så det är farligt att dra slutsatser utifrån den lilla info som presenterats.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men hur han det lukta "unket" från lite trä som ligger och ruttnar ute i det fria?
Växter växer upp, lever, dör och ruttnar.
Inte luktar det ruttet när man är ute och vandrar i skogen, fast det troligen finns massor med tall- björk- och aspträd och -stubbar som har dött och håller på att ruttna ner.
För att inte tala om alla komposthögar som väl vi alla har i ett hörn i trädgården.
Där ligger allt möjligt och multnar (=ruttnar) ner till mull.

Varför luktar det unket?
Ingen luft mellan gammal och ny trall, så fukt samlas och någon viss sorts mögel gror där?
Trallen ligger mellan 3 huskroppar. Så det blir väldigt dåligt luftutbyte.
Och ja, trallen låg alltså skruvad dikt an på den gamla. Ingen luftspalt eller uppregling emellan unket kanske inte är bästa ordet, det luktade mull.

Den gamla trallen var alltså så pass fuktig att det rann vatten ur den om man tryckte med kobenet

M MatCan skrev:
Du väljer dessutom att tro att TS har superkoll. Han kan ju vara i stort sett lika okunnig som säljaren och tycka att det ser ok ut trots att det finns stora uppenbara brister.
Jag säger inte att det är så men vi vet faktiskt väldigt lite så det är farligt att dra slutsatser utifrån den lilla info som presenterats.
Det dumma är väl att jag ändå har rätt bra koll. Men såg som sagt inga indikationer på att närmre kontroll behövdes och hade aldrig kunnat gissa mig till detta utan att riva bort en bräda ändå. Vill ändå tro att de flesta hade haft rätt långt till att lyfta en bräda i trallen om det inte såg/kändes uppenbart fel

• Gilla
emmel och 1 till
  • Laddar…
Det går ju inte för oss här på forumet att ha någon uppfattning om hur svårt eller lätt detta fel borde kunnat upptäckas. Men även en altan ingår helt solklart i undersökningsplikten, och besiktningar undantar oftast allt utanför huset.

Men som flera varit inne på. Detta kan knappast vara så dyrt att fixa, att det skulle påverkat priset på huset om du hade känt till lösningen före köp. Därmed skulle det ev. med stor tvekan kunna vara ett dolt fel, men som du ändå inte får någon ersättning för.

A Akronym skrev:
Det dumma är väl att jag ändå har rätt bra koll. Men såg som sagt inga indikationer på att närmre kontroll behövdes och hade aldrig kunnat gissa mig till detta utan att riva bort en bräda ändå. Vill ändå tro att de flesta hade haft rätt långt till att lyfta en bräda i trallen om det inte såg/kändes uppenbart fel
Ja det tror jag också att du har.
Jag ville bara poängtera att man inte utifrån den info som gavs inte skulle dra förhastade slutsatser.
Det var inge illa menat och jag hoppas att du inte tog det så.
I den här typen av trådar så får man bara info från en part och med väldigt lite information så säger en del tvärsäkert att det är ett dolt fel.
Det är ju inte speciellt hjälpsamt eftersom det i praktiken inte är så enkelt.
Nu har det ju framkommit att altanen inte besiktats och då hamnar ju detta i ett svårare läge för dig om du nu skulle välja att försöka dra det som ett dolt fel, vilket jag nu antar att du inte kommer att göra.
Den infon hade vi inte i början av tråden men trots det så skriker folk dolt fel.
Hursomhelst så har jag nu fått fram min syn på det så jag önskar dig lycka till med den nya altanen. :)
God natt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.