60 795 läst · 983 svar
61k läst
983 svar
Allvarligt talat om elkostnader jämfört med övrigt
Ifall alla hade timspot skulle vi väl se lite mer anpassning och lite jämnare elpriser.P Pligg85 skrev:
Nu blir det istället så att det fasta priset åker upp. Och så blir det gråt i media över hur dyr elen är.
Det enda som finns är att minska sin efterfrågan när priset är högt.
Jo, det påverkar definitivt priset.
Inte just när du gör det. Men det har definitivt en påverkan.
Det är ju en väldigt skillnad på nu och då gällande svenska priserna.Mikael_L skrev:Jag gillar inte läget, inte alls.
Men det finns ganska lite att göra åt det.
En angreppsväg skulle vara att helt förändra elhandelssystemet.
Men vad skulle vara bättre, fungera bättre?
Nordpool har funnits i 28 år nu, och har väl i stort fungerat bra, det är kanske lite förhastat att kasta ut detta bara för att det har fungerat dåligt i tre år.
Särskilt som anledningen är putins energikrig mot Europa.
En sak som skulle kunna införas är att producenter kan få (mer) betalt för olika stödtjänster, eller leveranssäkerhet osv. Dvs både nya tjänster och ökade ersättningar för vissa som redan finns.
Dock gör det den "perfekta marknaden" mindre perfekt, dvs en viss risk att det på sikt försämrar saker och ting.
Så fort alla aktörer kan börja tjäna bättre på att manipulera olika mekanismer och stöd så brukar det börja hända.
Så om det inte är själva elhandeln, vad är det då som ändrats...?
Ur ett SE3-perspektiv så är helt uppenbart alla tidigare tidpunkter det här årtusendet bättre än idag... 🙃Mikael_L skrev:
2019 var väl ett rätt bra normalår där en bunt saker inte var stängda och norrmännen inte hade hunnit borra hål i ekan än. Å andra sidan var ju inte OL3 klart då, så det blir det ju lite minuspoäng för, eftersom mycket export gick till Finland. Men överlag var perioden 2015-2019 inget att klaga på.Mikael_L skrev:
2020 är ett precis lika dåligt jämförelseår som det alltid varit, ungefär som att 2022 är svårt att jämföra med.Mikael_L skrev:
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kraftsystemdata/elstatistik/Mikael_L skrev:
harka skrev:
Snarare vad Tyskland tror och vill betala.S Snikhol skrev:
Kooonstigt!
Att vad det gäller vår elproduktion, så har den aldrig varit bättre än nu.S Snikhol skrev:
Den har blivit bättre och bättre för varje år i ett par decennier nu.
Här kan du se hur mycket bättre det har blivit:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ny-eu-foerordning.503061/page-20#post-5469901
Det finns ett uppdaterat diagram med data en bit in på 2024 också, hittar inte det nu.
Nåja, det handlar ju inte om att det ska kännas bättre eller sämre för mig, nu snackar vi fakta och realiteter, och åtminstone jag lämnar känslor åt sidan.S Snikhol skrev:
(Ska vi snacka känslomässigt, så är jag nog lika förbannad som dig, men om jag inte försöker förstå hur det funkar så kan jag inte heller ha någon åsikt, sån är jag)
Ja något åt det hållet är det.S Snikhol skrev:Nuvarande prismekanismer, i kombination med att vissa handelspartners försatt sig i ett beroende av kraft som produceras sporadiskt och intermittent beroende på väder och behöver täcka det med importerad el, som leder till att det exporterande landet importerar mottagarlandets priser. Med stor volatilitet därtill.
Men du kan släppa det där med import/export, ty priset smittar oavsett om vi importerar eller exporterar.
Det är en grundläggande mekanism inneboende i "fri handel".
Alla säljer till det högsta priset de kan få.
Har potatisskörden varit väldigt god, blir det ett överskott och priset går ner, och alla är tvungna att sälja till detta pris.
Har potatisskörden varit katastrofal, så blir det ett underskott, priset går upp, och ingen säljer till lägre pris, utan de tar självklart den högre vinsten.
Har potatisskörden i Frankrike gått åt skogen, så kommer alla Svenska potatisbönder ha en chans att sälja sin potatis dyrt till Frankrike, och då får ingen Svensk köpa potatisen billigare, utan då går den till Frankrike istället (du vet, potatisbönderna är inte tappade bakom en vagn, utan de säljer dit de får bäst betalt).
