Pizza gräddas i ugn utan bakplåtspapper, med synliga lågor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första pizzan, hade läst att det skulle funka med bakplåtspapper under, som man kan dra ut.
Bakade ut och garnerade pizzan, på pappret och in i ugnen - på mindre än 3s brann pappret, från flera håll... :oops: Lyckades lirka ut det men då var kanterna ganska svarta.
Delvis bränd hemlagad pizza på bakplåt med skinka och ananas, svarta kanter efter papper som brunnit.
Skapa konto

Den är varm på ca 20min enligt instruktion, inväntar lite kompletterande "utrustning" i början av veckan - jag vet inte om jag ska göra som Fredde Schiller (Solsidan) när han köpt en grill som var dyrare än vad Mickan visste - "jag fick med din här på köpet...?" :oops: Hur som helst kommer jag ha koll på temperaturen då.
Nånstans runt 90s stämmer nog ganska bra, kanske skulle sänkt temperaturen något då jag bakade en som vi åt, sedan bakades en till osv.

Brännaren är L-formad så längst in i vänstra hörnet är det som varmast. Att rotera pizzan är ett måste men det kändes som jag fick in snitsen när jag inte behövde fundera över brinnande bakplåtspapper.. :rolleyes:
Registrerar man den får man 3års garanti.
Ingen direkt strålningsvärme åt nåt håll. (y)

Typ så om än lite kortfattat. Frågor, bara att sjunga ut så ska jag göra mitt bästa för att svara. :geek:

Redigerat:
  • Gilla
Kramla och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Haha, jag har funderat på att använda bakplåtspapper på grillen, du bekräftar vad jag misstänkt, ingen toppenidé! Tycker fortfarande att det är svårt att få till det med spaden, trots att jag hann till Lidl.

Hur blev pizzan då? Till skillnad från i vanliga ugnen?

Karlia Karlia skrev:
Haha, jag har funderat på att använda bakplåtspapper på grillen, du bekräftar vad jag misstänkt, ingen toppenidé! Tycker fortfarande att det är svårt att få till det med spaden, trots att jag hann till Lidl.

Hur blev pizzan då? Till skillnad från i vanliga ugnen?
Jag hade bakplåtspapper när jag testade med stålet på grillen, det brann inte då men blev väldigt väldigt svart, liksom botten på pizzan.

Blåsa in mjöl under pizzan, lyfta lite i kanten och blåsa med mjöl framför var med som förslag i ett häfte som kom med ugnen, dock inget jag testat. Jag strösslade på lite mjöl på spaden och såg till att det fanns lite under där jag precis gjort klart pizzan, sen lagomt bestämt under med spaden. (y)

Botten blev frasigare, lite lagomt fläckig.

Visualiserade en sämre första omgång än denna :love:

• Älska
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Kul med lyckat första-försök!

Det behövs erfarenhet. Alltid hålla pizzan i rörelse när den ligger på spaden.
En av mina fastnade på hälften så det vart en calzone. En annan så gick botten sönder så fyllningen rann ut på stenen. Det var bara att vänta på att det skulle sluta brinna.
en annan klassiker är att man pratar med någon och vips har man bränt halva sidan. Prata aldrig med en pizzabagare!

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Åtminstone inte med en nybörjarpizzabagare:D Än så länge behöver jag ingen som pratar med mig för att göra en Calzone. Men i fredags gick det aningens bättre, pizzan blev bara lite hopskyfflad.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Åtminstone inte med en nybörjarpizzabagare:D Än så länge behöver jag ingen som pratar med mig för att göra en Calzone. Men i fredags gick det aningens bättre, pizzan blev bara lite hopskyfflad.
Jag vill minnas jag läst att vissa bakar ut på durummjöl, att det ska glida bättre, tror jag läst mannagryn också? :thinking:
Jag körde på, bakbord i trä, med samma mjöl som i degen, denna gång manitoba cream. (y)

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
mannagryn och mjöl funkar på spaden. Man är frestad att ha mycket mjöl under. Men det bränns på stenen och ger en bismak. Därför det finns perforerade spadar. Som ska dra av lite av det när pizzan glider av. Höghydrerade degar blir klibbigare. Svåra avvägningar när det enda man vill ha är en god pizza :)

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
L lassebrun skrev:
mannagryn och mjöl funkar på spaden. Man är frestad att ha mycket mjöl under. Men det bränns på stenen och ger en bismak. Därför det finns perforerade spadar. Som ska dra av lite av det när pizzan glider av. Höghydrerade degar blir klibbigare. Svåra avvägningar när det enda man vill ha är en god pizza :)
Perforerad spade anländer imorron :whistle:

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Karlia
Två spadar kan vara bra att ha! Jo, det där med bränt mjöl känner jag igen. Det kan ha gått igång en brandvarnare sist..

• Wow
FredrikR
  • Laddar…
J
Premiär för budgetpelletsugnen från netonnet. Det gick... sådär. Var skitsvårt att hålla stabil värme, och mer än en gång slutade det med att stor del av grillen brann. Jag får nog fortsätta med vanliga jobbet ett tag till, och öva på pizzabakandet på fritiden.
Pelletsugn för pizza på trädäck i trädgård, användare upplever problem med värmen.
Skapa konto

Pelletsgrill med öppen lucka där en pizza bakas, med synliga lågor och rök.
Skapa konto

Sista och bästa pizzan. Övriga hade lite för stora skönhetsfel....
Hemlagad pizza med några brända kanter på vit tallrik över träbänk.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Maria T och 6 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Premiär för budgetpelletsugnen från netonnet. Det gick... sådär. Var skitsvårt att hålla stabil värme, och mer än en gång slutade det med att stor del av grillen brann jag får nog fortsätta med vanliga jobbet ett tag till, och öva på pizzabakandet på fritiden.
[bild]
[bild]
[bild]
Men den såg då god ut

Själv fuskar jag idag och kör på stenen i ugnen, vill ju testa Lidl spaden

• Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Premiär för budgetpelletsugnen från netonnet. Det gick... sådär. Var skitsvårt att hålla stabil värme, och mer än en gång slutade det med att stor del av grillen brann. Jag får nog fortsätta med vanliga jobbet ett tag till, och öva på pizzabakandet på fritiden.
[bild]
[bild]

[bild]
Ser fin ut ju, practice makes perfect :ok:

J Jonobe skrev:
[bild]
[bild]

[bild]
Du är snart där!
Kämpa på!

J
nino nino skrev:
Men den såg då god ut

Själv fuskar jag idag och kör på stenen i ugnen, vill ju testa Lidl spaden
Ska jag bjuda gäster på pizza får det nog bli stenen i riktiga ugnen :crysmile:

Riktig berg-och-dalbana att baka med pizzaugnen. Ena stunden känner man sig som en stencool italienare när pizzan glider av spaden perfekt och det brinner som sjutton... nästa sekund not so much.

• Haha
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.