P paralun skrev:
sänker vi hastigheten till 30 km/h
P paralun skrev:
Nej nej sa de gröna, förbjud dubbdäck!
Förvånande att de inte blev både och...

Måste du använda leden med dubbförbud? I så fall antar jag att du har dispens, eller?

P paralun skrev:
Jovisst, jag bor själv i ett kvarter bredvid en genomfartsled där man gått på den gröna propagandan och på allvar nu försöker förbjuda dubbdäck. Sen var det någon klok som kom på att sänker vi hastigheten till 30 km/h så blir ju dubbdäcksslitaget avsevärt lägre. Nej nej sa de gröna, förbjud dubbdäck!
Ja, lägre hastighet är bättre både för trafiksäkerhet och minskade utsläpp av partiklar. I synnerhet där det bor många människor borde hastigheter över 30 km/h inte få förekomma vare sig av trafiksäkerhetsskäl, bullerskäl eller luftföroreningsskäl.

K karlmb skrev:
Vilket inte heller är bevisat. Det är mkt salt och sand spritt på de gator där man säger sig ha mätt upp höga partikelhalter vintertid.
Det har aldrig mätts upp höga halter av PM 10 vid gator där det inte varit mycket trafik med fordon med dubbdäck och torr vägbana. Överskridanden av miljökvalitetsnormen förekommer enbart under förutsättningarna mycket trafik, hög andel dubbdäck och torr vägbana. Plus kanske även högre hastighet än 30 km/h.

Alfredo Alfredo skrev:

Måste du använda leden med dubbförbud? I så fall antar jag att du har dispens, eller?
Nej det är inte beslutat än och det var en klok politiker som såg alternativet med att sänka hastigheten.

Sen var det stora konsekvenser för ett stort område bortanför oss med ett dubbdäcksförbud.

Förhoppningsvist är det bortglömt och av någon anledning så kom det här upp i ett antal kommuner i Sverige, förmodligen en "MP kampanj".

Alfredo Alfredo skrev:

Förbud mot dubbdäck är en trubbig och olämplig åtgärd. Däremot borde vi göra som i Norge, införa en avgift på användningen av dubbdäck. I Oslo kostar det 35 kr/dygn, 450 kr/månad eller 1400 kr/säsong. Då blir det bara de som verkligen behöver dubbdäck som använder dem och de används inte längre tid än nödvändigt.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
B bjorn.abelsson skrev:
Det har aldrig mätts upp höga halter av PM 10 vid gator där det inte varit mycket trafik med fordon med dubbdäck och torr vägbana. Överskridanden av miljökvalitetsnormen förekommer enbart under förutsättningarna mycket trafik, hög andel dubbdäck och torr vägbana. Plus kanske även högre hastighet än 30 km/h.
Även om det stämmer bevisar ju nte det att partiklarna kommer från dubbdäck.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
B bjorn.abelsson skrev:
När det gäller de totala utsläppen av partiklar är detta sant. Men i de områden där partikelhalterna överskrider gällande miljökvalitetsnormer är det biltrafiken, och då specifikt dubbdäcken, som är den dominerande källan.
Vedutsläppen står för ungefär lika stor andel som totala trafikutsläpp, dvs både avgaser och alla former av slitagepartiklar.

Kommuner mäter ju i princip aldrig i bostadsområden men jag vet personer som har luftkvalitetsmätare och de går i taket när grannar eldar på ett sätt som aldrig sker i trafikerade områden av trafiken.
Möjligtvis då torra blåsiga vårdagar då stendammet från vägsanden som smulats sönder yr så att tillomed sikten blir försämrad.

Sen är det nog inte bara en fråga om koncentrationer utan förmodligen är förbränningsrester mycket mer reaktiva och därmed hälsofarligare än slitagepartiklar.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Vedutsläppen står för ungefär lika stor andel som totala trafikutsläpp, dvs både avgaser och alla former av slitagepartiklar.
Källa på det...

• Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:

Kommuner mäter ju i princip aldrig i bostadsområden men jag vet personer som har luftkvalitetsmätare och de går i taket när grannar eldar på ett sätt som aldrig sker i trafikerade områden av trafiken.
Möjligtvis då torra blåsiga vårdagar då stendammet från vägsanden som smulats sönder yr så att tillomed sikten blir försämrad.

Sen är det nog inte bara en fråga om koncentrationer utan förmodligen är förbränningsrester mycket mer reaktiva och därmed hälsofarligare än slitagepartiklar.
Allt det fär är ju rena spekulationer. Även om förbränningsrester och tobaksrök är mkt värre än stendamm, så vet du inget mer.

K karlmb skrev:
Även om det stämmer bevisar ju nte det att partiklarna kommer från dubbdäck.
Det kommer du ju att hävda hur mycket "bevis" du än får se - eller hur... Faktaresistens är ingen sjukdom - det är ett val.

• Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Allt det fär är ju rena spekulationer. Även om förbränningsrester och tobaksrök är mkt värre än stendamm, så vet du inget mer.
Stendam är definitivt inte bra att dra i sig.

C cajil skrev:
Vi ska flytta in i ett hus nästa vecka.
Elområde 2.
Huset är från 1938, fjärrvärme.
Enl. Energideklaration + info från säljarna så är deras årsförbrukning på 4 218kWh per år.

Är det rimligt för att hus på 160kvm (+80kvm ouppvärmd källare) ?

Bör jag vara orolig för 15 000:- elräkningar kommande 3 månaderna? enligt min kalkyl kan jag vara lugn.
För den som har fjärrvärme blir det en helt annan frågeställning. Varför kostar fjärrvärme mer än el? Det är faktiskt supermärkligt. Även ett fjärrvärmeverk borde kunna bränna el om det är det billigaste alternativet.

Nissens
B bjorn.abelsson skrev:
När det gäller de totala utsläppen av partiklar är detta sant. Men i de områden där partikelhalterna överskrider gällande miljökvalitetsnormer är det biltrafiken, och då specifikt dubbdäcken, som är den dominerande källan.
Har du källa på det? Luften är fortfarande bland den renaste i världen.
Tar man bort dubbdäcken så dör fler i trafiken. Är det bra tycker du?

lilytwig lilytwig skrev:
För den som har fjärrvärme blir det en helt annan frågeställning. Varför kostar fjärrvärme mer än el? Det är faktiskt supermärkligt. Även ett fjärrvärmeverk borde kunna bränna el om det är det billigaste alternativet.
Fjärrvärme borde vara dyrare.
Det är ju extra ledningar och underhåll samt driften av värmeverket.

Vet inte hur det skulle vara billigare än drift av en värmepump som ger 4kw ut av 1kw in.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.