59 870 läst · 959 svar
60k läst
959 svar
Allvarligt talat om elkostnader jämfört med övrigt
S Snikhol skrev:
Tror jag fattar, är det elhandelsbolaget som är motparten då alltså? Om jag som svensson-kund tecknat fastpris till 80 öre, då? Och spot är 3kr, vem tar förlusten?K krfsm skrev:Tanken är ju att ni tecknar ett fast pris. Om du som producent och jag som konsument kommer överens om 30 öre/kWh och spotpriset i efterhand visar sig bli 26 öre/kWh så ska jag betala dig 4 öre/kWh. I praktiken får du dem av Nasdaq. Så du fick 26 öre från Nordpool och 4 öre från Nasdaq = 30 öre. Jag betalade 26 öre till Nordpool och 4 öre till Nasdaq.
Om spotpriset istället blev 40 öre så ska jag få 10 öre av Nasdaq och du betala 10 öre till Nasdaq.
Ja, eller stora industrier som också är köpare på elmarknaden.S Snikhol skrev:
Den tar elhandelsbolaget. Det är en av anledningarna till att fastpris vanligtvis är dyrare än rörligt. Under elkrisen växte skillnaden eftersom risken gick upp betydligt.S Snikhol skrev:
Brödet odlas i Sydostasien inte i Stockholm : https://sv.m.wikipedia.org/wiki/BrödfruktträdM Mr. Gullberg skrev:
Har läst nästan hela tråden. Hoppas jag har inte missat något.P Pligg85 skrev:
Har tråden jämfört elkostnader med alternativen?
uppvärmning: ved eller pellets, gasol
matlagning: gasol
hushållsel: eget elverk
Uppvärmning med ved eller/och pellets har jag erfarenhet av i vår egen bostad. Stiger elpriset över en viss gräns, så eldar vi istället, eller med pellets.
Matlagning med gasol är rätt enkelt att räknar på. 12,8kwh per kg. Ett kg kostar här 35 SEK. Blir 2,75 SEK/kwh. Inga övriga skatter eller överföringsavgift
Elverk för hushållsel (excl värme och matlagning) skulle vi klarar oss med ca. 100W konstant och 300W i topparna. Inte som reservkraft, bara för att driva kyl och frys, TV och belysning.
Tvätt och varmvatten skulle inte fungerar med det upplägget, där har jag själv inget alternativ till köpeel.
Kan det vara så, att köpeel är dyrt jämfört med alternativen? Speciellt, om man tänker, att det är en storskalig verksamhet som elbolagen, producenter, nät och handeln bedriver.
Jadu🤔 107,2öre mellan kl 6-7 här hemma i SE3,🧐P Pligg85 skrev:
Men det är sånt man får ta för "laget"😁
Det visade sig vara olönsamt med kärnkraft här nere i söder, alldeles för dyrt😳
I Tyskland hade dom råd, men det var farligt😳
Vi håller tummarna att vattenkraften inte är farlig eller dyr, för då får vi skyndsamt lägga ner den åt er i norr😔
Dock ska vi hjälpa er sätta upp solpaneler motsvarande den nerlagda effekten, så var lugn😂
Har räknat en del på det.H he-peter skrev:Har läst nästan hela tråden. Hoppas jag har inte missat något.
Uppvärmning med ved eller/och pellets har jag erfarenhet av i vår egen bostad. Stiger elpriset över en viss gräns, så eldar vi istället, eller med pellets.
Matlagning med gasol är rätt enkelt att räknar på. 12,8kwh per kg. Ett kg kostar här 35 SEK. Blir 2,75 SEK/kwh. Inga övriga skatter eller överföringsavgift
Elverk för hushållsel (excl värme och matlagning) skulle vi klarar oss med ca. 100W konstant och 300W i topparna. Inte som reservkraft, bara för att driva kyl och frys, TV och belysning.
Tvätt och varmvatten skulle inte fungerar med det upplägget, där har jag själv inget alternativ till köpeel.
