Hej,
Jag ska bygga en altan på vår baksida. Se bild.
Altanen ska vara ca 70 cm över marknivå så den är parallell med de tre dörrar vi har (markerade i gult).
Den ska gå längs med hela långsidan, ca 13 meter, och vara 4 meter djup.
Längs med halva långsidan finns en stenbelagd uteplats (markerad i rött) ca 30 cm ovan mark, den andra halvan är i dagsläget grus på marknivå (markerat i grönt).
Hur ska jag tänka med grundarbetet. Ska jag gjuta plintar? Gräva ner färdiga plintar? Eller finns det någon lösning där jag inte behöver gräva? Alltså använda sten/plattor/annat ovan mark?
Jag ska bygga en altan på vår baksida. Se bild.
Altanen ska vara ca 70 cm över marknivå så den är parallell med de tre dörrar vi har (markerade i gult).
Den ska gå längs med hela långsidan, ca 13 meter, och vara 4 meter djup.
Längs med halva långsidan finns en stenbelagd uteplats (markerad i rött) ca 30 cm ovan mark, den andra halvan är i dagsläget grus på marknivå (markerat i grönt).
Hur ska jag tänka med grundarbetet. Ska jag gjuta plintar? Gräva ner färdiga plintar? Eller finns det någon lösning där jag inte behöver gräva? Alltså använda sten/plattor/annat ovan mark?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enda sättet att komma undan grävning, som jag ser det, är att använda markskruv/jordankare och då behöver marken vara tillräckligt stabil för att skruvarna inte ska sjunka med tiden och vara tillräckligt "stenfri" för att kunna sätta skruven.
Om du vill lägga plattor så kommer du iaf behöva gräva bort grässvålen och sen lägga markduk och ett lager makadam som komprimeras/"paddas".
Om du vill lägga plattor så kommer du iaf behöva gräva bort grässvålen och sen lägga markduk och ett lager makadam som komprimeras/"paddas".
Hej!T Testarn skrev:Enda sättet att komma undan grävning, som jag ser det, är att använda markskruv/jordankare och då behöver marken vara tillräckligt stabil för att skruvarna inte ska sjunka med tiden och vara tillräckligt "stenfri" för att kunna sätta skruven.
Tack för svar! Angående markskruv så ska underlaget vara gammal sjöbotten. Tror du det skulle kunna fungera då? Överväger att ta in ett företag som sätter markskruven, då kanske man kan hoppas att det blir djupt nog för att det ska vara stabilt även över tid?
Gammal sjöbotten säger inte så mycket om stabiliteten, vi har också "gammal sjöbotten" om man baragår tillbaka tillräckligt långt i tiden 
I vårt fall så har vi sand och lerjord i skikt som förmodligen har spolats ut från inlandsisen och lerjorden är väldigt stabil där det inte grävts. Vi fick lite problem på en del av altanen där vi grävt bort en stor buske och dess rotsystem och skruvarna sjönk de första åren. Då kunde jag krypa under och släppa på skruvarna som höll bärlinorna och sen lyfta 5-7 cm och kila under innan jag satte tillbaka skruvarna i virket. Sen har det hållit sig så.
Gammal sjöbotten kan ju även vara blålera där skruvar bara sjunker så fort det blir fuktigt.
Tar du in en firma så är det blir det deras ansvar att se till att det blir bra, men det kan bli väldigt dyrt.
Det finns ju olika varianter av jordskruv som har olika utseende på flänsarna som bär olika mycket, vi körde en variant från Jula med lite tjockare, kilformad mittparti och bortsett från den första säsongens sjunkande skruvar så har de funkat bra.
Kör man en variant med kraftigare flänsar så får man nog köra maskin för att skruva ner dem.
Du får nog provgräva lite på tomten för att se hur markförhållandena är och kanske prova att slå ner en bit armeringsjärn för att se om det "tar emot" eller bara går lätt.
I vårt fall så har vi sand och lerjord i skikt som förmodligen har spolats ut från inlandsisen och lerjorden är väldigt stabil där det inte grävts. Vi fick lite problem på en del av altanen där vi grävt bort en stor buske och dess rotsystem och skruvarna sjönk de första åren. Då kunde jag krypa under och släppa på skruvarna som höll bärlinorna och sen lyfta 5-7 cm och kila under innan jag satte tillbaka skruvarna i virket. Sen har det hållit sig så.
Gammal sjöbotten kan ju även vara blålera där skruvar bara sjunker så fort det blir fuktigt.
Tar du in en firma så är det blir det deras ansvar att se till att det blir bra, men det kan bli väldigt dyrt.
Det finns ju olika varianter av jordskruv som har olika utseende på flänsarna som bär olika mycket, vi körde en variant från Jula med lite tjockare, kilformad mittparti och bortsett från den första säsongens sjunkande skruvar så har de funkat bra.
Kör man en variant med kraftigare flänsar så får man nog köra maskin för att skruva ner dem.
Du får nog provgräva lite på tomten för att se hur markförhållandena är och kanske prova att slå ner en bit armeringsjärn för att se om det "tar emot" eller bara går lätt.
