64 079 läst · 994 svar
64k läst
994 svar
Allvarligt talat om elkostnader jämfört med övrigt
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 300 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 300 inlägg
Är faktumet att svenska konsumenter får betala för dålig basproduktion i andra länder vintertid, och i andra änden svenska producenter får pissdåligt betalt för sin el sommartid ett känsloargument?Fairlane skrev:
Glädjer mig som konsument föga att elen är billig på sommaren när bulken av konsumtionen är förlagd till vintern.
Jag vet att du vet mer än så men det skulle vara intressant att fundera på om det är bra eller dåligt med de där 30 miljarderna, jag vet inte faktiskt.Mikael_L skrev:
För att få dessa måste vi själva betala ohyggliga elpriser också i landet, 10kr/kWh imorgon tycker jag är högt, mycket av elen produceras av utländska aktörer som tankar ut pengarna via koncernbidrag och inte ger det speciellt många arbetstillfällen här heller. Så någonstans får man ta 30 miljarder minus de nationella kostnaderna minus utflyttade pengarna, kanske blir det något öre över, men jag tvivlar faktiskt på det.
Någon med bättre insikter får gärna förklara för mig om det är bra eller ej, för jag är långt ifrån säker på det?
Elmarknaden fungerar såklart som den är tänkt men frågan är om den tjänar oss på bästa sätt, eller åtminstone ett hyggligt sätt.
Jag skulle vilja se att dessa herrar besvarar följande:
* Bör Sverige ha som mål att ha prisvärd tillgång till elenergi för befolkning och företag inom landet, med minskad volatilitet i priserna?
* Om så, hur når man dit?
* Är dagens och morgondagens spotpriser tecken på en sund marknad? Är dessa priser så att säga bra för Sverige?
* Finland betalar korvören för elen imorrn, medans vi betalar 9kr. Kommer Finland lägga ner kärnkraftverken nu?
* Bör Sverige ha som mål att ha prisvärd tillgång till elenergi för befolkning och företag inom landet, med minskad volatilitet i priserna?
* Om så, hur når man dit?
* Är dagens och morgondagens spotpriser tecken på en sund marknad? Är dessa priser så att säga bra för Sverige?
* Finland betalar korvören för elen imorrn, medans vi betalar 9kr. Kommer Finland lägga ner kärnkraftverken nu?
Redigerat:
”Tyskland är väldigt beroende av vindkraft och på onsdag kommer det att blåsa extremt lite i Tyskland. När du inte har någon billig produktion så måste den ersättas och då blir vi i Sverige dränerade via exportkablarna”, säger Johan Sigvardsson, elprisanalytiker på Bixia till TT.
Vet inte om jag på 17.000 kWh (kommer landa på det för hela 2024) gör av med väldigt mycket el. Gör jag det?H he-peter skrev:
Nära 190 kvm villa med värme,vatten och ventilation, uppvärmda växthus, två bilar med mv/kv. Inkl en del byggbelysning nu till ytterligare 190 kvm byggnadsarea.
Sidoverksamhet på gården.
Är ganska okej ändå i min värld.
Högre hushållsel än normala familjer men bara kWh till ren uppvärmning är ca 5500 kWh per år.
Låga uppvärmningskostnader som både är opraktiskt och olönsamt att ersätta med övriga lösningar
...jämfört med övrigt så känns väl elen hyfsat hanterbar, men det har gått upp ganska rejält senaste åren. Så har även mat och mycket annat... medan lönen för de flesta tror jag har stått stilla...
Bostadskostnader, mat och bilkostnader står för en stor del av hushållens utgifter, så även om elen inte haft värst ökning tycker jag det är allvarligt att den ökat så mycket då jag tror den driver övriga kostnader. Tyvärr känns det som att det är dåliga politiska beslut som lett till detta.
Bostadskostnader, mat och bilkostnader står för en stor del av hushållens utgifter, så även om elen inte haft värst ökning tycker jag det är allvarligt att den ökat så mycket då jag tror den driver övriga kostnader. Tyvärr känns det som att det är dåliga politiska beslut som lett till detta.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 300 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 300 inlägg
Nej det är fakta. Det är också fakta hur marknaden fungerar (vare sig man gillar det eller). Att då hacka de som försöker förklara fakta bara för man inte gillar systemet, ja då blir det känslobaserat.S Snikhol skrev:
Så kan det såklart vara, men det hindrar ju inte det faktum att det är en fungerande marknad.S Snikhol skrev:
Tittar man på bilparken som finns i Sverige så undrar man ju hur alla har råd att köpa en vara som är så dyr och tappar så otroligt i värde och stort sett är värdelös efter 15-20 år.J JohanLun skrev:...jämfört med övrigt så känns väl elen hyfsat hanterbar, men det har gått upp ganska rejält senaste åren. Så har även mat och mycket annat... medan lönen för de flesta tror jag har stått stilla...
Om det varit så dyrt de sista åren så har väldigt många tydligen råd med bilar som tappar 100.000kr om året i vanliga familjer.
Oavsett om man kallar det kontant, avbetalning eller leasing så är det hushållet och ingen annan som betalar för värdeminskningen.
Det är för att de köpt elbilar😉 elen är så billig att det går ihop sig😁😂P Pligg85 skrev:Tittar man på bilparken som finns i Sverige så undrar man ju hur alla har råd att köpa en vara som är så dyr och tappar så otroligt i värde och stort sett är värdelös efter 15-20 år.
Om det varit så dyrt de sista åren så har väldigt många tydligen råd med bilar som tappar 100.000kr om året i vanliga familjer.
Oavsett om man kallar det kontant, avbetalning eller leasing så är det hushållet och ingen annan som betalar för värdeminskningen.
Jag köper det resonemanget, och instämmer i att marknaden fungerar.Fairlane skrev:
Men de som rapar floskler om fri marknad verkar tycka att vi bara ska gilla läget.
Det stör mig. Har inte hört ett enda förslag till åtgärder från den sidan.
ett tag var företagsbilar (pga skatteregler och bonus) ganska förmånligt. Och privatleasing har haft bra priser när de velat få ut bilar. När de billiga bilarna kommer hem till handlarna så kanske de blir rejäl förlust, alternativt så var priset från kineserna lågt men man ville inte dumpa listpriserna utan leasade hellre ut bilarna...P Pligg85 skrev:Tittar man på bilparken som finns i Sverige så undrar man ju hur alla har råd att köpa en vara som är så dyr och tappar så otroligt i värde och stort sett är värdelös efter 15-20 år.
Nåväl. Med elpriser, räntor och vad folk betalat för lägenheter och hus senaste åren förstår jag inte hur folk får ekonomin att gå ihop. Eller för all del byggpriser, både på material och arbete.
Har de som jobbar inom byggbranschen kunnat höja lönerna i takt med prisökningarna?