mowatom: Japp så är det. Men låt oss räkna på det (med grova förenklingar) 1600 liter med 280 liter per minut är nästan sex minuters sprutande. Med 550 liter per minut på kompressorn så tar det 3 minuter att komma upp i tryck igen så...

Nu kommer kompressorn vanligen vara inställd så att den inte tillåter trycket att falla under 6 Bar. Så den kommer då att gå minst 50% av tiden.

Det är därför det blir enklare att använda "fri avgiven luftmängd" eller FUD som måttstock. Då jämför man äpplen med äpplen och päron med päron.

• Gilla
1
  • Laddar…
A
martin43 martin43 skrev:
Finns det någon som lackerar med grundfärg, färg och klarlack och använder airless??
Man kan väl få mkt finare atomisering med luft?
Jag kör med Kremlin Air-assist. Jag tycker att det är det överlägset bästa, man får ju medla någonstans mellan finish och fart. Stå och lacka stora ytor med syrahärdande färg funkar inte med en fjuttig koppspruta. Grym finfördelning och mkt lite översprut. Jag har 3 pumpar, en för grund, en för klarlack och en för färg/bets.

Jag menar förstås att det funkar inte om man målar dagarna i ända.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Jag tänkte ge mig på att spruta lite möbler, luckor, täckskivor mm. med vattenbaserad färg. Mindre jobb som dyker upp nån gång då och då. Har väldigt svårt att få till det med roller/pensel/moddlare/planstrykare. Jag har i dagsläget ingen kompressor. Vad köper jag för färgspruta? Kommer alltså inte användas till stora jobb såsom fasader, väggar och tak (tror jag inte). Skulle säga att det är viktigare att slutfinish blir slätt och fint, att maskinen är lätt att använda och göra rent samt att det går att köpa delar till den (t ex olika munstycken och reservdelar). Tipsa gärna om maskiner som går att få tag på i svenska butiker, kanske hos byggvaruhusen. Prismässigt då? Ja vad behöver man lägga för att få ett bra resultat? Jag kommer nog inte lägga högblanka lacker men vill gärna få ett snyggt resultat med matt/halvmatta färger. Allt mellan 500-4.000kr kan vara aktuellt. Funkar det med en 500kr spruta från Jula ihop med nån billig kompressor? Tacksam för tips!!

T ThompaL skrev:
Jag tänkte ge mig på att spruta lite möbler, luckor, täckskivor mm. med vattenbaserad färg. Mindre jobb som dyker upp nån gång då och då. Har väldigt svårt att få till det med roller/pensel/moddlare/planstrykare. Jag har i dagsläget ingen kompressor. Vad köper jag för färgspruta? Kommer alltså inte användas till stora jobb såsom fasader, väggar och tak (tror jag inte). Skulle säga att det är viktigare att slutfinish blir slätt och fint, att maskinen är lätt att använda och göra rent samt att det går att köpa delar till den (t ex olika munstycken och reservdelar). Tipsa gärna om maskiner som går att få tag på i svenska butiker, kanske hos byggvaruhusen. Prismässigt då? Ja vad behöver man lägga för att få ett bra resultat? Jag kommer nog inte lägga högblanka lacker men vill gärna få ett snyggt resultat med matt/halvmatta färger. Allt mellan 500-4.000kr kan vara aktuellt. Funkar det med en 500kr spruta från Jula ihop med nån billig kompressor? Tacksam för tips!!
Jag köpte en Bosch PFS 5000E till det och målade en dörr med bra resultat. Det gick bra men ska nog sälja den för jag har blivit sugen på att prova airless. ;)

• Gilla
ThompaL
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Jag köpte en Bosch PFS 5000E till det och målade en dörr med bra resultat. Det gick bra men ska nog sälja den för jag har blivit sugen på att prova airless. ;)
Inga problem med att den sätter igen?

T ThompaL skrev:
Inga problem med att den sätter igen?
Nej. Jag tror jag la upp bilder i denna tråd förresten.
Jag häller färgen genom silen som medföljer. Hade i ensiffiga procent vatten vill jag minnas sen gick det bra. Körde med lägsta möjliga färgflöde.
Systemet med burkarna fungerar mkt bra, köpte några extra med lock som man kan ha färg stående i.
Det sämsta är munstyckena som är i plast och inte kvalar in till jordens mest högprecisa mästerverk, men de fungerar.
Lätt att ta isär och skölja rent efteråt.