Stort tack för utförligt svar. Jag ska testa och gräva lite så får vi se.T Testarn skrev:Gammal sjöbotten säger inte så mycket om stabiliteten, vi har också "gammal sjöbotten" om man baragår tillbaka tillräckligt långt i tiden
När jag kollar jordskurv på t.ex. Jula så får jag känslan av att jag kommer behöva skruva dem hela vägen ner i marken, är det så? Då behöver jag ju fortsatt komma upp ca 70 cm där jag vill lägga trallen. Sätter man horisontella reglar då för att sedan bygga den vertikala ramen fäst i dessa ovan mark?
Ja, om du behöver komma upp en bit så sätter du stolpar av regel som du kapar till i rätt längd.J John Michael skrev:Stort tack för utförligt svar. Jag ska testa och gräva lite så får vi se.
När jag kollar jordskurv på t.ex. Jula så får jag känslan av att jag kommer behöva skruva dem hela vägen ner i marken, är det så? Då behöver jag ju fortsatt komma upp ca 70 cm där jag vill lägga trallen. Sätter man horisontella reglar då för att sedan bygga den vertikala ramen fäst i dessa ovan mark?
Det kanske fanns en anledning till att förra ägaren använde marksten? Har du pratat med dom?J John Michael skrev:Stort tack för utförligt svar. Jag ska testa och gräva lite så får vi se.
Det verkar vara bra förutsättningar för marksten, något mindre jobb och underhåll jämfört med trätrall.
Det är en uteplats av sten från 1971 som sakta förfallit. Två tidigare ägare där ingen velat lägga tid på trädgårdJonatan79 skrev:
Redigerat:
Tack för tips. Bäst med färdiga plintar då eller gjuta själv i rör?Farstatjej90 skrev:
Och ska rören gå upp 50-60 cm över mark eller använder man fortsatt vertikala reglar för att komma upp över marken innan ramen byggs?
Byggde liknande storlek på altan för några år sedan. Markerade upp vart stöden för bärlinorna skulle vara. Grävde ut en lagom grop, 30-40 cm djup. Markduk i botten sen fyllde upp med 8-16. Paddade gruset och sen marksten. Stående reglar på markstenen för att komma upp till rätt höjd (limskruvade ihop två reglar för att få lite kraftigare stag). Syllpapp mellan reglar och marksten. Har inte rört sig något på i alla fall två år. Ett väldigt bra redskap för att snabbt gräva hålen är en kantskärare. Går väldigt snabbt att skära igenom grässvålen och lätt att ta upp kakan som blir. Har en Fiskars Classic kantskärare. Funkar kanon! Grävjobbet fixar du på en dag skulle jag säga.
Jag har ingen aning, jag har använt plint en gång (sopstation).J John Michael skrev:
Men jag hade helt klart valt att gjuta om jag använt jordborr för det kommer vara jobbigt att få ner en färdig plint i hålet men gjuta kan du bara hälla ner betongen. Jag har aldrig gjort det själv dock.
Tillägg: läste dåligt.
För att komma upp på höjden hade jag gjutit in en stolpsko och sen skruvat fast en stolpe i rätt höjd. Men jag har aldrig gjort detta själv.
Har du tur håller hålen ihop så du kan gjuta direkt i hålet med makadam i botten. Plinten går sedan bara upp till jordytan och sen sätter du en stolpe. Vill du ha upp plinten lite högre ställer du en bit gjutrör vid ytan, förankra med trästakar eller lägg upp jord runtom så det inte rör sig.
Du kan också lägga lite makadam i botten, ställa ner en plint och antingen fylla jorden tillbaka eller hälla på betong. Fyller du med jord så packa med en bit regel.
Du kan också lägga lite makadam i botten, ställa ner en plint och antingen fylla jorden tillbaka eller hälla på betong. Fyller du med jord så packa med en bit regel.
Husägare
· en bit söder om smygehuk
· 379 inlägg
Du behöver ju inte komma upp så högt. Under trallen har du reglar. Antar att du kör iallafall 145mm. Dessa vilar sen på 3 bärlinor. Vid fasaden, mitt i, samt längst ut eller ca 30-50 cm in för att försvinna under altanen. Tänk även på om du ska klä in sidorna och hur. trappor ner etc, det vill du fundera på direkt så du gör klart all gjutning eller vad det blir direkt. Jag skulle nog vilja ha rejälare bärlinor, typ 195mm. Så nu har du redan gått ner 37cm...
Är all mark stabil skulle jag fundera på att lägga altanen på plattor... men beror helt på hur det ser ut.
Ska du ha spapad, staket, tak etc, så fundera på det innan med.
Är all mark stabil skulle jag fundera på att lägga altanen på plattor... men beror helt på hur det ser ut.
Ska du ha spapad, staket, tak etc, så fundera på det innan med.
Mest lästa artiklarna
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Altan 70 cm över marken - hur tänka?
Grund & Markarbeten -
Råd vid sättning i naturstensgrund
Grund & Markarbeten -
Hur kan det skilja så mycket i offert
Grund & Markarbeten -
Fuktig blindbottenskiva, byta eller självtorka efter åtgård.
Grund & Markarbeten -
Hur fästa skydd för sopkärl på marksten?
Grund & Markarbeten