Mikael_L
harka harka skrev:
det finns olika källor, men när jag exempelvis skapar min "stora översikt 2002-nutid" brukar jag nyttja Svenska kraftnäts elstatistik från [länk]

sök på förbrukning och tillförsel under Arkiverade dokument så finner man en .xls-fil per år, med en rad per timme (8760/8784 rader/timmar per fil)
Skulle du, som redan har alla data i något gigantiskt XL-ark (tror jag i alla fall) kunna fixa en tabell med antal timmar av import, resp export per år.

De grafer du har gjort är fantastiska, men ibland vill man ge data i sifferform, det ville i alla fall jag i inlägget där.

Mikael_L
S Snikhol skrev:
Vilka verktyg har konsumenter då för att påverka priserna nedåt? Om vi nu ska prata marknad.
Minska efterfrågan? Tillåt mig småle…

Konkurrensutsätta? Ja, det går att byta elhandelsbolag men det påverkar absolut ingenting.
Gå ihop med en halv miljon andra och crowfunda till en kärnreaktor ...?

Man skulle kanske kunna gå ihop en massa personer och tillsammans köpa ett terminskontrakt.
Jag tror dock inte att det blir billigare på sista raden, utan bara att priset är jämnt, dvs skyhögt över de som har timspot, när det är negativt pris, och roligt när det det är skyhögt elpris.

Själv hanterar jag det genom att ha timspot, och ladda elbilen när det är billigt. Idag stängde jag faktiskt av värmepumpen under hela dagen när det var högt pris (det brukar jag inte bry mig om normalt), och imorgon kommer jag antagligen göra detsamma.

Men helt klart så anser jag att jag inte kan påverka elpriset på något vis, jag röstade C (och hoppades på en borgerlig regering med C), så jag kan inte ens känna mig ansvarig för vad sittande regering håller på med. Men ärligt talat så anser jag ingen regeringskonstellation skulle kunnat ändra på något här.
Problemet ligger helt enkelt inte inom Sverige.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men vaddå villfarelser, jag vet faktiskt fortfarande inte vad du tror att det hela beror på, inte heller vilka lösningar du ser.
Du är rätt skön. Jag har flera ggr skrivit om vad jag tror det beror på. Har också skrivit förslag till lösningar och fått till svar att allt är precis som det ska vara. Att jag är ute och cyklar i princip. Av dig och flera andra.

Det finns nog lösningar. Men ta och lek lite i excel och presentera lite statistik som bevisar att det inte alls var bättre för oss konsumenter förr vetja.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Problemet ligger helt enkelt inte inom Sverige.
Enig. Fast på sätt och vis gör det. Vi tillåter det hända.

• Älska
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L
K krfsm skrev:
2020 är ett precis lika dåligt jämförelseår som det alltid varit, ungefär som att 2022 är svårt att jämföra med.
Ja så är det såklart, året med Covid, och kanske även att Putin t.o.m sänkte gaspriset lite för att locka in Europa i ett ännu fastare energigrepp.
Oavsett, är det inte ett år som går att spinna alltför mycket på.

Det här har du och jag tagit upp rätt många gånger nu.
Jag vet att du hugger på det, och jag vet att jag förenklar, och därför hugger du.
Men när jag skriver så adresserar jag inte till dig, utan till dem som har förenklat allt ännu mer, vilket (som du vet) är majoriteten.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
K krfsm skrev:
Det skulle ju kunna vara så att systemet är baserat på förutsättningar som inte längre gäller. T.ex. verkar det förutsätta att det alltid går att skaka fram mer produktion än vad som efterfrågas, och att det bara är en fråga om att betala tillräckligt.

Det finns ju fler anledningar, som lite oturligt förekommer samtidigt:
  • Man vill bli av med en massa planerbar kraft i EU, eftersom den smutsar ner.
  • Man vill försöka lösa koldioxidutsläppen med marknadslösningar, vilket driver ökade priser.
  • Nedläggning av ett och annat.
  • Massivt ökad exponering mot kontinenten för södra Sverige och södra Norge.
Jag är helt med på att dagens elhandelsmodell inte är bra, ... idag ...
... längre ...

Fast jag vet inte. ...och framförallt har jag inga underbara lösningar att presentera ...

Men mina tankar återkommer, rätt ofta, till detta.
Jag brukar säga/skriva, att jag tycker att vindkraften tar någon slags springnota.
Tusentals timmar varje år så producerar de så bra, och framförallt så billigt, att nästan inga andra produktionsformer går att få lönsamhet i.

