Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Första pizzan, hade läst att det skulle funka med bakplåtspapper under, som man kan dra ut.
Bakade ut och garnerade pizzan, på pappret och in i ugnen - på mindre än 3s brann pappret, från flera håll... Lyckades lirka ut det men då var kanterna ganska svarta.
Logga in
Skapa konto
Den är varm på ca 20min enligt instruktion, inväntar lite kompletterande "utrustning" i början av veckan - jag vet inte om jag ska göra som Fredde Schiller (Solsidan) när han köpt en grill som var dyrare än vad Mickan visste - "jag fick med din här på köpet...?" Hur som helst kommer jag ha koll på temperaturen då.
Nånstans runt 90s stämmer nog ganska bra, kanske skulle sänkt temperaturen något då jag bakade en som vi åt, sedan bakades en till osv.
Brännaren är L-formad så längst in i vänstra hörnet är det som varmast. Att rotera pizzan är ett måste men det kändes som jag fick in snitsen när jag inte behövde fundera över brinnande bakplåtspapper..
Registrerar man den får man 3års garanti.
Ingen direkt strålningsvärme åt nåt håll.
Typ så om än lite kortfattat. Frågor, bara att sjunga ut så ska jag göra mitt bästa för att svara.
Redigerat:
Haha, jag har funderat på att använda bakplåtspapper på grillen, du bekräftar vad jag misstänkt, ingen toppenidé! Tycker fortfarande att det är svårt att få till det med spaden, trots att jag hann till Lidl.
Hur blev pizzan då? Till skillnad från i vanliga ugnen?
Hur blev pizzan då? Till skillnad från i vanliga ugnen?
Jag hade bakplåtspapper när jag testade med stålet på grillen, det brann inte då men blev väldigt väldigt svart, liksom botten på pizzan.Karlia skrev:
Blåsa in mjöl under pizzan, lyfta lite i kanten och blåsa med mjöl framför var med som förslag i ett häfte som kom med ugnen, dock inget jag testat. Jag strösslade på lite mjöl på spaden och såg till att det fanns lite under där jag precis gjort klart pizzan, sen lagomt bestämt under med spaden.
Botten blev frasigare, lite lagomt fläckig.
Visualiserade en sämre första omgång än denna
Det behövs erfarenhet. Alltid hålla pizzan i rörelse när den ligger på spaden.
En av mina fastnade på hälften så det vart en calzone. En annan så gick botten sönder så fyllningen rann ut på stenen. Det var bara att vänta på att det skulle sluta brinna.
en annan klassiker är att man pratar med någon och vips har man bränt halva sidan. Prata aldrig med en pizzabagare!
En av mina fastnade på hälften så det vart en calzone. En annan så gick botten sönder så fyllningen rann ut på stenen. Det var bara att vänta på att det skulle sluta brinna.
en annan klassiker är att man pratar med någon och vips har man bränt halva sidan. Prata aldrig med en pizzabagare!
Jag vill minnas jag läst att vissa bakar ut på durummjöl, att det ska glida bättre, tror jag läst mannagryn också?Karlia skrev:
Jag körde på, bakbord i trä, med samma mjöl som i degen, denna gång manitoba cream.
mannagryn och mjöl funkar på spaden. Man är frestad att ha mycket mjöl under. Men det bränns på stenen och ger en bismak. Därför det finns perforerade spadar. Som ska dra av lite av det när pizzan glider av. Höghydrerade degar blir klibbigare. Svåra avvägningar när det enda man vill ha är en god pizza
Perforerad spade anländer imorronL lassebrun skrev:mannagryn och mjöl funkar på spaden. Man är frestad att ha mycket mjöl under. Men det bränns på stenen och ger en bismak. Därför det finns perforerade spadar. Som ska dra av lite av det när pizzan glider av. Höghydrerade degar blir klibbigare. Svåra avvägningar när det enda man vill ha är en god pizza
Premiär för budgetpelletsugnen från netonnet. Det gick... sådär. Var skitsvårt att hålla stabil värme, och mer än en gång slutade det med att stor del av grillen brann. Jag får nog fortsätta med vanliga jobbet ett tag till, och öva på pizzabakandet på fritiden.
Sista och bästa pizzan. Övriga hade lite för stora skönhetsfel....
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Men den såg då god utJ Jonobe skrev:
Själv fuskar jag idag och kör på stenen i ugnen, vill ju testa Lidl spaden
Ser fin ut ju, practice makes perfectJ Jonobe skrev:Premiär för budgetpelletsugnen från netonnet. Det gick... sådär. Var skitsvårt att hålla stabil värme, och mer än en gång slutade det med att stor del av grillen brann. Jag får nog fortsätta med vanliga jobbet ett tag till, och öva på pizzabakandet på fritiden.
[bild]
[bild]
[bild]
Du är snart där!J Jonobe skrev:Premiär för budgetpelletsugnen från netonnet. Det gick... sådär. Var skitsvårt att hålla stabil värme, och mer än en gång slutade det med att stor del av grillen brann. Jag får nog fortsätta med vanliga jobbet ett tag till, och öva på pizzabakandet på fritiden.
[bild]
[bild]
[bild]
Kämpa på!
Ska jag bjuda gäster på pizza får det nog bli stenen i riktiga ugnennino skrev:
Riktig berg-och-dalbana att baka med pizzaugnen. Ena stunden känner man sig som en stencool italienare när pizzan glider av spaden perfekt och det brinner som sjutton... nästa sekund not so much.