S Snikhol skrev:
Naturliga handelshinder fungerar. Blir liksom fakta marknaden får förhålla sig till.
Har påtalat detta tidigare men du verkar låtsas som att du inte ser det.
När är det bra?

S
E elmont skrev:
Om man läser mitt inlägg så ska man förstå att handel mellan olika länder handlar om så mycket mer än EL, och man kan inte bryta loss en "vara" utan måste se helheten.
Svensk byråkrati och miljörörelsen är fantastiskt duktiga på att krångla till det för vanligt folk.

Man skulle kunna använda detta till att obstruera och krångla så att det blir jättevårt/omöjligt att få tillstånd för exportkablar i södra östersjön.

Då har vi fortfarande frihandel, och kan samtidigt slå oss för bröstet att vi tar ansvar för den marina miljön. 😇

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ekvationen börjar nog gå ihop först när man snackar låg årsförbrukning och off-grid.

Bygger man en sommarstuga som inte används speciellt hårt under vintern så är det frågan om den är värd att ansluta till elnätet.
Man slipper ju de årliga fasta avgifterna och ca 40.000 kr i anslutningskostnad, och kan lägga på utrustning, solceller, batterier och ett litet elverk, och sen bränsle till detta.
Jo, jag förstår hur du tänker.

Men i mitt fall har vi ju redan all utrustning.

Till exempel idag körde jag med 2Stk. LLVPar till kl 5:59 på morgonen, sen satt jag igång pelletskaminen. Pelletskamin kommer vara igång till vi kommer hem från jobbet, sen börja vi eldar. En LLVP är igång i fläktläge för att spriga värmen.

Vad jag menar är: elen är vissa timmar och dagar dyrare en alternativet. Då hjälper det ju inte att säga, att över året snitt är det billigare.

Jag kollar alltid, hur mycket värmepumparna drar och räknar uppskattningsvis mycket det skulle kostar om det är igång hela dagen. Om det visar sig, att det hamnar på mer än vad en säck pellets har kostat i inköp, då blir det pellets.

TS frågade, hur elkostnaden är jämförd med övrigt. Sen tycker jag man skall jämföra med des alternativ.

S
D Daniel 109 skrev:
När är det bra?
Jag tycker elmarknaden i Sverige fungerade bättre innan exportkapaciteten ökades mot länder med skräpproduktion.

• Gilla
Mnbvcxz och 1 till
  • Laddar…
M Mr. Gullberg skrev:
Jadu🤔 107,2öre mellan kl 6-7 här hemma i SE3,🧐

Men det är sånt man får ta för "laget"😁

Det visade sig vara olönsamt med kärnkraft här nere i söder, alldeles för dyrt😳
I Tyskland hade dom råd, men det var farligt😳

Vi håller tummarna att vattenkraften inte är farlig eller dyr, för då får vi skyndsamt lägga ner den åt er i norr😔

Dock ska vi hjälpa er sätta upp solpaneler motsvarande den nerlagda effekten, så var lugn😂
Miljötomtarna klagar väl redan på vattenkraften dels för man använder betong sen för man förstör älvarna.

Sen finns det väl en hel del personer i norr som gråter över att vattenkraften både är ful och förstör älvarna detta trots att dessa verk fanns där innan de föddes.

• Gilla
Mr. Gullberg
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
När är det bra?
Kan du Daniel 109 ge ett exempel på hur Sverige och svenskar tjänar på att bygga ut exportkapaciteten av el?

Vad menar du med bättre? Lägre priser?
Baksidan är ju att det inte lönar sig att behålla eller bygga produktionskapacitet då.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Vad menar du med bättre? Lägre priser?
Baksidan är ju att det inte lönar sig att behålla eller bygga produktionskapacitet då.
Lägre och stabilare priser. Investeringsklimatet kan ju knappast vara bättre nu.

S
Riskerna på marknaden har ökat och risk kostar. Vi betalar.

Jag vill nog påstå att en bättre sammankoppling medför att marknaden fungerar bättre inte sämre.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Jag vill nog påstå att en bättre sammankoppling medför att marknaden fungerar bättre inte sämre.
Ja heja marknaden! Men utfallet för konsument i Sverige är det jag avser. Fattar att du tycker att det är roligt att gå lös på enskilda ords betydelse och när man använder dom ”fel”.

Men lägg ner. Du fattar vad jag ville få fram.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Du vill ha exportbegränsningar för att manipulera marknadspriserna. Det är lite som att kissa i byxorna, det är varmt och gott till att börja med. Men det blir snart mer negativt än positivt.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Du vill ha exportbegränsningar för att manipulera marknadspriserna. Det är lite som att kissa i byxorna, det är varmt och gott till att börja med. Men det blir snart mer negativt än positivt.
Blir det? Förklara gärna varför. Borde snarare leda till att andra länder tvingas ta ansvar för sin produktion.

D
D Daniel 109 skrev:
Reglering av exporten som gör att Tyskland investerar i fossilfri elproduktion hade varit positivt, energimarknaden är redan så reglerad att en liten reglering till inte skulle skada.

Att som idag premiera länders underinvesteringar i detta samtidigt som man premierar fossilt är negativt, det som pågår är bara en förmögenhetsöverföring.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.