Men sen, plötsligt, så levererar de inte, och då blir det som nu dessa dagar (dessutom med den nackdelen att nu bränner vi plötsligt enorma mängder fossilt bränsle). **
Så just nu tar de springnotan, de levererar inte, de ställer inte upp, men har redan bromsat alternativen.

Men jag har ingen superbra idé på hur detta ska adresseras.

**
https://app.electricitymaps.com/map/24h
Jag trodde faktiskt att Tyskland skulle ha mer fossilt just nu ...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
S Snikhol skrev:
– Det borde finnas en möjlighet att ha fem elprisområden, varav det femte och sista ligger i anslutning till själva kabeljäveln. De som bor mycket nära kabeln kommer att få ganska höga priser men då är det mycket lättare att utforma någon slags kompensation för de hushållen, säger Oscar Sjöstedt till tidningen.
Ja det där har jag också tänkt.
Men insåg att det inte gör någon skillnad.

Men för att förstå detta så måste man ju även förstå hur det fungerar med bud över områdesgränser.
Har man ingen aning om detta, så kan man alltid bli politiker, som Oscar valde att bli.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det där har jag också tänkt.
Men insåg att det inte gör någon skillnad.

Men för att förstå detta så måste man ju även förstå hur det fungerar med bud över områdesgränser.
Har man ingen aning om detta, så kan man alltid bli politiker, som Oscar valde att bli.
Mycket möjligt. Jag har ingen aning om hur bud över områdesgränser fungerar.

Jag uppskattar i alla fall när någon kommer med ideer och inger hopp.

Inte platoniskt konstaterar att det är ingen ide’ att försöka… vi kan inte göra något åt det.

Lite som att stanna i en relation där man blir misshandlad och bara leta fakta till varför man inte ska lämna.

Det vi behöver ÄR folklig upprördhet och aktion.

• Gilla
najaden
  • Laddar…
Jo svenne är bra på att klaga och inget göra!
Det är precis så det låter på mitt jobb när man försöker ta upp något , vad som helst , som folk allmänt klagar på.

• Älska
  • Ledsen
TommyC och 1 till
  • Laddar…
]
K krfsm skrev:
Ur ett SE3-perspektiv så är helt uppenbart alla tidigare tidpunkter det här årtusendet bättre än idag... 🙃
Nja, enligt "elbruk.se" (som verkar plocka statistik direkt från nordpool) är rekordet än sålänge 17 dec 2009, mellan 16-18. Då var 4 kärnkraftverk ur drift och ett gick på begränsad effekt. Resultatet blev 14,58 kr/kWh.

Jag har försökt hitta äldre statistik på vad elen kostade i början av förra århundradet, men det är inte enkelt.. känslan är nog att det var dyrt att vara en "early adopter" här också..

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
N najaden skrev:
Jo svenne är bra på att klaga och inget göra!
Det är precis så det låter på mitt jobb när man försöker ta upp något , vad som helst , som folk allmänt klagar på.
Säger han som klagar på sina arbetskamrater 😏

A Abies koreana skrev:
Säger han som klagar på sina arbetskamrater 😏
Ursäkta?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Skulle du, som redan har alla data i något gigantiskt XL-ark (tror jag i alla fall) kunna fixa en tabell med antal timmar av import, resp export per år.

De grafer du har gjort är fantastiska, men ibland vill man ge data i sifferform, det ville i alla fall jag i inlägget där.
årtal och antal timmar med export och import:

2000 2110 6674
2001 5835 2925
2002 3191 5569
2003 857 7903
2004 4609 4175
2005 6448 2312
2006 2615 6145
2007 3840 4920
2008 4921 3863
2009 2980 5780
2010 3352 5408
2011 6397 2363
2012 8182 602
2013 7140 1620
2014 7966 794
2015 8509 251
2016 7226 1558
2017 8393 367
2018 8152 608
2019 8592 168
2020 8417 367
2021 8385 375
2022 8570 190
2023 8670 90

sen är inte antal timmar allt – det är även relevant att titta på maxvärden samt varaktighet och energimängd per importperiod, jag återkommer med grafik på det 😉

• Gilla
Mr. Gullberg och 4 till
  • Laddar…
Vi ska flytta in i ett hus nästa vecka.
Elområde 2.
Huset är från 1938, fjärrvärme.
Enl. Energideklaration + info från säljarna så är deras årsförbrukning på 4 218kWh per år.

Är det rimligt för att hus på 160kvm (+80kvm ouppvärmd källare) ?

Bör jag vara orolig för 15 000:- elräkningar kommande 3 månaderna? enligt min kalkyl kan jag vara lugn.

Med fjärrvärme är det ju bara hushållselen som går på elen. Den är väldigt beroende av hur man använder el. Så titta inte allt för mycket på förra ägarens siffror.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.