Kan det vara så, att köpeel är dyrt jämfört med alternativen? Speciellt, om man tänker, att det är en storskalig verksamhet som elbolagen, producenter, nät och handeln bedriver.
Hade man haft timspot dec 2022 så kanske gasol hade lönat sig om man haft det inne i klimatskalet och restvärmen av matlagning tas av FLVP.
Men även om gasol innehåller X antal kWh så får man räkna med att mina alternativ FLVP och LLVP ger betydligt mer än 1:1.
Har möjlighet att elda och har egen skog. Tackade precis nej till att ta egen ved då den i slutändan är mest lönsamt när någon annan eldar den för 1200-1500 kr kubiken i säck och jag kör effektiva värmepumpar.
Har ett 6,5 kWh elverk på diesel och några veckors bränsle i buffert men att dra igång det är ju inte aktuellt.
1327kr och 343kr är Ellevio respektive e.on för november
1670kr på 30 dagar eller 56kr dagen.
Motorvärmare på två bilar mm.
102 öre kWh utslaget om man räknar in allt, även abonnemanget.
Billigt
Gasol tänkte jag för matlagning.P Pligg85 skrev:Har räknat en del på det.
Hade man haft timspot dec 2022 så kanske gasol hade lönat sig om man haft det inne i klimatskalet och restvärmen av matlagning tas av FLVP.
Men även om gasol innehåller X antal kWh så får man räkna med att mina alternativ FLVP och LLVP ger betydligt mer än 1:1.
Har möjlighet att elda och har egen skog. Tackade precis nej till att ta egen ved då den i slutändan är mest lönsamt när någon annan eldar den för 1200-1500 kr kubiken i säck och jag kör effektiva värmepumpar.
Har ett 6,5 kWh elverk på diesel och några veckors bränsle i buffert men att dra igång det är ju inte aktuellt.
1327kr och 343kr är Ellevio respektive e.on för november
1670kr på 30 dagar eller 56kr dagen.
Motorvärmare på två bilar mm.
102 öre kWh utslaget om man räknar in allt, även abonnemanget.
Billigt
Här i trakterna kostar klyven torr bjökved 700SEK m3 i säck.
Du köper ju väldigt mycket el, och bor inte i SE4 så det blir ju billigare per kwh.
Jag har 1,36 sek/kwh bara i skatt och överföringsavgift.
S Snikhol skrev:
Fast elhandelsbolaget kan också ha köpt en del på termin, och därmed skickat risken vidare till producenten.K krfsm skrev:
Men de vågar knappast köpa allt på termin, så exakt kan de inte räkna ut vad de behöver, så de kommer väl alltid ta en del av smällen vid höga elpriser, men likaså vinner de på låga spotpriser.
Ekvationen börjar nog gå ihop först när man snackar låg årsförbrukning och off-grid.H he-peter skrev:Har läst nästan hela tråden. Hoppas jag har inte missat något.
Bygger man en sommarstuga som inte används speciellt hårt under vintern så är det frågan om den är värd att ansluta till elnätet.
Man slipper ju de årliga fasta avgifterna och ca 40.000 kr i anslutningskostnad, och kan lägga på utrustning, solceller, batterier och ett litet elverk, och sen bränsle till detta.
Jag fattar - och det gör mig ännu mer irriterad på att vi öppnat upp nordiska marknaden mot kontinenten och fått enorm volatilitet på köpet.Mikael_L skrev:Fast elhandelsbolaget kan också ha köpt en del på termin, och därmed skickat risken vidare till producenten.
Men de vågar knappast köpa allt på termin, så exakt kan de inte räkna ut vad de behöver, så de kommer väl alltid ta en del av smällen vid höga elpriser, men likaså vinner de på låga spotpriser.
Konsumenter i södra halvan av sverige, och som använder el till uppvärmning vintertid är de stora förlorarna.
Det suger.
Har du något exempel där handelshinder varit en bra lösning?
Om man läser mitt inlägg så ska man förstå att handel mellan olika länder handlar om så mycket mer än EL, och man kan inte bryta loss en "vara" utan måste se helheten.peteds01 skrev: