59 841 läst · 959 svar
60k läst
959 svar
Allvarligt talat om elkostnader jämfört med övrigt
Jag har ganska många gånger förklarat hur det fungerar. Jag kan inte skriva långa utläggningar så fort det kommer galna påståenden.M Mr. Gullberg skrev:Vad är det som orsakar dom höga elpriserna då undrar vi🤔
Har nog läst två dussin inlägg från dig i diverse olika trådar med "nej, det är helt fel"
Är det en standardtext du har inlagt som snabbval🧐
Sällan får man någon förklaring om vad som är "helt rätt"🤔
Tänker att du kanske kan dela med dig av din kunskapsbank😊
Nordpool är en börs, en handelsplats. Det är ingen mellanhand som höjer priset.
Elhandlarna har låga marginaler, de är inte orsaken till att priserna blir höga. Priserna beror på balansen mellan tillgång och efterfrågan. Producenterna får det pris som gäller på elbörsen för sin produktion. Om de inte använder derivathandel för att få en med förutsägbar inkomst.
Så dina påståenden är helt galna.
D Daniel 109 skrev:Jag har ganska många gånger förklarat hur det fungerar. Jag kan inte skriva långa utläggningar så fort det kommer galna påståenden.
Elhandlarna har låga marginaler, de är inte orsaken till att priserna blir höga. Priserna beror på balansen mellan tillgång och efterfrågan. Producenterna får det pris som gäller på elbörsen för sin produktion. Om de inte använder derivathandel för att få en med förutsägbar inkomst.
Så dina påståenden är helt
Men hur funkar det i praktiken? Producent X säljer sin produktion på terminshandel.D Daniel 109 skrev:Jag har ganska många gånger förklarat hur det fungerar. Jag kan inte skriva långa utläggningar så fort det kommer galna påståenden.
När man sedan är framme vid tidpunkten när elen ska ut i systemet är spotpriset 10ggr högre. Jag fattar inte. Vem får dessa pengar?
Vem tar betalt för energin i ledningen hem till mig förutom producenten av elektronerna.S Snikhol skrev:
Jag har valt att få 100% förnybar energi genom att köpa min el från skekraft, varför påverkar exempelvis tysk gaskraft eller bristen på dansk vindkraft mitt pris kan man ju undra?
Ja, det är för att vi byggt ut exportkapacitet och enligt frihandelsregler inte kan vara lokalpatrioter.D Dilato skrev:
Bra svar👍D Daniel 109 skrev:Jag har ganska många gånger förklarat hur det fungerar. Jag kan inte skriva långa utläggningar så fort det kommer galna påståenden.
Du kan ju hänvisa till ett av dina tidigare svar så slipper du göra långa utläggningar😊
Förstår inte vilket av mina påståenden du syftar på dock🧐🤔
Och priset på all el i hela systemet sätts av vad det högsta budet på den sista kWh som behövs för att hamna i balans mellan tillgång och efterfrågan.D Dilato skrev:
Och gissar de fel kan det bli dyrt för dem.D Dilato skrev:
De felberäkningar de gjort justeras under intradagshandeln, och har man sålt mer än man kan leverera får producenten helt enkelt köpa till det pris som andra bestämmer, har man sålt mindre än man kan leverera så kan det bli det noll vinst på detta, ja t.o.m förlust ifall elpriset blev negativt.
Ja det blir ju liksom lite snett, kan man tycka.D Dilato skrev:
Men det är två helt olika marknadsmekanismer, den som sätter elpriset och den marknad där man säljer just sin el till just en viss köpare.
Här är jag ute i tassemarkerna och virrar omkring, ska inte försöka förklara den marknaden, det finns några andra här som har koll som får ta den bollen.
Om jag odlar potatis och vill prissäkra min körd så kan jag via en extern aktör göra det. Om jag tex prissäkrar 10ton potatis för 10kr/kg till nästa sommar. Blir det dålig körd och jag bara får fram 7ton samtidigt som priset är 20kr/kg får jag fortfarande 10kr/kg för mina 10ton. Och den externa aktören gör sig en hacka. Blir priset i stället 5kr/kg är jag vinnaren. Oavsett vilket så vet jag vilken inkomst jag kommer att få, så länge jag får fram potatisen.S Snikhol skrev:
Det är så terminshandeln fungerar på ett förenklat sätt.
Elen är fortfarande samma och prissätts på samma sätt. Att du har förnybar el betyder bara att elhandlaren köpt in ursprungsgarantier för samma mängd.D Dilato skrev:
Mikael_L skrev:Och gissar de fel kan det bli dyrt för dem.
De felberäkningar de gjort justeras under intradagshandeln, och har man sålt mer än man kan leverera får producenten helt enkelt köpa till det pris som andra bestämmer, har man sålt mindre än man kan leverera så kan det bli det noll vinst på detta, ja t.o.m förlust ifall elpriset blev negativt.
Ja, den här externa aktören låter då i mina öron som en mellanhand som tjänar deg på morgondagens priser.D Daniel 109 skrev:Om jag odlar potatis och vill prissäkra min körd så kan jag via en extern aktör göra det. Om jag tex prissäkrar 10ton potatis för 10kr/kg till nästa sommar. Blir det dålig körd och jag bara får fram 7ton samtidigt som priset är 20kr/kg får jag fortfarande 10kr/kg för mina 10ton. Och den externa aktören gör sig en hacka. Blir priset i stället 5kr/kg är jag vinnaren. Oavsett vilket så vet jag vilken inkomst jag kommer att få, så länge jag får fram potatisen.
Det är så terminshandeln fungerar på ett förenklat sätt.
Men det omvända gäller ju då på låga/negativa priser iofs… så det kanske jämnar ut sig.