• Gilla
ThompaL
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Nej. Jag tror jag la upp bilder i denna tråd förresten.
Jag häller färgen genom silen som medföljer. Hade i ensiffiga procent vatten vill jag minnas sen gick det bra. Körde med lägsta möjliga färgflöde.
Systemet med burkarna fungerar mkt bra, köpte några extra med lock som man kan ha färg stående i.
Det sämsta är munstyckena som är i plast och inte kvalar in till jordens mest högprecisa mästerverk, men de fungerar.
Lätt att ta isär och skölja rent efteråt.
Vilket munstycke använder du? Svart? Kanske får bli en sån i alla fall. Jag fick för mig att det var svårt att få en fin dimma med Boschen och att den kanske inte lämpar sig för "finare" ytor.

T ThompaL skrev:
Vilket munstycke använder du? Svart? Kanske får bli en sån i alla fall. Jag fick för mig att det var svårt att få en fin dimma med Boschen och att den kanske inte lämpar sig för "finare" ytor.
Svart var det nog, det minsta.
Nyckeln till framgång för mig var
Spä färgen 5%
Minsta färgflödet
Mycket luft

Ökar man färgflödet säger det bara slurp i burken och man har sprutat en liter direkt. Bra för väggar osv men inte en dörr eller kökslucka.

Då blev det tunnare dimma.

• Gilla
ThompaL
  • Laddar…
Mycket att läsa...
Målat en hel del med min Wagner Project Pro 117, fantastisk maskin!
Kan jag spruta slamfärg med den eller förstör jag maskinen?

Nu har jag hittat vart jag handlade min 1000mm förlängare till Graco A45 Pro Airless.
Duabhuset art#114766 Förlängare 100 cm till AS819 tyvärr verkar det som om dom har slutat att sälja den...
7/8 tum skall gängan vara och det förefaller vara standard på alla Airlessgrejor som inte är handhållna, så om någon hittar något annat bra ställe skriv in det.

Har en A80 med förlängare som jag inte längre använder.

Hej, har nu bestämt mig för att köpa en a60 eller a80 men när man kollar på denna video tex säger han att den inte är lämplig för fasader eller vanlig dispersionsfärg ( vanlig väggfärg ) Men verkar som många i denna tråd använder maskiner som är längre ner i Gracos produktsortiment som tex a45 med lyckat resultat så man blir helt snurrig, vad gäller ?

Ska du bara använda den för hemmabruk dvs inte dagligen professionellt, så finns det ingen anledning att gå över A45 enligt min åsikt. De större kräver mera kunskap (de matar på färg betydligt fortare) så de är svårare att jobba med. Jag hade en längre diskussion med Gracos representant för norra EU (Holländare) hos Bauhaus innan jag köpte min. Han avstyrde aktivt min ide att handla en större, för han sa att jag skulle få svårare att göra ett bra resultat då. Efter att ha använt min A45 på två objekt så kan jag bara hålla med honom...

Kommer använda den både för hemmabruk och lite fastighetsprojekt. Den kommer nog gå 8-12 tillfällen per år. Flödet går väl att justera så att det passar projektet på dem större modellerna ? Sen kan man byta pumpen väldigt lätt och det känns mer som att komponenterna är mer hållbara och lånar en del från proffsmaskinerna. Men skulle vara superglad om jag klarar mig med a45, billigare och finns i lager.

Redigerat:
Jag håller på och målar fasaden på mitt nybygge med en Wagner control PRO 250 och den är som jag förstår det snäppet mindre i effektivitet än A45. Jag kan säga att jag verkligen inte behöver en maskin med högre kapacitet. Det skulle förmodligen bara göra det svårare.

Pirro Pirro skrev:
Kommer använda den både för hemmabruk och lite fastighetsprojekt. Den kommer nog gå 8-12 tillfällen per år. Flödet går väl att justera så att det passar projektet på dem större modellerna ? Sen kan man byta pumpen väldigt lätt och det känns mer som att komponenterna är mer hållbara och lånar en del från proffsmaskinerna. Men skulle vara superglad om jag klarar mig med a45, billigare och finns i lager.

• Gilla
nochl och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.