Jag tycker faktiskt inte att jag borde behöva förklara såhär basala saker, fick man inte lära sig de mest grundläggande sakerna om ekonomi redan i grundskolan?
Ja, och då kommer vi till pudelns kärna - VAD BEROR DET PÅ !!!S Snikhol skrev:
Jag tycker det verkar vara många som försöker få dig bort ifrån villfarelser, så även jag.
Men vaddå villfarelser, jag vet faktiskt fortfarande inte vad du tror att det hela beror på, inte heller vilka lösningar du ser.
Och deppa inte nu, för jag ser inte heller några lösningar.
Fanns det någon enkel lösning skulle den såklart redan varit gjord.
Det skulle ju kunna vara så att systemet är baserat på förutsättningar som inte längre gäller. T.ex. verkar det förutsätta att det alltid går att skaka fram mer produktion än vad som efterfrågas, och att det bara är en fråga om att betala tillräckligt.Mikael_L skrev:
Det finns ju fler anledningar, som lite oturligt förekommer samtidigt:Mikael_L skrev:
- Man vill bli av med en massa planerbar kraft i EU, eftersom den smutsar ner.
- Man vill försöka lösa koldioxidutsläppen med marknadslösningar, vilket driver ökade priser.
- Nedläggning av ett och annat.
- Massivt ökad exponering mot kontinenten för södra Sverige och södra Norge.
Inte konstigt att folk röstar på dom här:Mikael_L skrev:Att vad det gäller vår elproduktion, så har den aldrig varit bättre än nu.
Den har blivit bättre och bättre för varje år i ett par decennier nu.
Här kan du se hur mycket bättre det har blivit:
[länk]
Det finns ett uppdaterat diagram med data en bit in på 2024 också, hittar inte det nu.
Nåja, det handlar ju inte om att det ska kännas bättre eller sämre för mig, nu snackar vi fakta och realiteter, och åtminstone jag lämnar känslor åt sidan.
(Ska vi snacka känslomässigt, så är jag nog lika förbannad som dig, men om jag inte försöker förstå hur det funkar så kan jag inte heller ha någon åsikt, sån är jag)
Ja något åt det hållet är det.
Men du kan släppa det där med import/export, ty priset smittar oavsett om vi importerar eller exporterar.
Det är en grundläggande mekanism inneboende i "fri handel".
Alla säljer till det högsta priset de kan få.
Har potatisskörden varit väldigt god, blir det ett överskott och priset går ner, och alla är tvungna att sälja till detta pris.
Har potatisskörden varit katastrofal, så blir det ett underskott, priset går upp, och ingen säljer till lägre pris, utan de tar självklart den högre vinsten.
Har potatisskörden i Frankrike gått åt skogen, så kommer alla Svenska potatisbönder ha en chans att sälja sin potatis dyrt till Frankrike, och då får ingen Svensk köpa potatisen billigare, utan då går den till Frankrike istället (du vet, potatisbönderna är inte tappade bakom en vagn, utan de säljer dit de får bäst betalt).
Jag tycker faktiskt inte att jag borde behöva förklara såhär basala saker, fick man inte lära sig de mest grundläggande sakerna om ekonomi redan i grundskolan?
Ja, och då kommer vi till pudelns kärna - VAD BEROR DET PÅ !!!
Jag tycker det verkar vara många som försöker få dig bort ifrån villfarelser, så även jag.
Men vaddå villfarelser, jag vet faktiskt fortfarande inte vad du tror att det hela beror på, inte heller vilka lösningar du ser.
Och deppa inte nu, för jag ser inte heller några lösningar.
Fanns det någon enkel lösning skulle den såklart redan varit gjord.
Sverigedemokraternas ekonomiskpolitiska talesperson Oscar Sjöstedt ser i stället framför sig ett femte – väldigt litet – elområde precis vid den södra gränsen där priserna blir högst när Danmark och Tyskland. Då skulle man lättare kunna rikta bidrag till den gruppen, säger han till Aftonbladet.
– Det borde finnas en möjlighet att ha fem elprisområden, varav det femte och sista ligger i anslutning till själva kabeljäveln. De som bor mycket nära kabeln kommer att få ganska höga priser men då är det mycket lättare att utforma någon slags kompensation för de hushållen, säger Oscar Sjöstedt till tidningen.